اولیانوف: بیانیه ترویکای اروپایی درباره برجام در زمان اشتباهی صادر شد

اولیانوف: بیانیه ترویکای اروپایی درباره برجام در زمان اشتباهی صادر شد

روز جدید : نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در پایتخت اتریش از بیانیه اخیر ترویکای اروپایی در خصوص مذاکرات برای ازسرگیری توافق هسته ای با ایران انتقاد کرد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم این کشور در سازمان‌های بین‌المللی در وین شامگاه شنبه در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر تاکید کرد که بیانیه اخیر انگلیس، فرانسه و آلمان در انتقاد از برنامه هسته‌ای ایران صادر شده است. در برهه ای نامناسب و در نقطه ای بسیار مهم از مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام).

اولیانوف در پیام توئیتری خود درباره بیانیه اخیر ترویکای اروپایی نوشت: «در واقع بسیار نابهنگام است. درست در برهه ای حساس از مذاکرات وین و در آستانه نشست شورای حاکمیت آژانس بین المللی انرژی اتمی.

روز گذشته، تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما، دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا به همراه سایر اعضای توافق هسته‌ای و ایالات متحده از آوریل 2021 با حسن نیت در حال مذاکره با ایران برای بازگرداندن اجرای کامل برجام در اوایل آگوست، پس از یک سال و نیم مذاکره، هماهنگ کننده برجام مجموعه نهایی متون را به ایران ارائه کرد که به ایران اجازه می دهد به تعهدات خود در برجام بازگردد و همچنین زمینه بازگشت آمریکا به توافق را فراهم می کند.

در این بیانیه همچنین مدعی شد: در این بسته نهایی، هماهنگ کننده تغییرات اضافی ایجاد کرد که ما را به مرز انعطاف رساند. متأسفانه، ایران ترجیح داده است از این فرصت حساس دیپلماتیک استفاده نکند و در عوض به گسترش برنامه هسته ای خود فراتر از توجیه غیر نظامی قابل قبول ادامه دهد. با نزدیک شدن به توافق، ایران موضوعات جداگانه‌ای را در رابطه با تعهدات بین‌المللی الزام‌آور قانونی خود تحت NPT و توافقنامه پادمان NPT با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرده است. این تقاضای جدید تردیدهای جدی در مورد نیات و تعهد ایران به نتیجه موفقیت آمیز برجام ایجاد می کند. موضع ایران در تضاد با تعهدات الزام آور قانونی آن است و چشم انداز احیای برجام را تهدید می کند.

تروئیکای اروپایی همچنین مدعی شد که شورای حکام آژانس در ژوئن با اکثریت قاطع قطعنامه ای را تصویب کرد که از ایران خواسته بود برای رسیدگی به مسائل باقی مانده آژانس اقدام فوری انجام دهد. همانطور که در گزارش جدید مدیرکل آژانس تایید شده است، پس از سه ماه، ایران هیچ اقدامی انجام نداده است. در عین حال موضع ما روشن و ثابت است. ایران باید کاملاً و فوراً با حسن نیت با آژانس همکاری کند و از نظر فنی پاسخ‌های قابل اعتمادی به سؤالات آژانس در مورد محل اختفای همه مواد هسته‌ای در خاک خود بدهد. برجام به هیچ وجه نمی تواند برای معافیت ایران از تعهدات الزام آور قانونی که برای رژیم جهانی عدم اشاعه هسته ای ضروری است استفاده شود.

در پایان بیانیه مشترک انگلیس، فرانسه و آلمان، بدون اشاره به کوتاهی دولت فعلی آمریکا در اتخاذ تصمیم مقتضی، ایران به عدم پیشرفت در روند مذاکرات در وین متهم شد که در آن آمده است: با توجه به شکست ایران برای قرار دادن این توافق روی میز، ما در حال رایزنی و رایزنی با شرکای بین المللی در مورد بهترین راه حل برای مقابله با ادامه تشدید تنش ها و عدم همکاری با آژانس در مورد توافق پادمان NPT آن نهاد هستیم.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اظهارات، آن را غیرسازنده و برخلاف حسن نیت تروئیکای اروپایی در خصوص مذاکرات برای رفع تحریم ها دانست و گفت: جای تعجب و تاسف است که در شرایطی که تعاملات دیپلماتیک و تبادل پیام بین طرف های مذاکره و هماهنگ کننده مذاکرات برای نهایی شدن مذاکرات ادامه دارد، سه کشور اروپایی در انحراف و به دور از رویکرد مثمر ثمر در مذاکرات چنین بیانیه ای صادر کردند.

کنعانی با تاکید بر حسن نیت و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن توافق بر سر لغو تحریم ها و یادآوری این واقعیت که پیشرفت مذاکرات در بسیاری از مراحل از جمله آخرین مرحله، نتیجه ابتکارات و ابتکارات تهران بوده است. ایده‌ها، به طرف‌های اروپایی نسبت به اثربخشی وی هشدار داد و نسبت به ایجاد فضا برای طرف‌های ثالثی که از ابتدا مخالف روند مذاکرات بودند و اکنون با تمام توان تلاش می‌کنند آن را از مسیر خارج کنند، هشدار داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران افزود: مایه تاسف است که سه کشور اروپایی با این بیانیه نسنجیده گامی در جهت شکست رژیم صهیونیستی در مذاکره برداشته اند و بدیهی است که در صورت ادامه چنین رویکردی باید مسئولیت آن را نیز بر عهده بگیرند. نتایج.”

کنعانی ضمن یادآوری انفعال تروئیکای اروپایی در ماه های اخیر و اقدامات نامناسب و سیاسی این کشورها در ایجاد قطعنامه در شورای حکام آژانس، گفت: به سه کشور اروپایی توصیه می شود به جای وارد شدن به فاز، راه حل ارائه دهند. برای از بین بردن روند دیپلماتیک، برای پایان دادن به چند اختلاف نظر باقی مانده، نقش فعال تری ایفا کنید.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به سابقه همکاری و تعامل سازنده جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای مسئول معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر بر ضرورت انجام این همکاری‌ها تاکید کرد. از سیاسی کردن اتهامات بی اساس علیه تهران بپرهیزید. : حیف است که کشورهای اروپایی از یک سو از رژیمی که صدها کلاهک هسته ای دارد و به هیچ یک از سازوکارهای بین المللی منع اشاعه پایبند نیست حمایت کامل می کنند و از سوی دیگر با برنامه هسته ای کاملا صلح آمیز مخالفت می کنند. جمهوری اسلامی ایران که تحت گسترده ترین بازرسی ها قرار دارد، به فضاسازی می پردازد.

کنعانی ضمن توصیه به کشورهای اروپایی برای جبران تعهدات متعدد خود در قبال ملت ایران، آنها را از استفاده از زبان تهدید برحذر داشت و تصریح کرد: شکست حداکثری آمریکا در کارزار فشار حداکثری باید درس عبرتی باشد برای همه کشورهایی که ناآگاهانه به تهدیدها معتقدند. و تحریم ها ممکن است مردم ایران را از پیگیری حقوق خود و حفظ منافع خود باز دارد. ایران همچنان اراده و تمایل برای نهایی کردن توافق را دارد و معتقد است در صورت داشتن اراده لازم و دوری از تاثیر فشار خارجی، امکان دستیابی سریع به توافق وجود دارد.

منبع: شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید