اولین ائتلاف در مجلس یازدهم

اولین ائتلاف در مجلس یازدهم

روز جدید انتخابات «شورای اجرایی گروه بین المجالس جمهوری اسلامی ایران» (IPU) به تازگی در شورای اسلامی برگزار شد. انتخابات تقلب شده با ائتلاف بین نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب با دیدگاه ها و خاستگاه های حزبی متفاوت. این تلاش چقدر موفق است؟

انتخابات «شورای اجرایی گروه بین المجالس جمهوری اسلامی ایران» (IPU) اخیراً در شورای اسلامی برگزار شد. انتخابات تقلب شده با ائتلاف بین نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب با دیدگاه ها و خاستگاه های حزبی متفاوت. این تلاش چقدر موفق است؟

در تاریخ 6 شهریور ماه در جلسه غیررسمی شورای اسلامی، انتخابات شورای مرکزی اتحادیه بین المجالس بین الملل (IPU) برگزار شد که در نهایت 15 نماینده به عنوان اعضای شورای مرکزی و سه نماینده به عنوان اعضای شورای مرکزی انتخاب شدند. اعضای علی البدل چند روز بعد اعضای شورای اجرایی گروه بین الملل متشکل از رئیس، نایب رئیس، دبیرکل، خزانه‌دار و دو منشی توسط اعضای شورای مرکزی، مجتبی رضاخواه، رئیس علی اصغر باقرزاده و رئیس شورای مرکزی منصوب شدند. سید محمود نبویان، معاون اول و دوم رئیس جمهور، عباس گلرو منشی. کل، الهام آزاد، خزانه دار، غلامرضا نوری کزالجه و ابوالفضل آمویی دبیران گروه جهانی بین شوروی هستند.

مرتضی آقا تهرانی، احمد نادری، ابراهیم عزیزی (کرمانشاه)، روح الله متفکر زاد، رحیم زارع، مجتبی یوسفی، رحمت الله نوروزی و محسن فتحی دیگر اعضای شورای مرکزی و محمد صالح جوکار، جلیل میرمحمدی و مهدی فرشادان معاونین این شورا هستند. .

بر اساس اساسنامه گروه بین شوراهای مصوب شورای اسلامی، 15 عضو شورای مرکزی هر دو سال یک بار انتخاب می شوند. اتخاذ روش‌های سیاسی، ارائه پیشنهادات لازم برای برقراری ارتباط با سایر گروه‌های پارلمانی و تهیه مواد برای کنفرانس‌ها و مجامع پارلمانی بین‌المللی از وظایف آنان است.

آنچه انتخابات این دوره بین پارلمانی را از دوره قبل متمایز می کند، ائتلاف بین نمایندگان گرایش های مختلف سیاسی در پارلمان واحد است. لیستی از اسامی آشنا از مرتضی آقا تهرانی و علی خزریان نماینده جبهه پایداری تا غلامرضا نوری از جناح اقلیت که از نزدیکان علی لاریجانی شناخته می شود.

مشخص نیست که تولید کنندگان این لیست چه کسانی هستند. برخی از نمایندگان از وجود چنین فهرستی اظهار بی اطلاعی کردند و برخی دیگر اعلام بی گناهی کردند. برخی نیز اعلام کردند که چنین فهرستی را قبول ندارند و مدعی شدند که نام آنها بدون اطلاع در این فهرست قرار گرفته است. به هر حال صرف نظر از منشأ و پیشینه تهیه چنین فهرستی و جدا از اهدافی که تهیه کنندگان آن در نظر داشتند، نفس انتشار چنین فهرستی و فراتر از آن باید در شکل گیری این فهرست گرفته شود. ائتلاف نهایی در مجلس یازدهم به فال نیک گرفت. مجلسی همگن که در آن به ندرت صداهای مختلف شنیده می شود.

رضاخواه: امور بین الملل نباید جناح بندی شود

مجتبی رضاخواه، رئیس شورای اجرایی گروه بین المجالس جمهوری اسلامی ایران یکی از نمایندگانی است که نامش در این لیست به چشم می خورد. وی در پاسخ به انتشار فهرست نامزدهای شورای اجرایی بین المجالس گفت: اتحادیه بین المجالس یک نهاد بین المللی است و نمایندگان مجلس در این خصوص تصمیمات ملی می گیرند نه جناحی و سیاسی.

وی تاکید کرد: طبیعتا افرادی که سابقه فعالیت بین المللی دارند و به زبان های خارجی مانند انگلیسی یا عربی مسلط هستند بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. بحث اتحادیه بین المجالس هم ملی است نه سیاسی و جناحی. این خلاف اخلاق سیاسی است که عده ای بعد از شکست در انتخابات سعی می کنند آن را سیاسی جلوه دهند.

این نماینده مجلس ادامه داد: لیست را باید از سازندگان بپرسید. لیست های دیگری هم بودند که منتشر نشدند و نمایندگان گروه های مختلف سیاسی در آن حضور داشتند.

وی افزود: نتایج انتخابات شورای مرکزی بین الملل نشان می دهد که لیست های تهیه شده لزوما ارجحیت ندارند و نمایندگان به این لیست ها توجهی نکرده اند. بلکه افرادی را بر اساس توان خود انتخاب کردند و در نهایت ترکیب 15 نفره شورای مرکزی در این دوره بهتر از دوره قبل است.

رضاخواه با اشاره به کارکرد شورای اتحادیه بین المجالس گفت: اتحادیه جهانی بین المجالس یک نهاد بین المللی است؛ اتحادیه بین المجالس جهانی یک نهاد بین المللی است. بنابراین بهتر است در این شورا افرادی با تجربه بین المللی و زبان خارجی عضو باشند که بتوانند در مجامع بین المللی مواضع ایران را بیان و بیان کنند و عملا نقش شورای اسلامی را در این اتحادیه افزایش دهند. خوشبختانه من و تعدادی دیگر از همکاران به خاطر این توانایی ها مورد تایید نمایندگان قرار گرفتیم.

دیدگاهتان را بنویسید