اولین خودروی میلیاردی خارجی در راه ایران

اولین خودروی میلیاردی خارجی در راه ایران

الهام روحانی: در حالی که وزارت امنیت از ورود خودروهای خارجی به پشت مرزهای کشور خبر می داد و تبلیغات پیش فروش خودروهای خارجی آغاز شده بود، این خبر سیگنال منفی به بازار خودرو داد و قیمت خودروهای خارجی در ماه گذشته افزایش نجومی داشت. اگرچه وزارت امنیت وعده داده است که خودروهای باکیفیت و ایمن را با قیمت متعادل وارد کشور خواهد کرد، اما به نظر می رسد با توجه به هزینه دور زدن تحریم ها، اولین خودروی وارداتی از محصولات کیا با قیمت تمام شده وارد کشور شود. حدود یک میلیارد تومان. این بدان معناست که جیب دلالان تحریمی خط می کشد و خودروهایی برای قشر ثروتمند وارد می شود. بنابراین قشر کم درآمد باید همچنان از خودروهای بی کیفیت، بی کیفیت و غیرایمن داخلی استفاده کنند. این در حالی است که تا کنون متاسفانه حمل و نقل عمومی استاندارد و خارجی وارد کشور نشده و کلانشهرها همچنان با هوای آلوده و ترافیک نفس گیر زندگی می کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، امید کلیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حساب کاربری شخصی خود در توییتر با تاکید بر تسریع در روند واردات خودرو، اعلام کرد: در برخی مدل ها خودروها به مرز و پروسه تبلیغات محیطی خود رسیده اند. 23 شرکت واردکننده وارد فرآیند ارزیابی خدمات پس از فروش و سایر الزامات وارداتی شده اند. اکنون تمامی زیرساخت های مربوط به اجرای مقررات واردات خودرو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت آماده شده و شرکت های واردکننده نیز عملیات واردات را آغاز کرده اند.

قیمت اولین خودروهای وارداتی چقدر است؟

لیست اسامی و قیمت خودروهای وارداتی اعلام شد. به گزارش تجارت نیوز، اولین خودروهای وارداتی محصولات کیا هستند که با قیمت زیر یک میلیارد تومان به فروش می رسند. خودروهای 15 تا 20 هزار دلاری کیا احتمالا تا پایان آذرماه به عنوان اولین خودروهای وارداتی وارد کشور می شود. آگهی جدید منتشر شده در تهران نشان می دهد که محصولات کیا و به احتمال زیاد نسل جدید سراتو اولین خودروهای وارداتی از سال 1401 خواهند بود.

اولین واردکننده خودرو کیست؟

«کوشا خودرو» اولین شرکتی است که خودروهای وارداتی خود را به صورت رسمی معرفی کرد. این شرکت نسل جدید سراتو را با لوگوی جدید کیا در تبلیغات پایتخت بارگذاری کرده و به نظر می رسد تبلیغات این خودرو را در فضای مجازی نیز آغاز کرده است. جالب اینجاست که نام کوشا خودرو به عنوان واردکننده مجاز خودرو درج نشده است. به احتمال زیاد این شرکت خصوصی بعداً در سال 1401 در فهرست 12 واردکننده مجاز خودرو قرار گرفت. نکته جالب توجه سرعت کوشا خودرو در پیشبرد فرآیند واردات است. در واقع این شرکت که پس از 12 شرکت دیگر مجوز واردات خودرو را دریافت کرده بود، زودتر موفق به واردات خودرو شد. اگرچه از ابتدا دولت واردات خودروهای زیر 10 هزار دلار را در اولویت قرار داد. کوشا خودرو موفق شد در دور جدید واردات خودرو نماینده رسمی کیا، خودروساز معروف کره ای را به دست آورد.

زمان واردات اولین خودروی وارداتی

این خودروها احتمالا تا دو هفته دیگر (پایان آذر) وارد کشور خواهند شد. با توجه به محدودیت 20 هزار دلاری خودروهای وارداتی بر اساس مقررات واردات خودرو 1401، خودروهای پیکانتو، پگاسوس، سراتو، ریو سدان و هاچ بک، سلتوس، سول و K5 (نسل جدید اپتیما) در این بازه قیمتی قرار می گیرند. البته گفته می شود کوشا خودرو محصولات کیا را با قیمتی بین 15 تا 20 هزار دلار وارد می کند. بر این اساس می توان انتظار واردات کیا سراتو، کیا ریو سدان و هاچ بک، کیا سلتوس، کیا سول و کیا اپتیما را داشت.

قیمت تخمینی خودروهای وارداتی کیا

قیمت خودروهای کیا در عمان ( مبدا وارداتی ) تعیین شده است. البته لازم به ذکر است که قیمت های درج شده قیمت های خرده فروشی کارخانه ای است و ممکن است نمایندگی رسمی کیا در ایران بتواند خودروهایی را با قیمتی کمتر از قیمت خرده فروشی وارد کند.

تاثیر واردات خودرو بر قیمت

کورش توان، غرفه دار و فعال بازار خودروهای خارجی گفت: واردات خودرو به کشور در صورت اجرایی شدن ممکن است حتی بر بازار و قیمت خودروهای گران قیمت تاثیر بگذارد اما ابتدا باید دید این خودروها با چه قیمتی عرضه می شوند؟ وی گفت: اکنون شاهد هستیم که یک خودروی چینی با قیمت جهانی 15 هزار دلار در کشور بیش از 1.5 میلیارد تومان قیمت دارد و اگر همین رویه برای خودروهای وارداتی نیز اتفاق بیفتد، شاهد تاثیر ویژه ای بر قیمت ها و کنترل بازار خواهیم بود. “نخواهیم بود

کرولا 2022 در راه ایران

توان چند خودرو وارداتی را که حداکثر با قیمت 20 هزار دلار می توان وارد کشور کرد اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال واردات هیوندای i10، i20 و i30 و همچنین النترا، تویوتا کرولا آپشن پایین (که قیمت جهانی آن 19 است. هزار و 700 دلار است) در دستور کار برخی واردکنندگان قرار گرفته و حتی امکان واردات تویوتا کمری مدل 2022 نیز وجود دارد.

واردات خودرو با دور زدن تحریم ها

یکی دیگر از فعالان بازار خودروهای خارجی با اشاره به ادامه تحریم ها علیه کشور به ویژه در حوزه مالی و بانکی گفت: بر این اساس خرید مستقیم از خودروسازان بزرگ جهانی نمی تواند اتفاق بیفتد و واردکنندگان مجبور به خرید و واردات خودرو از کشور هستند. بازارهای منطقه ای از جمله دبی
وی به عنوان نمونه به خودروهای تیگوان و پاسات فولکس واگن اشاره کرد که در سال 2018 با دور زدن تحریم ها وارد کشور شدند و احساس کردند: در شرایط کنونی تحریم چاره ای جز واردات با دور زدن تحریم ها وجود ندارد.

قیمت نجومی خودروهای خارجی

با وجود اشاره به ورود خودروها به آن سوی مرزها، تاکنون نه تنها در بازار خودروهای خارجی تاثیرگذار نبوده، بلکه شاهد افزایش غیر قابل توضیح قیمت ها در بازار هستیم. به گفته فعالان بازار، طی 20 روز تا یک ماه گذشته شاهد افزایش شدید قیمت برخی خودروهای خارجی بوده ایم. به عنوان مثال هر پورشه ماکان مدل 2017 صفر کیلومتر که یک ماه پیش 11 میلیارد تومان قیمت داشت به 13 میلیارد تومان رسید و فروشندگان هر دستگاه بام هستند. و X4 صفر کیلومتر مدل 2017 نیز 7.4 میلیارد تومان نیاز دارد در حالی که قیمت آن تا یک ماه پیش 6.2 میلیارد تومان بود. همچنین هر مدل سانتافه 2018 صفر کیلومتر 3.8 میلیارد تومان قیمت دارد که تا 20 روز پیش 3.3 میلیارد تومان فروخته می شد و یا هر تیگوان مشکی 2018 با صفر کیلومتر از 4.8 میلیارد تومان به 5.5 میلیارد تومان افزایش یافته است. . حتی خودروهای قدیمی 2008 و 2009 که در بازار جهانی بیش از سه تا چهار هزار دلار قیمت ندارند، قیمت های میلیاردی پیدا کرده اند. به عنوان مثال بنز E کلاس 2008 حدود 2 میلیارد تومان در بازار ارزش گذاری شده است. با وجود این قیمت ها و اینکه فعالان بازار معتقدند «خودرو به قیمتش نمی ارزد»، خرید و فروش به حداقل رسیده و رکود همچنان حاکم است.

جهش قیمت خودروهای وارداتی از ابتدای آبان

بررسی نوسانات قیمت در بازار خودروهای وارداتی حاکی از جهش قیمت خودروهای وارداتی از 100 میلیون به 400 میلیون از ابتدای آبان ماه است. به گزارش خبرآنلاین، بررسی نوسانات قیمت در بازار خودروهای وارداتی حکایت از جهش قیمت های این بازار در آبان ماه دارد، از این رو در بین خودروها، هیوندای آزرا (گرنجر) 4 سیلندر 2018 3 میلیارد و 550 میلیون تومان در ابتدای آبان امروز به 4 میلیارد تومان رسید و مدل 2019 این خودرو در این مدت 400 میلیون تومان افزایش قیمت داشته و در حال حاضر 4 میلیارد و 200 میلیون تومان ارزش دارد. قیمت هیوندای اکسنت (مونتاژ) مدل سال 11397 نیز از ابتدای آبان ماه تا امروز با افزایش 140 میلیون تومانی به قیمت یک میلیارد و 190 میلیون تومان و قیمت هیوندای النترا 2.0 لیتری مدل 2018 نیز از یک میلیارد و 820 میلیون تومان افزایش یافت. در اوایل آبان امروز به 2 میلیارد و 200 میلیون تومان رسید و قیمت هیوندای سوناتا چهار سیلندر اتوماتیک مدل 2017 از 2 میلیارد و 570 میلیون تومان در اوایل آبان به 2 میلیارد و 950 میلیون تومان رسید. از دیگر خودروهای کره ای موجود در بازار می توان گفت که خودروهای کیا نیز در این مدت گران شدند به طوری که قیمت کیا سراتو 2 لیتری اتوماتیک مدل یک میلیارد و 790 میلیون تومان امروز به 2 میلیارد و 200 میلیون تومان و قیمت کیا رسید. اپتیما هیبریدی دل 2018 نیز از 2 میلیارد و 600 میلیون تومان در اوایل آبان به 3 میلیارد و 100 میلیون تومان رسید. خودروهای ژاپنی نیز در این مدت از جهش قیمت ها در امان نماندند، بنابراین قیمت میتسوبیشی ASX تیپ 4 مدل 2018 از 1 میلیون و 850 هزار تومان در آبان به 1 میلیون و 850 هزار تومان رسید و قیمت میتسوبیشی لنسر 1.8 لیتری اتوماتیک مدل 2018. همچنین از یک میلیارد و 370 میلیون تومان در ابتدای آبان به یک میلیارد و 490 میلیون تومان رسید. خودروهای آلمانی در بازار نیز از ابتدای آبان ماه تا امروز جهش قیمت قابل توجهی را تجربه کردند، به طوری که قیمت فولکس واگن گلف GTI مدل 2018 از 3 میلیون و 250 هزار تومان در اوایل آبان به 3.6 میلیارد تومان رسید. سال 2018 نیز از 3 میلیارد و 500 میلیون تومان در ابتدای آبان به 3 میلیارد و 900 میلیون تومان رسید. خودروهای سانگ یانگ نیز در این مدت از جهش قیمتی در امان نماندند، به طوری که قیمت سانگ یانگ نیو کوراندو پریمیوم پلاس مدل 2018 از 1 میلیون و 850 هزار تومان در ابتدای آبان امروز به 1 میلیون و 900 هزار تومان رسید یانگ رکستون G4 مدل 2018 از 3 میلیارد و 330 میلیون تومان به 3 میلیارد و 330 میلیون تومان رسید. 2 میلیارد و 700 میلیون تومان در ابتدای آبان.

دیدگاهتان را بنویسید