اولین کسی که در بهش زهرای تهران دفن شد کیست؟/عکس

پایتخت نشینان قبل از افتتاح اولین گورستان مرکزی رسمی تهران در تیرماه 1349 اموات خود را در چندین قبرستان معروف از جمله ابن بابویه، مسغرآباد، باغ طوتی شهرری و قبرستان امامزادگان محلی دفن کردند.

اولین قدم ها برای ایجاد گورستان متمرکز در تهران در سال 45 برداشته شد که زمینی به مساحت 314 هکتار از سوی شهرداری برای این منظور تعیین و تصمیم بر آن شد تا عملیات عمرانی برای تبدیل آن به قبرستان انجام شود. در تابستان سال ۱۳۹۸ اعلام شد که قبرستان مرکزی تهران به زودی در ابتدای جاده تهران-کم افتتاح خواهد شد.

24 تیرماه شهردار تهران به همراه نمایندگان انجمن شهر و جمعی از معتمدین بازار نزد آیت الله سید احمد خوانساری از علمای تهران رفتند. روزنامه اطلاعات روز بعد نوشت: در این جلسه مراسم مذهبی و مقررات شرعی و عرفی مربوط به اهدای مکان مذکور برای قبرستان مسلمانان توسط آیت الله خوانساری انجام شد و قبرستان تهران نامگذاری شد. بهشت زهرا».

روز پنجشنبه 4 تیر 1349 همزمان با روز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) قبرستان رسمی تهران افتتاح شد که دارای سرویس بهداشتی و سردخانه مجهز و بیست دستگاه آمبولانس می باشد. . اعلام شد که ظرفیت دفن مردگان را تا 25 سال آینده دارد.

چند روز بعد فرزندان محمدتقی حیال، پیرمرد 80 ساله ای که در سوگ پدرش بود، تصمیم گرفتند او را در بهش زهرا دفن کنند. به دلیل اینکه آب وضو هنوز وصل نشده بود، امکان غسل دادن بدن در آنجا وجود نداشت. بنابراین میت را در غسل مسگرآباد غسل می دهند و در بهش زهرا دفن می کنند. دخترش بعداً در مصاحبه‌ای گفت: «سال‌ها از آن روز می‌گذرد، اما هنوز آن روز تلخ را به خوبی به یاد دارم. یک ماشین بنز مشکی پر از گل پیکر پدرم را از مسغرآباد به بهش زهرا برد و با تشریفات خاصی به خاک سپرد.»

اولین کسی که در بهش زهرای تهران دفن شد کیست؟/عکسنمایی از ورودی بهش زهرا تهران در سال 1349

عکس اولین کسی که در بهش زهرای تهران دفن شد کیست؟  / عکس هایی از افتتاح بهشت ​​زهرا در تهران در سال 1349 / بنزهای نعش کشدر ابتدای افتتاحیه بهشت ​​زهرا، ماشین های تشییع جنازه کارخانه بنز بود

عکس اولین کسی که در بهش زهرای تهران دفن شد کیست؟  / عکس هایی از افتتاح بهشت ​​زهرا در تهران در سال 1349 / بنزهای نعش کشنمایی از رختشویخانه و سینک های شستشوی مردگان که روحانیون در روز افتتاحیه آن را مشاهده کردند

عکس اولین کسی که در بهش زهرای تهران دفن شد کیست؟  / عکس هایی از افتتاح بهشت ​​زهرا در تهران در سال 1349 / بنزهای نعش کشبهش زهرا روزنامه خبری و اطلاعاتی افتتاح می کند

عکس اولین کسی که در بهش زهرای تهران دفن شد کیست؟  / عکس هایی از افتتاح بهشت ​​زهرا در تهران در سال 1349 / بنزهای نعش کش

دیدگاهتان را بنویسید