اوکراین از مهمات خوشه ای استفاده کرده است

این گلوله باران ماه گذشته (مارس) انجام شد.

گروه های بین المللی حقوق بشر قبلا روسیه را به استفاده از بمب های ممنوعه در منطقه متهم کرده بودند، اما نیویورک تایمز اعلام کرد که شواهدی از منطقه به دست آورده است که نشان می دهد یک بمب خوشه ای توسط نیروهای اوکراینی شلیک شده است.

مهمات خوشه ای، از جمله موشک، بمب، خمپاره و گلوله های توپخانه، بر اساس کنوانسیون بین المللی که توسط بیش از 100 کشور در سال 2010 امضا شد، ممنوع شد. با این حال، اوکراین، همراه با ایالات متحده و روسیه، از امضاکنندگان آن هستند. اینها کنوانسیون نیستند.

رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، پیشتر گفته بود که سازمان ملل در حال بررسی گزارش‌های مربوط به استفاده نیروهای اوکراینی از بمب‌های خوشه‌ای در جریان درگیری با روسیه است.

روسیه بارها گفته است که کنوانسیون‌های جنگ موجود را نقض نمی‌کند و گفته است که نیروهای اوکراینی از روش‌های تروریستی متعارف مانند پنهان شدن در پشت غیرنظامیان و استقرار سلاح در مناطق غیرنظامی استفاده می‌کنند. روسیه همچنین دارای ارتش اوکراین برای استفاده از مهمات است

گروهی از جمله حمله موشکی در 14 مارس در منطقه دونتسک که منجر به کشته شدن 21 غیرنظامی شد، مقصر شناخته شده است.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در 21 فوریه 2022 (2 مارس 1400) بی توجهی غرب به نگرانی های امنیتی مسکو را به رسمیت شناخت و استقلال جمهوری های خلق دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس را به رسمیت شناخت.

سه روز بعد، در روز پنجشنبه 24 فوریه 1400، پوتین به اصطلاح “عملیات ویژه” را علیه اوکراین آغاز کرد و تنش بین مسکو و کیف را به یک رویارویی نظامی تبدیل کرد. جنگ در اوکراین و واکنش های روسیه ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید