اکثر مشکلات والدین و نوجوانان با ابزار سوال حل می شود / والدین نیز به خودسازی و رشد شخصیت نیاز دارند.

ساعت: 09:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۲
کد خبر: 1783793

برومند گفت: اگر والدین نحوه برخورد با نوجوانان و برخورد با مشکلات مختلف را بیاموزند و آگاهی آنها را بالا ببرند، بخش قابل توجهی از آسیب ها و مشکلات روابط والدین با فرزندان بهبود می یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شیرازه ، مشکل اصلی والدین و نوجوانانشان که نمی توانند مشکل یا مشکلی بین خود و نوجوانشان حل کنند، ریشه در «بی اطلاعی» والدین دارد.

والدینی که رابطه سازنده و مؤثرتری با نوجوان خود دارند، به خوبی می دانند که در صورت بروز مشکل و ناهنجاری شدن نوجوان، چگونه با فرزند خود رفتار کنند و چگونه با او رفتار کنند.

رضا برومند، مشاور تربیتی و مربی رشد فردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری شیرازه با بیان اینکه والدین آگاه با درک و آگاهی به اقدامات نوجوانان خود پاسخ می دهند، گفت: واکنش آنها به عملکرد فرزندشان عملی است، واکنش نشان داده شده است. سنجیده و ارزیابی شده و تمام جنبه های مختلف یک مشکل سنجیده شده است.

وی با اشاره به اینکه درک و آگاهی والدین از طریق آموزش، یادگیری و مشورت با متخصصان به دست می آید، افزود: هر نوع رابطه بین فردی بین انسان ها دارای قواعد و پارامترهای خاصی است که اگر رابطه سازنده باشد چگونه باید رفتار کرد. این قوانین را رعایت کنید.

این مربی رشد فردی در ادامه با بیان اینکه رابطه پدر و فرزند یا رابطه مادر و فرزندی جدا از این اصل نیست، افزود: رعایت قوانین رفتار سالم با نوجوانان بسیار مهم است.

برومند در این خصوص گفت: اگر والدین نحوه برخورد با نوجوانان و نحوه برخورد با مشکلات مختلف را بیاموزند و آگاهی آنها را بالا ببرند، بخش قابل توجهی از آسیب ها و مشکلات روابط والدین با فرزندان بهبود می یابد.

به گفته این مشاور تربیتی، یکی از مهارت هایی که والدین به عنوان اصول فرزندپروری و کار با نوجوان باید بیاموزند، استفاده از ابزار «پرسش» است، به این معنا که اگر نوجوانی رفتار غیرعادی و بدی از خود نشان دهد، به جای حرف زدن برای او. مدت طولانی – توصیه های فوری، که اغلب با عصبانیت و فریاد همراه است، و در بیشتر موارد با تحمیل نظرات شخصی، وضعیت “سؤال کردن” را با یک جایگزین جایگزین می کند.

وی با مثالی در این زمینه توضیح داد: اگر نوجوان بهداشت شخصی یا دستور شخصی خود را رعایت نمی کند، به جای تذکر و نصیحت و صرف وقت در گفتگو، منطق و تفکر نوجوان را با «پرسش» تحریک کنید، یعنی بپرسید. چه فکر می کنید مردم در سراسر جهان برای موفقیت با اختلال یا نظم فردی آنها بر موفقیت آنها تأثیر گذاشته است؟!

به نظر شما نظم به عنوان یک ویژگی شخصی که به شدت مورد تاکید بزرگان است چیست؟

به نظر شما این در شأن و شخصیت شماست که بهداشت فردی را رعایت نمی کنید؟!

برومند با بیان اینکه ابزار «پرسش» باعث ایجاد احساس احترام و استقلال فردی و فکری در نوجوان می شود، گفت: ذهن نوجوان از طریق «پرسش» فعال می شود تا به رفتار خود بیندیشد و با تفکر و تفکر با مشکلات خود مواجه شود. ورزش منجر به رشد رفتار بزرگسالان در نوجوانان می شود.

نوجوانان دوست دارند بیشتر به تنهایی صحبت کنند، به توصیه های دیگران حتی والدین گوش دهند و شما باید این فضا را ایجاد کنید تا نوجوان بتواند از ذهن خود استفاده کند و رشد کند.

به گفته برومند، نوجوانان وقتی در فضایی آرام و بدون اضطراب نظر خود را بیان می کنند، ترس خود را کاهش می دهند و عزت نفس خود را افزایش می دهند.

وی همچنین از صبر و حوصله در قبال گفتار نوجوانان گفت و افزود: باید در مورد کاری که انجام می دهد یا نگرشی که طرفدار آن است صحبت کند و این فضا باید معطوف به گفتگو باشد نه سوال پرسیدن. همچنین بهتر است به مشکلات اصلی بپردازید «نوجوان خود را با «ابزار» سؤالی حل کنید تا ضمن حل مسئله، نوجوان از طریق تفکر نیز رشد کند.

این مشاور تربیتی به بخش مهم دیگری از مشکلات و دغدغه های والدین با فرزندان پرداخت و گفت: برخی از این مشکلات ناشی از آسیب های درونی و مشکلات والدین خانواده است، این موضوع بسیار مهم تری است که برای والدین ضروری است. همچنین روی «خودسازی»، «رشد شخصی»، «رشد شخصیت» و رفع کاستی های درونی خود کار کنید.

برومند در این خصوص ادامه داد: مادری که هنوز برای رشد شخصیت خود وقت نگرفته تا آستانه صبر و شکیبایی خود را بالا ببرد چگونه می تواند در برابر تغییرات مثبت تدریجی فرزندش صبور باشد؟ ایجاد هرگونه تغییر مثبت در نوجوان مدتی طول می کشد و اگر والدین عزیز صبور نباشند و سریع عمل نکنند، تغییرات لازم ایجاد نمی شود و رابطه آنها با نوجوان دوباره تیره می شود.

وی از رنج زودهنگام برخی از والدین خبر داد و افزود: این والدین با کوچکترین اشتباهی از سوی نوجوان به سرعت ملتهب می شوند و روابط تیره می شود، در حالی که برخی ناهنجاری ها با توجه به سن نوجوان و نحوه برخورد با آن ها طبیعی است. «اجازه دادن و تکرار نکردن مستلزم رویکرد اصولی و رفتار آگاهانه است.

برخی از والدین وسایل و افکار شخصی خود را به نوجوان تحمیل می کنند.

به گفته این مربی رشد فردی، اصل مهمی که والدین گرانقدر باید به آن توجه کنند؛ مدیریت عواطف و احساسات زمانی است که نوجوان مرتکب اشتباه می شود و بدون شک با خشم و عصبانیت و درگیر شدن هیجانات لحظه ای کار تربیتی انجام نمی دهد و بهتر است والدین با آرامش بیشتری به دنبال مشکلات خود و نوجوان خود باشند.

برومند در پایان سخنان خود با بیان اینکه نوجوانی یک فرد مستقل، فکر و اندیشه است، تصریح کرد: فقط نوجوان می تواند نظر متفاوتی داشته باشد. چون استقلال فکری و تصمیم‌گیری وجود دارد و نوجوانان ما از نسل Z هستند، نمی‌توان اعتقادات خود را به آنها تحمیل کرد و فضای گفت‌وگو و پرسش‌گرایی حاکم باشد. مشکلات موجود به طور موثرتر حل می شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید