اکرمی: جریانات افراطی سازماندهی می شوند/ با آبروی نظام بازی می کنند

اکرمی: جریانات افراطی سازماندهی می شوند/ با آبروی نظام بازی می کنند

روز جدید : چرا از کم کاری نهادهای امنیتی صحبت می کنید، چرا از رسانه ها صحبت نمی کنید؟ فردای 14 خرداد کدام روزنامه آمد و در مورد قطع مراسم تحقیق کرد و گفت: آقایان این کار را نکنید، ننگ علت و موسس و خاطره است؟

چندین بار جریان های تندرو با هیاهو و شهرهای خشن قصد برهم زدن سخنرانی سید حسن خمینی در سالگرد رحلت حضرت امام (ره) را دارند. امسال هم از این قاعده مستثنی نبود. تنش هایی را برانگیختند که با واکنش انتقادی و تذکر انتقادی صریح رهبری مواجه شد: «شنیدم، مطلع شدم امروز در جریان سخنرانی آقای حاج حسن، آقای خمینی، عده ای سروصدا کردند. من با این نوع تخریب و سروصدا موافق نیستم، موافق نیستم، بگذارید همه بدانند.»

در سال 1368 تندروها سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) را نقض کردند و با واکنش مشابهی از سوی مقام معظم رهبری مواجه شدند. چنین توهین هایی اعلام شد.

فهرست حرکات غیرقانونی و بعضاً خشونت آمیز خودسرانه ناقض نظم عمومی و توهین و حتی تجاوز فیزیکی به رهبران نظام و انقلاب طولانی است و سؤال افکار عمومی این است که چرا قانون به رسمیت شناخته و با آنها برخورد نمی شود؟

یکی از اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز بر «سازماندهی» این جریانات تاکید دارد و معتقد است که خودسری با حرکات آنها «با آبروی نظام بازی می کند». وی سکوت رسانه ها و پرهیز آنها از انتقاد از تندروها را یکی از دلایل تداوم حرکت های افراطی می داند.

گفتگوی خبر آنلاین با سیدرضا اکرمی را بخوانید:

در سخنرانی سید حسن خمینی در سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) عده ای که معمولاً لجوج و تندرو خوانده می شدند با فریادهایی سعی در برهم زدن مراسم داشتند که مورد انتقاد رهبری نیز قرار گرفت. برای اولین بار اتفاق افتاد نه اینکه بیفتد. داوران چه کسانی هستند و جریان سیاسی کدامند؟

منکر ساماندهی این قضایا نیستم اما می دانم که در طول تاریخ اسلام از زمان پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) تا کنون چنین گروهی داشته ایم، حتی پیامبر فرموده اند. در مورد آنها: یا جاهل و آن را به عنوان عبادت انجام دهند، یا بدانند که در این صورت نقض حریم خصوصی است. ما در طول تاریخ افراد مشابهی داشته ایم و امروز اینگونه نیست. گروهی که در سالگرد رحلت امام این کار را کردند، مشتی هستند که با هم هماهنگ هستند، اهل آش هستند.

بله، هماهنگ هستند، اما سوال اینجاست که مرکز هماهنگی خودسرانه کجاست و چه کسی تندروها را از “اتاق فرمان” هماهنگ می کند؟

من در این زمینه بحثی ندارم چون شناسایی هماهنگ کننده ها نیاز به کار اطلاعاتی دارد.

حق با شماست. چرا آژانس های امنیتی هنوز گزارشی در مورد شناسایی و همکاری با هکرها منتشر نکرده اند؟

باید برای افکار عمومی ارزش قائل شویم، می گویند هزار دوست کم است و یک دشمن زیاد. چرا از کم کاری نهادهای امنیتی می گویید چرا از رسانه ها نمی گویید؟ فردای 14 خرداد کدام روزنامه آمد و در مورد قطع شدن مراسم تحقیق کرد و گفت آقایان این کار را نکنید، شرم بر علت و بانی و خاطره است؟ چه انتظاری از سید حسن آقا دارید؟ همه باید بیت امام را گرامی بداریم. آنجا بیت امام است و امام برای نظام است و جلسه آن روز برای نظام بود و سخنگوی آن نفر اول رهبری کشور بود. اگر دلسوز و خیرخواه هستید به این جمله توجه کنید.

تصمیم برای رهایی جامعه و فضای سیاسی کشور از تحرکات غیرقانونی و پرتنش تندروها چیست؟

راه حل موثر این است که کار فرهنگی انجام دهیم و آقایان را آگاه کنیم که هر حرفی جایی دارد و هر نکته ای جایی دارد. به آنها بگویید دو سال بعد به خاطر ولیعهد نتوانستیم مراسم امام را برگزار کنیم، چرا امسال در حضور مهمانان خارجی و داخلی میزبان را هو کردید؟ این خیلی اشتباه است. بالاخره سیدحسن آقامیزیان است و مقام معظم رهبری میهمان است و این دیدار جلسه نظام است نه دیدار خانوادگی، مراسم بزرگداشت امام راحل هم هست. یک حدیث داشته باش، وقت بگذار و برو حرف بزن.

دیدگاهتان را بنویسید