اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم ها باشد، توافق خوبی حاصل می شود

ساعت: 15:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۰
کد خبر: 1791284

وی گفت: در حال مذاکره جدی هستیم و اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم ها باشد، توافق خوبی حاصل خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در نشست سفرای ایران در کشورهای همسایه در وزارت امور خارجه گفت: توصیف صدر است.

وی افزود: انسان های بزرگی که به جایی رسیده اند و منشأ تحول شده اند، رمز موفقیت آنها در صبر برای خداوند است و این رسالت برای افرادی است که می خواهند اثرگذار و مصلح باشند.

رئیس جمهور گفت: آنها می دانند که برای رسیدن به نتیجه باید صبور بود و با حوصله مسائل را تحلیل و رصد کرد وگرنه تغییر با ضعف و تعهد ادامه پیدا نمی کند.

رئیسی با بیان اینکه در ورود به گام دوم باید شاهد تحول در کشور باشیم، گفت: در حوزه اقتصاد، سیاست خارجی و … تغییرات مثبت زیادی رخ داده است. بررسی ادعا در گام دوم نشان می دهد که کجاییم و در شأن جمهوری اسلامی کجا هستیم.

وی گفت: آنچه در این بیانیه آمده است این است که چگونه پیشرفت خواهیم کرد. ما باید به وضعیت موجود نگاه کنیم و فاصله بین وضعیت موجود و وضعیت موجود را کاهش دهیم. ما باید نگاه و رویکرد خود را تغییر دهیم تا تکامل شناختی رخ دهد.

رئیس جمهور گفت: تغییر دیگر تغییر در فرآیندهاست. فرآیندهای ما در سیستم اداری مشکلات زیادی ایجاد کرده است. در پیگیری مسائل اگر پیگیری اداری کافی باشد کار ادامه پیدا نمی کند.

رئیسی گفت: اگر کار نیاز به انجام داشته باشد با اپلیکیشن هایی مانند «فالوور» و غیره این اتفاق نمی افتد. ما باید سخت کار کنیم تا ببینیم این روند چگونه کار می کند. این تحول می تواند در بخش های مرتبط با وزارت امور خارجه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه باید در نهادها و ادارات ما تحول ایجاد شود، افزود: برخی نهادها تغییر نمی کنند و باید انعطاف و سازوکار تحول ایجاد شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه سفیران نمایانگر هویت انقلاب اسلامی و منافع کشور در خارج از کشور هستند، افزود: نباید از سختی ها و کمبودها خسته نشویم و باید کار خود را جدی بگیریم. شهید سلیمانی نمونه درخشان مبارزه بود.

رئیسی گفت: هر کشوری که پیشرفت کرده است نقش سیاست خارجی در آن غیر قابل انکار است و مشکلی در کشور نمی تواند وجود داشته باشد و وزارت خارجه می گوید بستگی به کشور دارد. مثلاً در مبارزه با تاج، اگر آقای امیر عبداللهیان ستاد تشکیل نمی داد و چین دخالت نمی کرد، در واکسیناسیون موفق نمی شدیم.

وی با تاکید بر اینکه استراتژی دشمن همواره حفظ و افزایش تحریم ها است، گفت: راهبرد ما نقض تحریم هاست، تحریم ها باید خنثی شود و برای رفع تحریم ها اقدام جدی صورت گیرد.

رئیس جمهور افزود: دولت برای تحقق هر دو تلاش می کند. برخی گفتند که مذاکره نمی کنند، برنامه ای ندارند و جدی نیستند. اما اگر طرف مقابل مصمم به لغو تحریم ها باشد، توافق خوبی حاصل خواهد شد. ما در صنایع هسته ای، نظامی و فضایی تحریم شده ایم، اما موفق تریم، اما در صنعت خودرو مشکل داریم. معلوم می شود تلاش هایی که در این زمینه ها انجام شده در حوزه های دیگر نبوده است.

رئیسی با اشاره به اهمیت نقش وزارت امور خارجه در توسعه کشورها گفت: رمز موفقیت کشور در موضوع ولیعهد این بود که وزیر امور خارجه و سفرای چین و روسیه پیگیری های لازم را انجام دادند. عمل. «البته نباید از اقدامات پیشینیان غافل شد.

او گفت: «تاج در واقع در داخل کشور بود، اما وزارت خارجه نقش مهمی در مدیریت آن داشت. در حال حاضر به میزان تزریق 74 درصدی دو دوز واکسن رسیده‌ایم و به سمت تزریق دوز سوم رفته‌ایم.

رئیس جمهور در خصوص نقش وزارت امور خارجه در پیشرفت و موفقیت کشور در امور اقتصادی تاکید کرد: وزارت امور خارجه نقش مهمی در موفقیت کشور در امور اقتصادی دارد. بخش مهمی از ایرانی ها در خارج از کشور هستند و سفرا باید در بین آنها باشند. اگر نزد سفیران نرفته اند، اجازه دهید سفیران پیش آنها بروند. ما به آنها بدهی داریم و آنها هم مانند ایرانی ها در کشور حقوق دارند و قطعاً می خواهند در کشور سرمایه گذاری کنند.

رئیسی گفت: اشتیاق زیادی برای دیدن ایران در حوزه گردشگری وجود دارد. اگر گردشگری، اقتصاد دیجیتال و دریایی را احیا کنیم، می‌توانیم با بیکاری مقابله کنیم.» وزارت امور خارجه نیز نقش مهمی در این زمینه دارد.

وی با اشاره به تماس های شخصی و تلفنی خود با 100 کشور خارجی از ابتدای دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: همه آنها بدون استثنا خواهان برقراری روابط تجاری و اقتصادی با ایران هستند و البته اذعان دارند که سطح ارتباط آنها در سطح پایینی است. قانع کننده.”

رئیس جمهور گفت: باید توجه داشت که روابط خارجی یکی از مولفه های اقتدار کشور است و وزارت امور خارجه در این زمینه نقش آفرینی می کند. در واقع ظرفیت کشور باید برای دیگران شناخته شود و البته سفرا نیز باید ظرفیت کشورهای دیگر را بشناسند.

رئیسی ادامه داد: سفیران می توانند سوار بر خودروهای مدل پایین تر شوند اما با کشورهای محل ماموریت خود ارتباط برقرار کنند. احساس می کنم سوراخ هایی ایجاد می شود. سفرا باید از این وضعیت نهایت استفاده را ببرند. در این راستا حرکت فعال و جدی از سوی سفرا لازم است که باید با توجه به همسایگان کار جدی انجام دهند.

وی با بیان اینکه باید همسایگان خود را به عنوان فرصت های بسیار خوب ببینیم، تاکید کرد: مرزها تهدیدی برای ما نیستند، بلکه فرصت هستند. روابط اقتصادی با همسایگان باید تثبیت شود. البته باید روابط فرهنگی وجود داشته باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی از کشورهای همسایه به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند اما این عادی سازی به هیچ وجه برای آنها و رژیم صهیونیستی امنیت نیست، گفت: باید در عمل ثابت کنیم که روابط با جمهوری اسلامی ایران می تواند منجر به امنیت و صلح شود. “و آنها به ایجاد صلح در منطقه کمک می کنند. هر چه ما در منطقه متحمل شده ایم به دلیل حضور بیگانگان است.

رئیسی گفت: وضعیت اسفبار افغانستان و تبدیل مواد مخدر سنتی به صنعتی در آن کشور، نتیجه حضور آمریکا در افغانستان و همچنین عراق و سایر کشورهای منطقه است. یعنی در حالی که ایران طرفدار کشورهای همسایه است.

وی با اشاره به سهم پایین کشور از تجارت منطقه ای گفت: سهم ما در تجارت منطقه بسیار کم است. حجم مبادلات ما با عراق، سوریه و کشورهای همسایه باید تغییر کند و دو برابر شود. در گام اول رقم 20 میلیارد دلار باید به 40 میلیارد دلار برسد و در گام های بعدی بیش از این افزایش یابد. روابط ما با تاجیکستان این روزها سه برابر شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه موضوع ترانزیت و گاز در سفر به ترکمنستان حل شد، گفت: این روابط باید با سایر کشورهای همسایه حفظ شود. در این زمینه باید با روحیه انقلابی و انقلابی کار کنیم چرا که مشکلات با کار تشکیلاتی و اداری حل نمی شود.

رئیسی با اشاره به اینکه زمینه هایی برای تحول اقتصادی و ارتباط با کشورهای همسایه وجود دارد، گفت: رویکرد ما در منطقه خارجی و داخلی است و سفرا باید گزارشی از اقدامات خود برای ورود علم و فناوری به کشور بدهند.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر تجارت ایرانیان در خارج از کشور و تجار داخلی و خارجی باید تسهیل شود، افزود: آینده بسیار روشنی را می بینم، آنچه پیشنهاد می کنم دست یافتنی است اما همه باید در کنار هم و هماهنگ باشند. ما باشیم

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه شرایط کنونی در روابط با همسایگان حداقل و نامطلوب است، گفت: شما نباید به این وضعیت راضی باشید، رابطه فعلی با همسایگان ما را راضی نمی کند، اما باید برای بهبود روابط بیشتر تلاش کرد. “

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید