اگر عجیب بودن یک استقلال; شما مقصر و مدیون هستید اگر …

اگر عجیب بودن یک استقلال;  شما مقصر و مدیون هستید اگر ...

در روزهای اخیر و پس از اعلام خبر حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا، بسیاری از کارشناسان فوتبال و مدیران قدیمی این دو باشگاه در مورد مسائل مختلفی صحبت کرده و تلاش کرده اند تا تحلیل کنند که چرا این دو باشگاه پرطرفدار به این سمت رسیده اند. .

امیررضا واعظی آشتیانی، مدیرعامل سابق باشگاه استقلال از صحبت های اخیر درباره بدهی های باشگاه استقلال در سال های اخیر و اینکه میزان این بدهی ها مربوط به سال های قبل از حرفه ای شدن این دو باشگاه (حتی در دهه 40) است، می گوید. ).

در روزهای اخیر صحبت های زیادی درباره علت حذف استقلال و پرسپولیس توسط مدیران سابق هر دو باشگاه مطرح شده است. بیشتر صحبت ها درباره تعهدات مالی و مالیاتی گذشته این دو باشگاه است و به تعبیری مدیران عامل سابقی مثل شما جزو متهمان اصلی هستند. شما در مورد آن چه فکر میکنید؟

متاسفانه برخی افراد ناآگاه به مردم اطلاعات غلط می دهند. آدرس اشتباه می دهند چون می خواهند کارشان را توجیه کنند. البته مشکلات مالی و مالیاتی این دو باشگاه به سال 1390 برمی گردد و ربطی به دوران قبل از انقلاب ندارد. من میپرسم؛ قبل از انقلاب چه معاملاتی از جمله مالیات انجام می شد؟ مالیات زمانی است که یک باشگاه یک بازیکن را بر اساس قوانین تجاری خریداری یا بفروشد. یا شرکت می سازد، تولید می کند یا به بازار عرضه می کند.

می توانید در مورد آن بیشتر توضیح دهید؟

یک بار بازیکنی به باشگاه می آید و می گوید من مالیاتم را نمی دهم و باشگاه باید آن را پرداخت کند. در نتیجه باشگاه باید مالیات بازیکن را طبق قرارداد با او بپردازد و اگر این کار را نکند تخلف کرده است. گاهی اوقات باشگاه به بازیکن تحمیل می کند که مالیات متعلق به اوست. در این صورت بازیکن از محل پرداخت وجه قرارداد کسر مالیات می شود و اموال را پرداخت می کند. اگر بازیکن در شرایطی باشگاه را موظف کند که می تواند منجر به ضررهای انباشته شود و مدیریت باشگاه در این شرایط دیگر معنا ندارد.

چرا بحث تعهدات مالی و مالیاتی توسط برخی کارشناسان به دوران قبل از انقلاب مرتبط است؟

و من معنی این کلمات را نمی فهمم! وقتی فوتبال ایران در سال 1380 حرفه ای شد، یعنی قبل از آن آماتور بود، پس بدهی اش به مرحوم خسروانی چه بود؟ چه اتفاقات تجاری یا اقتصادی در آن زمان در باشگاه رخ داد که بدهی انباشته را ایجاد کرد؟ این حرف ها چه معنایی برای تماشاگران استقلالی یا پرسپولیسی دارد؟ چه معاملات تجاری داشتند؟ وقتی به مصاحبه با پیشکسوتان باشگاه اشاره می کنید، می گویند رختکن ما گوشه زمین، لباس ها در صندوق عقب مربی و نامه های باشگاه در صندوق عقب مدیرعامل! مگر نمی گویند استقلال و پرسپولیس بعد از انقلاب سه بار مقابل هم قرار گرفتند؟ وقتی کلمه ورزش فرهنگی بعد از این تیم ها آمد، دیگر از بخش فرهنگی مالیاتی گرفته نشد. چرا فکر می کنی همه مثل تو فکر می کنند؟ به خدا سوگند در این کشور کارشناسانی هستند که از این مشکلات آگاه هستند. چرا حرف های شخصی خود را پشت نظرات کارشناسی می گذارید و به مردم می خورید؟ آگاهانه صحبت کنید.

قانون در این مورد چه می گوید؟

در این مورد هم صحبت می کنم اما در صحبت های قبلی باید بگویم آیا خرید مالیات و کالای روزانه باشگاه هم مشمول مالیات است؟ اگر برای باشگاه ماشین بخرید دیگر مشمول مالیات دولتی نمی شود. نتیجه این است که سالانه هزینه ای وجود دارد که باید پرداخت شود. میز، کامپیوتر، پرده یا گلدانی بخرید که دیگر مالیاتی ندارند. مقدار منصفانه باشد. آدرس اشتباه به مردم ندهید درست صحبت کن اگر قرار است از کسی برای حضور در مصاحبه مشاوره بگیرید، حداقل به حرف های خود با دقت گوش دهید.

برخی می گویند اینها بدهی های چهار سال گذشته است؟

آره! این هم حرف کارشناسی نیست اما می گویم فعلاً هیچکس دنبال مقصر نیست. باید این چالش را آسیب شناسی کنیم تا از این پس دچار چنین مشکلاتی نباشیم.

توضیحی در مورد قانون تجارت دارید؟

من تقریباً ده سال است که بحث می کنم که این دو باشگاه باید طبق قانون تجارت اداره شوند. اگر به درستی مدیریت می شد، حداقل بخش قابل توجهی از مشکلاتی که کنفدراسیون فوتبال آسیا به آن اشاره می کند، وجود نداشت. در این مورد هر دو باشگاه انضباط مالی داشتند. زیرا هر سال بازرس قانونی منتخب مجمع اسناد و مدارک باشگاه را حسابرسی می کرد و آن وقت همه متوجه می شدند که آیا باشگاه دارای حساب جاری تمیز است یا خیر. در این صورت موضوع بدهی یا مطالبات باشگاه مشخص می شود.

یکی از مدیران عامل سابق استقلال مدعی است در سال های اخیر سهام این دو باشگاه به مدیران استقلال و پرسپولیس واگذار شده است. آیا شما به عنوان مدیرعامل سابق استقلال این موضوع را تایید می کنید؟

واقعا برای برخی رسانه ها! متاسفم که حرف های ناآگاهانه می شنوند و به مردم منتقل می کنند و این حرف ها باید کارشناسی باشد یا حداقل ایراد مصاحبه شونده را بپذیرد. طرف گفت باشگاه استقلال سهامدار خرد دارد! من می گویم بی سوادی مشکلی ندارد اما سوال نکردن مشکل است. این حرف عده ای نادان است.

سهام بالاخره وجود داشت یا نه؟

هرکس بخواهد عضو هیأت مدیره هر شرکتی اعم از خصوصی یا دولتی باشد برای رعایت قانون تجارت سهمی از وثیقه دریافت خواهد کرد. در واقع در قانون تجارت آمده است که هرکس بخواهد عضو هیئت مدیره یک گروه، شرکت، سازمان یا باشگاه شود، درصد کمی از سهام گروه را به عنوان «سهام وثیقه» بر اساس قانون تجارت دریافت می کند. آنها تا زمانی که مجموعه را ترک کنند امانت هستند. زیرا به محض خروج این افراد طبق همین قانون سهام وثیقه شده به صورت خودکار به شرکت بازگردانده می شود. بعضی ها این را نمی دانند و می گویند ما 2 درصد سهم داریم! من واقعا از چنین نادانانی تعجب می کنم.

اما در سال های اخیر مسئولان وزارت ورزش بارها تلاش کرده اند این دو باشگاه را وارد بازار کنند. آیا چنین چیزی می تواند اینگونه شروع شود؟

اصلا ممکن نیست. اما اگر بپذیریم غیرممکن نیست، اگر چنین است، مقصر این آقایان است.

تو چی میگفتی

چون سهام دولتی را نگه داشته اند. چگونه می توان سهام یک مجتمع دولتی را بدون پرداخت پول به شخصی واگذار کرد؟ این آقایان در هر دادگاهی که می روند محکوم می شوند. هیچ کس نمی تواند سهام دولتی را به عنوان نذر به این یا آن بدهد. اگر ریالی به بانک بدهکار باشید خانه شما مصادره می شود. مهم این است که باز هم اگر فرض کنیم این آقایان سهامدار این دو باشگاه هستند، به همان اندازه که استقلال و پرسپولیس میلیاردها بدهی دارند، آقایان هم به اندازه سهمشان بدهکار هستند. پس لطفا این کلمات را تکرار نکنید. باور کنید در این مملکت کارشناسان نشسته اند و دارند می بینند که چه اتفاقی می افتد.

دیدگاهتان را بنویسید