ایالات متحده از توسعه هسته ای چین به دنبال چه چیزی است؟

اخیرا وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ذخیره کلاهک‌های هسته‌ای عملیاتی چین به 400 کلاهک رسیده است و اگر گسترش سلاح‌های هسته‌ای چین با همین سرعت ادامه پیدا کند، احتمالاً ذخایر هسته‌ای این کشور به نزدیک به 1500 کلاهک هسته‌ای افزایش خواهد یافت. کلاهک تا سال 2035. کشف شد.

این ادعا که با واکنش رهبران پکن و ژائو لیژین، سخنگوی وزارت خارجه چین مواجه شد، ایالات متحده را متهم کرد که برای توجیه گسترش زرادخانه هسته‌ای خود و حفظ هژمونی نظامی خود، آنچه را «تهدید هسته‌ای چین» می‌خواند، اغراق کرده است.

ژائو با یادآوری اینکه چین هرگز در هیچ مسابقه تسلیحاتی شرکت نکرده است، گفت: پکن به شدت به استراتژی دفاع هسته‌ای و سیاست عدم شروع درگیری هسته‌ای پایبند است و همواره نیروهای هسته‌ای خود را در پایین‌ترین سطح آمادگی لازم برای تضمین ملی حفظ می‌کند. امنیت..


کلاهک های هسته ای آمریکا، 15 برابر بیشتر از چین

در حالی که شکی نیست که پروژه سینوفوبیک کاخ سفید در حال پیشرفت است، حتی اگر این پیش بینی به حقیقت بپیوندد، ذخایر هسته ای چین همچنان کمتر از آمریکا و روسیه است.

علیرغم وجود حدود 13000 کلاهک هسته ای در جهان، این دو کشور در حال حاضر دارای حدود 12000 کلاهک هسته ای هستند که بیش از 90 درصد تسلیحات هسته ای جهان را تشکیل می دهد و 7 شرکت کننده دیگر تنها 10 درصد از سلاح های هسته ای را در اختیار دارند. .

بنابراین روسیه با 6255 سلاح هسته ای در رتبه اول و آمریکا با 5555 کلاهک هسته ای در رتبه دوم قرار دارند. پس از روسیه و آمریکا، چین با 350 سلاح هسته ای در رتبه سوم قرار دارد.


ایالات متحده از توسعه هسته ای چین به دنبال چه چیزی است؟

وزارت دفاع ایالات متحده قبلاً در نوامبر پیش بینی کرده بود که چین تا پایان این دهه ذخایر هسته ای خود را چهار برابر خواهد کرد و پکن احتمالاً قصد دارد تا سال 2030 حداقل 1000 کلاهک داشته باشد. سوالی که با واکنش رسانه های دولتی چین مواجه شد و این ادعا را گمانه زنی مغرضانه خواند و تاکید کرد که قدرت هسته ای چین در پایین ترین سطح خود نگه داشته شده است.

با این حال، کارشناسان موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، که به طور مرتب تخمین های سالانه ذخایر هسته ای جهانی را منتشر می کند، معتقدند پکن در سال های اخیر کلاهک های خود را افزایش داده است.


ایالات متحده از توسعه هسته ای چین به دنبال چه چیزی است؟

با نگاهی به نمودار فوق و شکاف قابل توجه بین قدرت هسته ای چین و ایالات متحده، پکن هنوز راه درازی برای رسیدن به قدرت هسته ای 5550 کلاهک هسته ای ایالات متحده دارد.

این حفره در بودجه و هزینه های نظامی آمریکا و چین نیز به وضوح قابل مشاهده است. در حالی که بودجه نظامی آمریکا 768 میلیارد دلار تخمین زده می شود، سهم چین 270 میلیارد دلار (حدود یک سوم بودجه نظامی آمریکا) است.


ایالات متحده از توسعه هسته ای چین به دنبال چه چیزی است؟

آمریکا از نظر مداخله و حضور نظامی در تمام نقاط جهان با چین همتا نیست. تا سال 2010، ایالات متحده حدود 1000 پایگاه نظامی کوچک و بزرگ در سراسر جهان ساخته بود که بیشتر آنها در شرق اروپا، شرق و جنوب شرق آسیا و خاورمیانه قرار داشتند.


چرا ایالات متحده در مورد قدرت هسته ای چین اغراق می کند؟

پس از مداخله در بحران اوکراین، آمریکا سعی کرد با ابزارهای مختلف به چین فشار وارد کند و آن کشور را محدود کند. از تلاش برای ایجاد بحران در تایوان و کشاندن پکن به یک چالش بین المللی تا دامن زدن به ناآرامی های داخلی فعلی در چین.

روزنامه گلوبال تایمز در مورد گزارش اخیر پنتاگون نوشت که آنها قصد دارند چین را تضعیف کنند و می خواهند بر درک و آگاهی عمومی از این تجهیزات تأثیر بگذارند.

این روزنامه افزود: طبیعی است که بگوییم تعداد کلاهک‌های هسته‌ای 200 یا بیشتر است، اما این گزارش که ادعا می‌کند چین در دهه آینده حداقل تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را دو برابر خواهد کرد، پیامی عمدی از سوی آمریکا دارد که به دنیا می گوید که چین در حال توسعه زرادخانه هسته ای خود است.

برخی همچنین بر این باورند که انتشار گزارش وزارت دفاع ایالات متحده در مورد قدرت تسلیحات هسته ای چین اقدامی از سوی واشنگتن برای جلوگیری از افزایش قدرت نظامی پکن و روند بازدارندگی هسته ای این کشور است.

جلب توجه عمومی به زرادخانه هسته ای و قدرت هسته ای چین و انحراف افکار عمومی از قدرت بالای نظامی و هسته ای آمریکا از دیگر اهداف پنتاگون در این گزارش است و اینکه واشنگتن با اعمال چنین فشارهایی به دنبال خلع سلاح هسته ای چین و حتی روسیه برای استفاده است.

آمریکایی ها می دانند که قدرت تسلیحات هسته ای آنها بسیار بالاتر است و زرادخانه های آنها بیشتر از چین انباشته شده است و فاصله دو کشور قابل مقایسه نیست، اما این تلاش آمریکا برای وادار کردن چین به مشارکت در هسته ای است. مذاکرات خلع سلاح .

البته دیدگاه دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه آمریکا برای توجیه گسترش زرادخانه هسته ای خود و حفظ هژمونی نظامی خود، در حال اغراق در مورد قدرت هسته ای چین یا به عبارتی تهدید هسته ای است.


فایده گفتار

از دیدگاه ناظران، در زمینه کلاهک‌های هسته‌ای چین، این امر به‌عنوان بلوف و فرار سیاسی تعبیر می‌شود تا ادعای مقامات کاخ سفید که به واقعیت نزدیک‌تر است. پروژه ای که دارای اهداف متعددی از جمله تضعیف و کنترل پکن، منحرف کردن توجه از کلاهک های هسته ای متعدد آن، به تصویر کشیدن کشور به عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی و غیره است.

این همان راهبردی است که رژیم صهیونیستی در چند دهه گذشته در سایه حمایت آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران تحت عنوان «فرار هسته ای» یا «فرار هسته ای» (شعله ور) به کار گرفته است. فرار هسته ای اصطلاحی است که برای مدت زمانی که لازم است برای دستیابی به سوخت کافی برای ساخت بمب یا شروع انفجار اتمی پس از شروع حرکت در آن جهت استفاده می شود.

طی دو دهه گذشته، ادعاهای مربوط به دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای توسط صهیونیست‌ها مدام از بلندگوهای مختلف فریاد می‌زند. در عین حال، بی اعتباری و پوچ بودن سخنان سران رژیم اشغالگر قدس بر همگان آشکار شد و در مواردی مانند حضور نتانیاهو در سازمان ملل با بمب رنگ آمیزی، موجب تمسخر بین المللی شد.

این داستان مضحک و تکراری تا به امروز به طور مستمر تکرار شده است، از این رو مقامات رژیم در آخرین روزهای آبان ماه به روزنامه جروزالم پست گفتند که ایران به دو سال زمان نیاز دارد تا به توانایی انفجار و حمل سلاح هسته‌ای دست یابد. بنابراین، تاکتیک‌هایی که رژیم علیه برنامه هسته‌ای ایران به کار می‌برد، همان تاکتیک‌هایی است که آمریکا در ماه‌های اخیر علیه قدرت هسته‌ای چین به کار برده است.

دیدگاهتان را بنویسید