ایالات متحده عمدا تحریم ها را علیه ایران در دوران سلطنت تشدید کرد


ساعت: 22:26
تاریخ انتشار: 1401/03/09
کد خبر: 1842702

سخنگوی وزارت خارجه چین با انتقاد از آمریکا به دلیل نقض قوانین بین المللی و اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران گفت: آمریکا قوانین داخلی خود را برتر از قوانین بین المللی می داند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست هفتگی با نمایندگان مطبوعات و رسانه ها به سوالات آنها در خصوص مسائل روز چین، منطقه و جهان از جمله نقض قوانین بین المللی توسط آمریکا پاسخ داد.

به گزارش وب سایت وزارت خارجه چین، ژائو لیجیانگ، سخنگوی این وزارتخانه گفت که دولت آمریکا قوانین بین المللی را نقض کرده و تحریم های یکجانبه را اعمال می کند. از زمان شیوع کووید-19، ونزوئلا، سوریه و ایران به دلیل تحریم های طولانی مدت ایالات متحده با مشکلات اقتصادی شدید و منابع پزشکی ضعیف دست و پنجه نرم کرده اند. در چنین شرایطی، آمریکا به جای تعلیق این تحریم ها، آن را دو چندان کرد و اوضاع را برای این کشورها بدتر کرد. سیاستمداران آمریکایی از بازی برابر و تجارت آزاد صحبت می کنند، در حالی که در واقع به “اول آمریکا” اعتقاد دارند و طیف وسیعی از تحریم ها را علیه برخی کشورها اعمال می کنند.

دولت جدید آمریکا به رهبری جو بایدن می گوید قصد دارد از طریق مذاکرات در وین، آمریکا را به توافق هسته ای بریکس بازگرداند، اما تاکنون از اجرای تعهدات خود سرباز زده است. مذاکرات چند ماه پیش به حالت تعلیق درآمد.

مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین چند ماه است که متوقف شده است. دولت آمریکا از آغاز مذاکرات بارها به جای ارائه ابتکار عملی برای پیشبرد مذاکرات، تلاش کرده است تا کشورهای مختلف را به تاخیر و مانع تراشی در مذاکرات متهم کند.

یکی از دلایل شکست طرف های آمریکایی در انجام اقدامات لازم در مذاکرات وین، مخالفت اعضای کنگره با سیاست دولت بایدن در قبال برجام بود. یکی از انتقاداتی که به این گروه از قانونگذاران آمریکایی وارد است این است که برجام به همه حوزه های مناقشه آمریکا با ایران از جمله فعالیت های منطقه ای و برنامه موشکی ایران نمی پردازد.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا از زمان لغو مذاکرات وین به عملیات های رسانه ای و روانی خود ادامه داده اند تا به جای عمل به تعهدات خود در احیای برجام، بهانه های مختلفی برای سرزنش ایران بیاورند.

آنها با ربط دادن این مذاکرات به جنگ اوکراین، ابتدا مدعی شدند که روسیه مانع از مذاکرات شده است. پس از آنکه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران به صراحت اعلام کرد که موضوع درخواست مسکو برای همکاری با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه مذاکرات نیست، موضوع ایران است. با این ادعا که درخواست تهران برای حذف سپاه از فهرست سازمان های موسوم به تروریستی مذاکرات را متوقف کرده است، مطرح شده است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید