ایالات متحده و اوکراین کنوانسیون منع سلاح های بیولوژیکی را نقض می کنند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که قبلاً نشانه هایی از چندین آزمایشگاه بیولوژیکی در اوکراین که توسط نیروهای روسی تصرف شده بود، پیدا کرده است. طبق گزارش ها، این آزمایشگاه های مخفی روی پاتوژن هایی کار می کردند که می توانستند در تولید سلاح های بیولوژیکی ممنوعه استفاده شوند. مسکو همچنین می‌گوید اسنادی را کشف کرده است که نشان می‌دهد سازمان نظامی آمریکا، پنتاگون، بودجه این تحقیقات را تامین کرده است.

این وزارتخانه گفت که شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد نمونه‌های بافت و پاتوژن‌های خطرناک از اوکراین به خارج از کشور منتقل می‌شوند و خاطرنشان کرد که این روند رفاه آن مناطق را تهدید می‌کند. وزارت دفاع این کشور افزود که قصد دارد هفته آینده شواهدی مبنی بر نقض کنوانسیون بین المللی منع سلاح های بیولوژیکی در ژنو توسط ایالات متحده و اوکراین ارائه کند.

وزارت دفاع روسیه خاطرنشان کرد که پنتاگون به جای تمرکز بر تحقیق در مورد پاتوژن‌های مهم اجتماعی اوکراین، مانند مواردی که باعث سرخک، سرخجه، سل یا ایدز می‌شوند، روی تحقیق در مورد وبا، تولارمی، طاعون و هانتاویروس‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

ارتش روسیه معتقد است که ایالات متحده به این تحقیق علاقه مند بوده است زیرا ویروس ها بومی روسیه هستند و هر گونه شیوع ناشی از استفاده از سلاح های بیولوژیکی می تواند با موارد طبیعی اشتباه گرفته شود.

در این کنفرانس مطبوعاتی، این وزارتخانه همچنین فاش کرد که از درخواست کیف از سازنده هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه برای تجهیز برخی از پهپادها به سیستم‌های اسپری آئروسل که می‌تواند تا 20 لیتر مواد را در خود نگه دارد و پراکنده کند، مطلع شده است. این وزارتخانه خاطرنشان کرد که این درخواست در 24 دسامبر 1400، قبل از شروع عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، در راستای تلاش های کیف برای آماده سازی برای استفاده از سلاح های بیولوژیکی علیه روسیه ارائه شده است.

ایگور کریلوف، رئیس نیروهای حفاظت در برابر تشعشعات، عوامل شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه گفت: با برد پرواز پهپادها تا 300 کیلومتر و تجهیز آنها به کانتینرهای تسلیحات بیولوژیکی، می توان تهدیدی واقعی برای همه گیر ایجاد کرد. استفاده از سلاح های بیولوژیکی در خاک روسیه

کریلوف همچنین گزارش داد که یک پتنت در ایالات متحده برای پهپادی به ثبت رسیده است که می تواند حشرات آلوده به پاتوژن های خطرناک را پخش کند، به این معنی که چنین دستگاهی در حال حاضر راه اندازی شده است.

وی خاطرنشان کرد که توضیحات ثبت اختراع مشخص می کند که این دستگاه می تواند برای کشتن یا از کار انداختن نیروهای دشمن بدون ایجاد تهدید برای ارتش ایالات متحده استفاده شود.

روسیه پیش از این اسنادی را منتشر کرده بود که ارتش این کشور در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین پیدا کرده بود و در جریان آنچه روس‌ها آن را یک عملیات نظامی ویژه می‌خواند، کشف شدند. این اسناد نشان می دهد که اوکراین برای تحقیق در مورد چندین نوع پاتوژن خطرناک از ایالات متحده بودجه دریافت کرده است.

مسکو ادعا می کند که این تحقیقات می تواند به طور بالقوه توسط کیف برای توسعه سلاح های بیولوژیکی برای استفاده علیه روسیه استفاده شود. واشنگتن از تامین مالی تحقیقات در مورد سلاح های بیولوژیکی که توسط کنوانسیون های بین المللی ممنوع شده اند، خودداری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید