ایجاد صندوق های توسعه استانی / برنامه های جدید اقتصادی در دستور کار دولت


ساعت: 13:53
تاریخ انتشار: 1401/02/14
کد خبر: 1836407

احمد واحدی گفت: پیشنهاد می کنیم صندوق توسعه استانی تشکیل شود و از تصویب طرح های ملی جلوگیری شود و در اختیار استان ها قرار گیرد تا طرح ها بر اساس نیاز استان ها تعریف شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، احمد واحدی صبح امروز در همایش چشم انداز توسعه مازندران با رویکرد 8 درصدی رشد اقتصادی که با حضور استانداران، استانداران و فعالان اقتصادی در سالن همایش فرودگاه شهدای نوشهر برگزار شد، گفت: مازندران نیازمند برنامه ریزی است. با توجه به الزامات استانی باید مسائل در استان انجام شود و حکمرانی استانی در دستور کار قرار گیرد.

واحدی افزود: پیشنهاد می کنیم صندوق توسعه استان ایجاد شود و از تصویب طرح های ملی جلوگیری شود و در اختیار استان قرار گیرد تا طرح ها بر اساس نیاز استان تعریف شود.

وی افزود: توسعه سامانه های هوشمند برای تحلیل و بررسی وضعیت استان یکی از برنامه ها و پیشنهادات اصلی دولت است تا از هیچ چیز غفلت نشود و منابع به صورت متعادل توزیع شود.

وزیر کشور با بیان اینکه مازندران یکی از فرصت های مناسب سرمایه گذاری است، افزود: نبود بنگاه های اقتصادی بزرگ حتی کشور را در استفاده از فرصت های تجاری منطقه بی بهره کرده است و مازندران نیز از این مشکل رنج می برد.

واحدی ادامه داد: فراهم کردن زیرساخت‌ها برای توسعه بخش کشاورزی از جمله گل و گیاه که راهی جدید اما پررونق است، باید سرلوحه استان باشد و از تولیدکنندگان با کمترین منابع باشد. تسهیلات و کمک های تسهیل صادرات.

وی گفت: همه موارد مطرح شده قطعا در هیئت دولت پیگیری می شود اما مهم تلاش تولیدکنندگان و مدیران استانی است.

وزیر کشور گفت: مدیریت جنگل ها با طرح تنفسی یکی از ضعیف ترین برنامه های دولت بود که هم کشور را از منابع چوبی بردارد و هم با برداشت نکردن چوب های افتاده، سلامت جنگل ها را از بین برد.

استاندار مازندران نیز در این همایش با بیان اینکه مازندران قطب 14 محصول کشاورزی کشور است، گفت: امنیت غذایی ایران تا حد زیادی مدیون این استان است. دسترسی به استان ها امکان پذیر نیست.

سیدمحمود حسینی پور افزود: مازندران طولانی ترین استان کشور است که برای اتصال غرب و شرق نیاز به خط ریلی دارد و این امر موجب توسعه گردشگری و تجارت در استان می شود.

وی گفت: فعال سازی اقتصاد روستایی مهمترین برنامه اقتصادی ما در سال جاری است.

استاندار مازندران افزود: نبود پایانه صادراتی با کیفیت یکی از مشکلات اصلی غرب استان است و در حال حاضر مشکلات صادرات کیوی به دلیل همین مشکل است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران نیز گفت: گردشگری در مازندران مهم است، 3 میلیون و 400 هزار نفر جمعیت داریم و تا پایان هفته به 7 میلیون نفر می رسد. در واقع ما یک استان خدماتی برای 3.5 میلیون نفر هستیم. اقدامات لازم برای کمبود برق و گاز در حوزه تولید انجام شود.

عبدالله مهاجر دارابی با اشاره به شعار سال تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال، گفت: باید از نوسازی تاسیسات تولیدی غفلت می شد که مورد غفلت قرار گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی، معادن و کشاورزی مازندران افزود: در سال گذشته حوادثی با مشکل گاز رخ داد و امسال نیز مشکلات در این حوزه افزایش یافته است.

وی به لزوم رفع ارز از گمرک اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک با تورم بالایی مواجه خواهیم شد.

مهاجر دارابی با بیان اینکه وقتی تولیدکننده مجبور است مواد اولیه را گران بخرد قطعا تولید نوروزی را با قیمت های تورمی جدید خواهیم داشت، افزود: دولت باید به فکر جلوگیری از این تورم باشد.

وی ظرفیت صادرات استان را بالا دانست و گفت: برخی مشکلات سیاسی مانع از استفاده درست از آن شده است.

مهاجر دارابی با بیان اینکه کیوی و مرکبات ما ظرفیت صادرات را دارد اما کار سیاسی مانع این امر می شود، افزود: برخی با تسویه حساب های سیاسی جلوی صادرات محصولات کشاورزی استان را می گیرند.

وی گفت: اگر مشکلات را به درستی و به موقع حل نکنیم عواقب آن به ضرر مردم خواهد بود. وی گفت: گردشگری در روستا مهم است. در واقع ما یک استان خدمتگزار برای 3.5 میلیون جمعیت کشور هستیم. باید مراقب بود که برق و گاز کم نشود و تولید تحریک نشود.

مهاجر دارابی گفت: اگر با استان مازندران عادلانه رفتار شود نباید با مشکل مواجه شویم.

تامین مالی واحدهای تولیدی، تامین برق و گاز واحدهای تولیدی، رفع مشکلات صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی، عدم حمایت کافی از صنعت گردشگری استان، عدم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و نبود راهبردهای دقیق خصوصی‌سازی بود. از جمله عناصری است که مدیران و فعالان در این نشست حضور دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید