ایدز؛ تخریب سیستم ایمنی بدن/ 34 درصد بیماران HIV در زاهدان شناسایی شدند.


ساعت: 10:58
تاریخ انتشار: 09/09/1401
کد خبر: 1914674

اطلاعات در مورد HIV؛ از تلخی تا حقیقت!

اچ‌آی‌وی ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رساند، اگر این ویروس به موقع شناسایی و درمان نشود، می‌تواند سلول‌های گلیکوپروتئینی را که در سطح سلول‌های ایمنی قرار دارند، تحت تأثیر قرار داده و آنها را از بین ببرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، HIV یک ویروس نقص ایمنی انسانی است، این ویروس با از بین بردن سلول های مهم بدن به نام لنفوسیت های T (موسوم به CD4 مثبت) که با بیماری و عفونت مبارزه می کند، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند.

هنگامی که تعداد لنفوسیت های T در یک فرد آلوده به HIV به سطح مشخصی کاهش می یابد، فرد مستعد ابتلا به تعدادی از بیماری ها می شود که بدن به طور معمول می تواند آنها را کنترل کند.

ایدز مجموعه ای از علائم ناشی از عفونت مزمن HIV است که در این مرحله، پس از یک دوره طولانی که می تواند حتی بیش از ده سال طول بکشد، ویروس افزایش می یابد و با کاهش تعداد لنفوسیت های T، سطح ایمنی بدن نیز افزایش می یابد. فرد مستعد ابتلا به عفونت های فرصت طلب است.

عفونت HIV درمان نشده می تواند منجر به ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) شود، افراد مبتلا به ایدز سیستم ایمنی بدنشان به شدت آسیب دیده است که باعث عفونت های شدید می شود که معمولاً افراد سالم را مبتلا نمی کند و در نهایت عفونت می تواند منجر به مرگ شود.

این ویروس می تواند از طریق تماس جنسی (مرد به زن، مرد به مرد و زن به زن)، از طریق خون و فرآورده های خونی آلوده (به عنوان مثال، از طریق استفاده از تجهیزات تزریق مشترک، سوزن یا سرنگ) و از طریق آلوده منتقل شود. مادر به نوزاد، در دوران بارداری یا از طریق شیردهی منتقل می شود.

با کاهش قدرت سیستم دفاعی بدن در طول زمان، بدن برای عفونت ها و سرطان هایی که معمولا در افراد عادی دیده نمی شود، آماده می شود، این بیماری ها به صورت بیماری های ریوی، اسهال شدید و مزمن، تب های طولانی، کاهش وزن، شخصیت می باشد. اختلالات، بیماری های مغزی و پوستی خود را نشان می دهد که در نهایت منجر به مرگ فرد مبتلا می شود.

علائم عفونت HIV بسیار پیچیده است و دارای چندین مرحله است که لزوماً همه آنها در افراد آلوده مشاهده نمی شود.

تماس با خون و فرآورده های خونی آلوده یکی از راه های انتقال بیماری ایدز است

صبا کیها رئیس اداره عفونی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: بیماری ایدز یک بیماری عفونی کنترل شده است که اکثر مردم آن را به نام ایدز می شناسند اما ایدز آخرین مرحله بیماری است و اگر درمان زودهنگام شروع شود. ، بیمار تا آخر عمر به مرحله ایدز نمی رسد و در اچ آی وی باقی می ماند.

وی افزود: 34 درصد بیماران HIV در زاهدان شناسایی شدند.

کیها با اشاره به علائم این بیماری تصریح کرد: در مرحله HIV بیمار هیچ علامتی ندارد و در مرحله ایدز علائم ضعف سیستم ایمنی را نشان می دهد.

رئیس اداره بیماری های واگیر شهرستان زاهدان با اشاره به درمان HIV گفت: هیچ درمان قطعی برای این بیماری در دنیا وجود ندارد، داروهای موجود می تواند بیماری را کنترل کرده و طول عمر بیماران را افزایش دهد به طوری که این بیماری در دنیا درمان قطعی نیست. فرد تا آخر عمر به مرحله ایدز نمی رسد.» می رسند

کیها خاطرنشان کرد: راه های انتقال اچ آی وی; تماس با خون و فرآورده های خونی آلوده، رابطه جنسی پرخطر، انتقال از مادر آلوده به جنین.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید