ایده آلیسم یا رئالیسم تبلیغاتی; کلید سفر بایدن به خاورمیانه


ساعت: 14:35
تاریخ انتشار: 22.04.1401
کد خبر: 1882887

یک کارشناس مسائل سیاسی به نتایج سفر بایدن به خاورمیانه اشاره کرد و گفت: هدف بایدن از این سفر ایجاد شبکه امنیتی و دفاعی در برابر ایران و نیروهای مقاومتی است که مورد حمایت ایران هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهنام صحرانورد، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی در گفتگو با سبلان ما، سفر رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه را مورد اشاره قرار داد و گفت: سفر رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه یک اتفاق بی نظیر تلقی می شود; زیرا او اولین رئیس جمهور آمریکاست که مستقیماً از تل آویو به ریاض سفر می کند.

وی با بیان اینکه بایدن این سفر را نماد روابط جدید و جدید و گام هایی در جهت عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان می داند، گفت: دولت بایدن در تلاش است تا آن را تعمیق و گسترش دهد.

این استاد دانشگاه به ابعاد سفر اخیر بایدن به خاورمیانه اشاره کرد و گفت: نفت، برنامه هسته ای ایران و تلاش برای برقراری روابط بین اسرائیل و عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس از موضوعات مهم سفر بایدن به خاورمیانه بود. و موضوعاتی مانند جنگ یمن نیز از جمله آنها بود که از موضوعات جانبی این سفر است.

وی با بیان اینکه از دیدگاه شهروندان آمریکایی و متحدان اروپایی آمریکا، مهمترین محور این سفر را موضوع انرژی عنوان کرد و گفت: قیمت نفت به بیش از 100 دلار در هر بشکه رسیده است و بنزین یک به طور متوسط ​​5 دلار در هر گالن. زمستان در راه است و اگر صادرات گاز روسیه به هر نحوی کاهش یابد، قطعا این اعداد افزایش خواهد یافت. بنابراین فوری ترین مسئله آمریکا در این سفر به ویژه در زمانی که رئیس جمهور این کشور در سفر به عربستان است، کاهش قیمت نفت است.

صحرانورد در ادامه سخنان خود به پیش بینی وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در نشست خبری درباره نتایج سفر بایدن اشاره کرد و گفت: وی ابراز امیدواری کرد که سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا منجر به ایجاد بازار مشترک در میانه شود. شرق با مشارکت عربستان سعودی.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: شاید بتوان اولین و فوری ترین واکنش ممکن به نتایج سفر بایدن را عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی دانست. اگرچه تاریخ ثابت کرده است که عادی سازی توافقات دفاعی و امنیتی منطقه ای بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی تا رسیدن به آن فاصله دارد، اما سفر بایدن می تواند زمینه ساز چند تحول تاریخی در عادی سازی روابط ریاض و تل آویو باشد.

صحرانوردی به دیدگاه برخی دیگر از تحلیلگران سیاسی در این زمینه اشاره کرد و گفت: هدف بایدن از این سفر ایجاد شبکه امنیتی و دفاعی در برابر ایران و نیروهای مقاومتی است که مورد حمایت ایران هستند. هر چه که باشد، این سفر اضطراری با موانع و چالش های زیادی روبروست.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید