ایرادات متعدد هیأت امنا به طرح شفافیت سه مرجع / بر اساس طرح شفافیت انتقالی خلاف قانون اساسی است

ایرادات متعدد هیأت امنا به طرح شفافیت سه مرجع / بر اساس طرح شفافیت انتقالی خلاف قانون اساسی است

یکی از اعضای شورای تشخیص مصلحت با بیان اینکه بخش هایی از طرح شفافیت سه مرجع مغایر قانون اساسی است، گفت: وجود دارد.

محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، درباره طرح شفافیت قوای سه گانه و ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایجاد شد. البته من نمی خواهم تفسیر کنم. یکی از موضوعاتی که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس مطرح کردند این بود که آیا قوانین را مو به مو تصویب کنید و با آن مخالف باشید؟ جالب اینجاست که در طرح شفافیت، مراجع سه گانه خود را از شفافیت در پرونده های مربوط به مسائل منطقه ای رها کردند و گفتند که نیازی به اطلاع رسانی به مردم نیست.

این طرح فعلی شفافیت منافع ملی را تهدید می کند

وی افزود: مثلاً فرض کنید با توجه به تحریم های سرکوبگرانه، دولت بخواهد در برخی قسمت ها تحریم ها را دور بزند یا خنثی کند، دلیلی برای علنی شدن این مذاکرات وجود ندارد، زیرا اگر علنی شود، حداقل این است. بر خلاف منافع ملی.» الحمدالله وضعیت ما در تأمین کالاهای اساسی خیلی خوب است، اما فرض کنیم روزی مشکلی پیش بیاید و گندمی در کشور نداریم و حالا می خواهند در دولت یا وزارت صمت بحث کنند. یا جای دیگر و وزیر مربوطه بگوید خدای نکرده جز 5 روز گندم داریم دلیل شفاف شدن این بحث چیست؟چون وقتی همه مردم بفهمند؛ استرس و صف های طولانی را می بینیم.

طرح شفافیت سه مرجع خلاف قانون اساسی است

باهنر با بیان اینکه بخش‌هایی از طرح شفاف‌سازی سه مرجع مغایر با قانون اساسی است، گفت: هیئت امنا ایرادات مفصلی به این طرح گرفته بود و مجمع نیز این طرح را مغایر قانون اساسی و غیرقانونی دانست. قانون مصوب مجلس را همه قبول داریم، اما این قانون نباید با شرع، قانون اساسی و سیاست های کلی نظام مغایرت داشته باشد.

حد مطمئن نمایندگان در طرح شفافیت قوای سه گانه

عضو شورای تشخیص مصلحت در پاسخ به این سوال که شفافیت به یک الزام عمومی تبدیل شده و جامعه شفافیت می خواهد، این وعده نمایندگان است. به نظر شما چقدر امکان پذیر است؟ وی گفت: نمایندگان مجلس صحبت کردند و یک سری شعار دادند و در مورد اینکه شفافیت چقدر مزیت است صحبت سبک و سنگینی نشد. مدت هاست شایعه شده که زدن سوزن و جواهرات به دیگران جالب است.

فرصتی برای پشیمانی خانه یازدهم از طرح شفافیت شکسته

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما با توجه به ایرادات فراوان هیات امنا به این طرح، آیا تصویب چنین طرحی عمر مجلس یازدهم را طولانی می کند؟ وی گفت: ممکن است این ایرادات آنقدر زیاد باشد که مجلس شورای اسلامی آن را کنار بگذارد. آنها می توانند این شفافیت را محدود کنند. همچنین می توان با کمی کار، کارشناسی و نظارت هیئت امنا و شورای شفافیت در مورد منافع ملی، به رویکرد مجلس بستگی داشت.

دیدگاهتان را بنویسید