ایران، برجام و تاریخچه نام سپاه در فهرست تروریسم؛ اسرائیل نمی داند چه می خواهد

ایران، برجام و تاریخچه نام سپاه در فهرست تروریسم؛  اسرائیل نمی داند چه می خواهد

روز جدید : معلوم نیست ماجرا از کجا شروع شد. آیا آمریکا به طور جدی قصد داشت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از لیست سازمان های تروریستی وزارت خارجه خارج کند؟ یا این خواسته ایران بود؟ با این حال اسرائیل بلافاصله نسبت به این موضوع ابراز نارضایتی کرد.

آلون پینکاس در روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت: «وقتی وضعیت چند وجهی و حساس است – مانند وضعیت بین اسرائیل و آمریکا در مورد ایران – یک کشور باید دهان خود را ببندد.

معلوم نیست ماجرا از کجا شروع شد. آیا آمریکا به طور جدی قصد داشت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از لیست سازمان های تروریستی وزارت خارجه خارج کند؟ یا این خواسته ایران بود؟

با این حال اسرائیل بلافاصله نسبت به این موضوع ابراز نارضایتی کرد و بعداً زمانی که جو بایدن اعلام کرد که سپاه قدس سپاه پاسداران را از لیست خارج نخواهد کرد، خوشحال شد. در واقع، «منابع ارشد اسرائیلی» گفتند که درخواست ایران می تواند کل توافق هسته ای را خراب کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ پس از انقلاب اسلامی تأسیس شد. سپاه پاسداران ترکیبی از نیروهای زمینی، هوایی و دریایی است که وظیفه دفاع از نظام سیاسی در برابر دشمنان داخلی و خارجی را بر عهده دارد.

بدیهی است که حذف سپاه از فهرست سازمان های تروریستی خارجی، اقدامی نمادین خواهد بود، نه اقدامی قابل توجه، زیرا تحریم های این سازمان حذف نخواهد شد. اما در اینجا یک گزاره اخلاقی وجود دارد: اگر فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران بی‌ثبات‌کننده، خشونت‌آمیز و بدخواهانه تلقی شود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نباید از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف شود.

“ژنرال مارک ای.” من فکر می کنم نیروی قدس سپاه یک سازمان تروریستی است و من از حذف آن از لیست حمایت نمی کنم.

برخی به سرعت به تمایزی بین سپاه و نیروی قدس (یکی از زیر مجموعه‌های سپاه پاسداران) اشاره کردند که نشان می‌دهد ممکن است سپاه قدس در لیست سازمان‌های تروریستی باقی بماند، اما ممکن است سپاه از لیست خارج شود. . این البته از نظر حقوقی و سیاسی پیچیده و بیهوده است.

مشخص نیست که آیا آمریکا قصد دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از لیست تروریست ها خارج کند یا خیر. شاید آمریکایی‌ها فقط قصد داشتند توافق هسته‌ای را منحرف کنند. دولت آمریکا می دانست که چنین اقدامی واکنش تند مجلس سنا و کمیته روابط خارجی اسرائیل را در پی خواهد داشت.

از سوی دیگر، ممکن است این ایران باشد که می‌خواهد تمایل خود را برای سازش با این درخواست نشان دهد یا برای اجتناب از توافق این درخواست را مطرح کرده است. همه اینها حدس و گمان است، اما سردرگمی سیاست اسرائیل را تایید می کند.

در هیچ یک از این موارد احتمالی مشخص نیست که اسرائیل دقیقاً چه می خواهد. همه می دانند که اسرائیل به شدت و با صدای بلند با چه چیزی مخالف است، اما به نظر می رسد هیچ کس نمی داند اسرائیل به دنبال چه چیزی است.

دفتر نخست وزیری اسرائیل روز شنبه به خبرنگاران سیاسی توضیح داد که چگونه تصمیم آمریکا برای حذف نکردن سپاه از فهرست تروریست ها می تواند کل توافق هسته ای را مختل کند.

این سؤالاتی را ایجاد می کند. آیا اختلافات با ایران فضای امنیتی بهتری را برای اسرائیل ایجاد می کند؟ شما چه می گویید آیا ایجاد یک ایران رها شده و دیده نشده که به دنبال توانمندی هسته نظامی است بهتر از توافق با آن کشور است؟ آیا ایران همان کشوری است که به توسعه برنامه موشکی خود ادامه می دهد و سازمان های نیابتی را تأمین مالی، پرورش و استخدام می کند؟

همان اسرائیلی که با ممانعت از دسترسی ایران به سلاح های هسته ای و ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، توافق اولیه را هر چند ناقص به رسمیت شناخت، اکنون می گوید توافق جدید بدتر و برای امنیت اسرائیل مضر است.

همان اسرائیل که اذعان داشت تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا مبنی بر خروج یکجانبه از توافق هسته ای در ماه می 2018 و نزدیک شدن ایران به ساخت سلاح هسته ای، اکنون «برعکس هر توافقی» است. اهداف سیاست اسرائیل نامشخص است.

ایران و توافق هسته ای جدید حتی قبل از بحران اوکراین، اولویت اصلی سیاست خارجی آمریکا نبود. ایران همچنین برای چین، روسیه یا اتحادیه اروپا در اولویت نبود. که باید انجام می شد. نه بیشتر نه کمتر.

آیا اسرائیل واقعاً معتقد است که اگر واشنگتن با تهران موافق نباشد، ایالات متحده به هشدارهای اسرائیل توجه خواهد کرد و به نگرانی های آن پاسخ خواهد داد؟ آیا اسرائیل معتقد است که منافع آمریکا با دخالت در چین و روسیه باعث می شود واشنگتن به نفع ایران بازی کند؟

اگر آمریکا صریح بگوید شما متحد ما هستید، اسرائیل قوی است و ما از شما حمایت می کنیم. ما به نگرانی شما احترام می گذاریم اسرائیل چه می کند؟

در صورت عدم توافق، این می تواند برای اسرائیل مشکل ساز شود.

دیدگاهتان را بنویسید