ایران، برنده غیرمنتظره بحران اوکراین؟

ایران، برنده غیرمنتظره بحران اوکراین؟

روز جدید از نظر تئوریک، پویایی بحران اوکراین و دورنمای شکست مذاکرات وین می‌تواند به این معنا باشد که یک توافق بلندمدت بین روسیه و ایران می‌تواند زودتر از توافق مشابه بین تهران و پکن حاصل شود. مذاکره با روسیه که به دلیل تشدید بحران اوکراین به شدت از سوی آمریکا و اروپا تحریم شده است، می تواند زمینه بازی مساوی را برای مسکو و تهران ایجاد کند. زیرا هر دو کشور و نه فقط ایران، در نتیجه تحریم های غرب با مشکل مواجه خواهند شد.

یک وب‌سایت Responsible Statecraft که در تحلیلی توسط جیمز ام به مؤسسه Quincy مرتبط است. دورسی نوشت: «ایران به طور بالقوه می‌تواند یک برنده ناخواسته در تشدید بحران اوکراین باشد. اگر نیروهای روسیه از مرز اوکراین عبور کنند و مذاکرات در وین برای احیای توافق هسته ای 2015 با ایران شکست بخورد، ممکن است اتفاق بیفتد.

اعمال تحریم‌های سخت علیه ایالات متحده و اروپا در پاسخ به هرگونه تجاوز روسیه به اوکراین ممکن است به تمایل روسیه برای نادیده گرفتن پیامدهای نقض تحریم‌های آمریکا در روابط خود با ایران منجر شود.

به همین ترتیب، شکست مذاکرات ایران و آمریکا با روسیه، چین، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و بریتانیا برای احیای توافقی که برنامه هسته‌ای آن را محدود می‌کند، ایران را در تلاش برای خنثی کردن تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا به روسیه و چین نزدیک‌تر خواهد کرد. .

مقامات آمریکایی و اروپایی هشدار داده اند که زمان تمدید توافقی که آمریکا در سال 2018 در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا منعقد کرده بود، رو به اتمام است.

مقامات می گویند که ایران تنها چند هفته تا دستیابی به دانش و توانایی تولید سریع سوخت هسته ای کافی برای ساخت بمب فاصله دارد. مقامات می گویند که این بدان معناست که یک توافق جدید باید مورد مذاکره قرار گیرد که ایران آن را رد کرده است.

بدون شک این همان چیزی است که سران روسیه و ایران هفته گذشته در جریان سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به مسکو با یکدیگر دیدار کردند. لازم به ذکر است که این اولین دیدار سران روسیه و ایران در پنج سال اخیر است.

البته راه افزایش مبادلات تجاری تهران و مسکو، همکاری های انرژی و فروش تجهیزات نظامی روسیه به ایران با اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه هموار خواهد شد، حتی اگر محدودیت ها علیه ایران همچنان پابرجا باشد.

این بدان معنا نیست که هیچ مانعی وجود نخواهد داشت. آقای پوتین باید به تعادل روابط با ایران، عربستان سعودی و امارات ادامه دهد.

با تشدید جنگ هفت ساله یمن با هواپیماهای بدون سرنشین و حملات موشکی علیه اهداف امارات متحده عربی، ایجاد تعادل در روابط مسکو با کشورهای مورد بحث، همانطور که با چین، با وجود اوکراین و وین ناآرام، اتفاق افتاد، دشوارتر شده است. .

زمانی که نیروی دریایی روسیه، چین و ایران سومین رزمایش مشترک خود را در سال 2019 در شمال اقیانوس هند آغاز کردند، هوتوها این حمله را آغاز کردند. این دو رویداد ارتباطی نداشتند.

دریادار مصطفی تاج الدینی گفت: هدف از برگزاری این رزمایش تقویت امنیت و پایه های آن در منطقه و گسترش همکاری های چند جانبه بین سه کشور برای حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد جامعه دریایی با آینده مشترک.”

عدم اطمینان ایالات متحده در اجرای تعهدات امنیتی خود در خلیج فارس، کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات را متقاعد کرده است که ماهیت روابط خود را با قدرت‌های بزرگ خارجی متنوع کنند.

با این حال، روسیه و احتمالا چین که دیگر نگران عواقب نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیستند، ممکن است به ریاض و ابوظبی بفهمانند که به عنوان دو رقیب ایالات متحده، قابل اعتمادتر از واشنگتن نیستند. امنیت در خلیج فارس که روسیه و چین تاکنون هیچ علاقه ای به انجام وظایف آمریکا در منطقه نشان نداده اند.

اگر روسیه بر این باور باشد که تحریم های آمریکا دیگر مانعی برای روابطش با ایران نیست، عربستان و امارات را با گزینه های کمی باقی می گذارد.

گفته می شود روسیه خواهان موفقیت مذاکرات وین است، اما در عین حال از خواسته های ایران برای تضمین عدم خروج ایالات متحده از توافقنامه تمدید شده مانند آنچه در سال 2018 انجام داد، حمایت کرد.

با توجه به مذاکرات بر سر توافقنامه همکاری 20 ساله پیشنهادی بین دو کشور، به نظر می رسد روسیه خواهان مذاکره درباره توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. این اتحادیه شامل ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه است.

ایران قرارداد همکاری 25 ساله مشابهی را با چین امضا کرده است که در بهترین حالت، بیانیه قصد انجام کاری است، نه یک برنامه اقدام. این قرارداد هم اکنون در حال اجراست.

همانطور که در مورد چین، به نظر می رسد پیش نویس توافقنامه با روسیه یک ابتکار عمل ایران باشد تا روسیه. این نشان می‌دهد که ایران کمتر از آنچه آمریکا می‌خواهد منزوی است و می‌توان تاثیر تحریم‌های آمریکا را کاهش داد.

ابراهیم رئیسی به پوتین گفت: ما سندی برای همکاری استراتژیک دوجانبه داریم که می تواند چارچوب روابط ما را برای 20 سال آینده تعیین کند. در هر صورت این سند می تواند چشم انداز رابطه ما را توضیح دهد.

گمانه زنی رسانه ها مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد 10 میلیارد دلار تسلیحات از جمله جنگنده های سوخو 35 و سامانه های دفاع موشکی اس 400 به ایران بفروشد، به نظر می رسد ثابت بماند. لازم به ذکر است که عربستان و امارات فروش چنین تسلیحاتی به ایران را مشکل ساز می دانند.

در همین راستا، مقامات ایرانی از جمله احسان هندوزی وزیر دارایی و جواد اوجی وزیر نفت، در جریان سفر ریاست جمهوری به مسکو، قراردادهایی را امضا کردند که شامل خط اعتباری 5 میلیارد دلاری روسیه است که سال‌ها در حال اجرا بوده و پروژه‌های انرژی نامشخصی تولید می‌کند. مارک کاتز، محقق روابط بین‌الملل، می‌گوید: «معلوم نیست که آیا این پروژه‌های جدیدی هستند یا پروژه‌هایی که قبلاً مورد بحث و توافق قرار گرفته‌اند، مانند پروژه‌ای که لوک اویل در سال 2018 پس از خروج ایالات متحده از آن کار را متوقف کرد. لوک اویل نگران بود که مشمول تحریم های آمریکا باشد.

از نظر تئوریک، پویایی بحران اوکراین و دورنمای شکست مذاکرات در وین می‌تواند به این معنا باشد که توافقنامه همکاری بلندمدت روسیه و ایران می‌تواند زودتر از توافق مشابه بین تهران و پکن منعقد شود. مذاکره با روسیه که به دلیل تشدید بحران اوکراین به شدت از سوی آمریکا و اروپا تحریم شده است، می تواند زمینه بازی مساوی را برای مسکو و تهران ایجاد کند. زیرا هر دو کشور و نه فقط ایران، در نتیجه تحریم های غرب با مشکل مواجه خواهند شد. صادق زیباکلام، ایران شناس و تحلیلگر سیاسی ساکن تهران، گفت که زمان آن فرا رسیده است که رژیم شعار «نه شرقی نه غربی» انقلاب 43 ساله ایران را کنار بگذارد. این شعار روی پلاکی در وزارت امور خارجه است. آقای زیباکلام با بیان اینکه ایران برای مدت طولانی به این شعار پایبند نبوده، پیشنهاد کرد که این تابلو برداشته شود و در زیرزمین یکی از روزنامه های تندرو تهران نگهداری شود. وی در توییتی نوشت: این شعار مدت زیادی است که استفاده نمی شود و باید حذف شود.

دیدگاهتان را بنویسید