ایران آماده تزریق اورانیوم به سانتریفیوژهای فردو است


ساعت: 09:06
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877443

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود با اشاره به آمادگی ایران برای تزریق اورانیوم به سانتریفیوژهای مدرن در تاسیسات فورد، اعلام کرد که آمادگی برای غنی سازی از روز یکشنبه آغاز شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آژانس بین المللی انرژی اتمی صبح سه شنبه گزارش جدیدی از فعالیت های برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: گزارش آژانس تایید می کند که ایران آماده تزریق اورانیوم در سانتریفیوژهای مدرن در تاسیسات غنی سازی فورد است.

خبرگزاری رویترز به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که آمادگی‌ها برای غنی‌سازی اورانیوم از روز یکشنبه آغاز می‌شود.

گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید: «ما هیچ توضیحی از ایران مبنی بر اینکه آیا آمادگی‌های این کشور راه را برای غنی‌سازی 5 تا 20 درصدی اورانیوم هموار می‌کند یا خیر، دریافت نکرده‌ایم».

رویترز افزود: آژانس تایید کرده است که ایران به آنها اطلاع داده است که شروع به غیرفعال کردن آبشار IR-6 در کارخانه غنی سازی فردو کرده است که هنوز برای تولید اورانیوم غنی شده استفاده نشده است.

دو هفته پیش شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه ای را تصویب کرد که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی متهم کرد.

پیش از این، مقامات آمریکایی در دیدار با سناتورها گفته بودند که آمریکا در صورت لزوم تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد، زیرا امیدها به یک مسیر دیپلماتیک در مورد برنامه هسته‌ای کاهش یافته است.

مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین ماه ها به بن بست رسیده است. دولت آمریکا از آغاز مذاکرات بارها به جای ارائه ابتکار عملی برای پیشبرد مذاکرات، تلاش کرده است تا کشورهای مختلف را به تاخیر و مانع تراشی در مذاکرات متهم کند.

فرانسه، بریتانیا، آلمان و ایالات متحده با صدور بیانیه ای مشترک از ایران خواستند فورا همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را از سر بگیرد و از اقدام بیشتر در پاسخ به قطعنامه شورای حاکم خودداری کند.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید