ایران آماده توافق است/ بحث هسته ای جدا از همه بحث های ایران و غرب است


ساعت: 09:44
تاریخ انتشار: 1301/10/04
کد خبر: 1919685

مشاور رسانه ای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با تاکید بر آمادگی ایران برای دستیابی به توافق گفت: متن توافق تقریباً آماده است و موضوع ایران و آژانس از نظر فنی به راحتی قابل حل است، اما نیازمند آن است. یک راه حل سیاسی از سوی ایالات متحده است و باید دید آیا واشنگتن اراده سیاسی برای انجام این کار دارد؟

سید محمد مرندی استاد دانشگاه تهران و مشاور رسانه ای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در وین در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با اشاره به مذاکرات احیا توافق در وین برگزار شد، وی اعلام کرد: این مذاکرات به گونه ای انجام شد که غربی ها نتوانند مانند گذشته بدون عواقب آن را مختل کنند.

وی افزود: مذاکره کنندگان بسیار به توافق نزدیک بودند و در آخرین روز مذاکرات در وین، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا متنی را به عنوان پیشنهاد به مذاکره کنندگان تهیه کرد که جمهوری اسلامی ایران پس از قرائت آن در او در چندین جای مختلف متن اصلاحاتی را انجام داد که جوزپ بورل خواسته‌های ایران را معقولانه اعلام کرد. در آن زمان، توافق اجتناب ناپذیر به نظر می رسید. اما آمریکایی ها سپس با پاسخی غیرسازنده روند مذاکرات را متوقف کردند و دلیل آن هم انتخابات میان دوره ای آمریکا بود. نگرانی بایدن این بود که در صورت توافق، ترامپ و حزب رقیب از این موضوع علیه حزب دموکرات استفاده کنند.

مرندی تصریح کرد: بعد از انتخابات میان دوره ای آمریکا، آشفتگی در ایران، آمریکایی ها را برای دستیابی به توافق، مردد و طمع کرد.

وی با بیان اینکه اکنون به توافق روی کاغذ بسیار نزدیک شده ایم، گفت: اگر آمریکایی ها همان متن ارائه شده توسط آقای بورل را بپذیرند، با اصلاحات اعمال شده توسط ایران که مورد تایید بورل نیز قرار گرفت، در عمل توافق حاصل می شود. گرفت

مشکل ایران و آژانس از نظر فنی به راحتی قابل حل است

مشاور رسانه ای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با تاکید بر آمادگی ایران برای دستیابی به توافق گفت: متن توافق تقریباً آماده است و مشکل ایران و آژانس از نظر فنی به راحتی قابل حل است، اما مستلزم آن است. یک راه حل سیاسی از سوی ایالات متحده و باید دیده شود. آیا واشنگتن اراده سیاسی برای انجام این کار دارد؟

منافع آمریکا با منافع اروپا یکی نیست

وی با بیان اینکه اروپایی ها به شدت به دنبال توافق هستند، تصریح کرد: آنها پس از جنگ جهانی دوم در بحرانی بی سابقه به سر می برند و نیاز مبرم به انرژی بیشتر و ارزان تری دارند و به همین دلیل تحریم های غرب علیه ونزوئلا بسیار کاهش یافته است. اما منافع آمریکایی‌ها با منافع اروپایی‌ها که در جنگ اوکراین دیده شد یکی نیست. بنابراین باید دید آیا اروپایی ها می توانند آمریکا را متقاعد به امضای توافق کنند یا خیر.

توافق هسته ای ربطی به چیز دیگری ندارد

مرندی در پایان با تاکید بر اینکه توافق هسته ای ربطی به موضوع دیگری ندارد، گفت: روابط تسلیحاتی ایران و روسیه از زمان فروپاشی شوروی همیشه گسترده بوده و کشورهای غربی که ایران را تحریم می کنند اگر بخواهند روابط متفاوتی داشته باشند. ایران، البته آنها باید تحریم ها را لغو کنند. اما بحث هسته ای جدا از همه بحث های ایران و غرب است.

دیدگاهتان را بنویسید