ایران از ارسال هشتمین محموله کمک های بشردوستانه به سوریه حمایت می کند


ساعت: 08:59
تاریخ انتشار: 09/09/1401
کد خبر: 1914640

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: سرمایه‌گذاران خارجی در صندوق اصلی کمک‌های بشردوستانه به سوریه مشارکت نکرده‌اند. ایران از ارسال هشتمین محموله کمک های بشردوستانه به سوریه حمایت می کند و عدم پیشرفت محسوس در ارسال و توزیع ناعادلانه و تبعیض آمیز را یک چالش می داند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امیر سعید ایروانی سفیر ایران و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمن تشریح دیدگاه های ایران در مورد اوضاع خاورمیانه با تاکید بر سوریه گفت: اقدامات رژیم صهیونیستی در نقض مکرر حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و هدف قرار دادن عمدی مردم و زیرساخت‌ها غیرنظامیان، به‌ویژه حمله به فرودگاه‌ها و کشتی‌های حامل کمک‌های بشردوستانه به آن کشور، نقض قوانین بین‌المللی، حقوق بشردوستانه بین‌المللی و منشور سازمان ملل است.

وی با تاکید بر حق مشروع سوریه برای دفاع از خود بر اساس کنوانسیون های بین المللی، ادامه داد: امنیت و ثبات در شمال سوریه تنها با حفظ و احترام کامل به حاکمیت و تمامیت ارضی آن کشور و هرگونه عملیات نظامی در شمال سوریه محقق می شود. باعث ایجاد و حتی تشدید مشکلات انسانی شود.

وی با بیان اینکه “شرایط انسانی در سوریه وحشتناک است” گفت: ادامه مشکلات اقتصادی این کشور پیامدهای گسترده ای دارد. در این راستا یکی از وخیم ترین مشکلات شیوع وبا در سراسر سوریه است و این امر شرایط خطرناک انسانی در آن کشور را تشدید کرده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با قدردانی از تلاش‌های سازمان ملل و نهادهای مرتبط با آن برای کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان و همکاری در اجرای قطعنامه 2642، افزود: تحریم‌های یکجانبه و به‌ویژه دشواری‌ها. در سلامت عمومی و امنیت غذایی ناشی از کشورهای تحمیلی غربی شرایط بشردوستانه در سوریه را بدتر کرده است سرمایه گذاران خارجی در ارائه کمک های بشردوستانه سوریه به صندوق اصلی شکست خورده اند. ایران از ارسال هشتمین محموله کمک های بشردوستانه به سوریه حمایت می کند و عدم پیشرفت محسوس در ارسال و توزیع ناعادلانه و تبعیض آمیز را یک چالش می داند.

وی با بیان اینکه در روند سیاسی، ایران از نشست بعدی کمیسیون قانون اساسی و همچنین از کار جاری کمیسیون برای دستیابی به راه حل لازم حمایت می کند، همچنین خواستار رفع اشغال و اعاده احترام کامل به قانون اساسی شد. حاکمیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را شرط هرگونه راه حل سیاسی دانست و خاطرنشان کرد: نشست روند آستانه در روزهای 22 و 23 نوامبر برای پایان دادن به بحران و کاهش خسارات وارده به مردم سوریه برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان ارشد کشورهای ضامن روند آستانه در این نشست با تاکید بر نقش حیاتی کمیسیون‌های قانون اساسی، نگرانی عمیق خود را از شرایط انسانی در سوریه و لزوم رفع موانع و افزایش کمک‌های بشردوستانه برای همه مردم سوریه ابراز کردند. بدون تبعیض یا پیش شرط در سراسر سوریه قدم بردارید. وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر سرقت منابع طبیعی سوریه به ویژه فرآورده های نفتی در مناطق تحت اشغال نیروهای بیگانه را محکوم می کند و این اقدام جنایتکارانه را نقض آشکار تمامیت ارضی، قطعنامه های سازمان ملل و منشور سازمان ملل در مورد سوریه می داند. می داند

دیدگاهتان را بنویسید