ایران از امنیت، ثبات و استقلال همه کشورهای منطقه حمایت می کند


زمان: 18:18
تاریخ انتشار: 1401/03/09
کد خبر: 1842672

رؤسای جمهور ایران و تاجیکستان در اجلاس مشترک هیأت‌ها با اشاره به ظرفیت‌های متنوع و متعدد دو کشور به عنوان بستری مناسب برای ارتقای سطح روابط تهران و دوشنبه، بر تداوم دیدارها و رایزنی‌های دو کشور تاکید کردند. کشورها با تاکید بر توافقات بین دو کشور.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری تاجیکستان بعدازظهر دوشنبه در نشست مشترک هیئت های عالی رتبه ایران و تاجیکستان با بیان اینکه سفر تاجیکستان به تهران قطعا نقطه عطفی در تقویت و تعمیق روابط بود، گفت: سفر تاجیکستان به تهران قطعا نقطه عطفی در تقویت و تعمیق روابط بود. شباهت دارد و فراتر از روابط همسایگی معمولی است.

وی گفت: ایران و تاجیکستان ظرفیت خوبی برای تقویت همکاری ها در زمینه های مختلف تجاری، انرژی، گردشگری، پزشکی و داروسازی، سرمایه گذاری، آب و منابع طبیعی، خدمات فنی و مهندسی دارند. همدیگر را دارند و نقشه راه تعامل دو کشور می تواند پشتوانه خوبی برای اجرای اراده طرفین در جهت توسعه بیشتر روابط باشد.

رئیسی گفت: ما تاجیکستان را برادر، هموطن و خویشاوند جمهوری اسلامی ایران می دانیم. تقویت همکاری های دوجانبه ایران و تاجیکستان زمینه را برای گسترش همکاری های منطقه ای و بین المللی دو کشور فراهم می کند.

رئیس جمهور نگرانی از بی ثباتی در افغانستان و مبارزه با افراط گرایی، تروریسم و ​​جرایم سازمان یافته را از دغدغه های مناطق مشترک ایران و تاجیکستان برشمرد و گفت: هر دو طرف بر این عقیده هستند که حضور بیگانگان در منطقه هرگز امن نبوده است. .

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان نیز روابط تهران- دوشنبه را عمیق و دوستانه توصیف کرد و گفت: در پی سفر آقای رئیسی به دوشنبه و ارتقای عضویت ایران در سازمان شانگهای، گام های موثری برای توسعه روابط دو کشور برداشته شده است. همکاری های اقتصادی دو کشور چندین برابر شده است، این میزان افزایش حجم مبادلات و تعاملات دو کشور ضروری است، اما با توجه به کیفیت روابط سیاسی و ظرفیت های موجود در هر دو کشور کافی نیست.

رئیس جمهور تاجیکستان تسهیل در تردد گردشگران به ویژه فعالان اقتصادی و همچنین ایجاد پروازهای مستقیم را از زمینه های موثر برای گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور دانست و افزود: تاجیکستان علاقه مند به ارتقای روابط و همکاری ها با ایران است. جمهوری اسلامی ایران و نقشه راه توسعه روابط دو کشور در افق 2030 چشم انداز امیدوارکننده ای را برای این منظور برای کشورها ارائه کرد.

امام علی رحمان گفت: ایران و تاجیکستان دیدگاه ها و نگرانی های مشترکی در مورد مسائل منطقه ای دارند که می تواند همکاری های منطقه ای و بین المللی بین دو کشور را تقویت کند.

روسای جمهور دو کشور همچنین بر تداوم دیدارها و رایزنی های مقامات دو کشور برای تسریع در اجرای توافقات و ترتیبات بین دو کشور تاکید کردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید