ایران از جانبداری شورای امنیت در بحران یمن انتقاد کرده است


ساعت: 16:42
تاریخ انتشار: 14/12/1400
کد خبر: 1815529

مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گوی تلفنی با نماینده سوئد در امور یمن، از رویکرد مغرضانه شورای امنیت در قبال بحران یمن انتقاد کرد و آن را مغایر با روند سیاسی حل بحران دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی عسگر حاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی و پیتر سمنی بای نماینده ویژه سوئد در امور یمن امروز (دوشنبه 23 اسفند) در تماسی تلفنی آخرین تحولات یمن را بررسی کردند.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران با انتقاد از رویکرد مغرضانه شورای امنیت در قبال بحران یمن، متاثر از ملاحظات سیاسی و لابی گری کشورهای متجاوز، آن را در جهت مخالف روند سیاسی حل بحران یمن خواند. از قبل عمیق تر می شود.

دو طرف همچنین بر لزوم توسعه و گسترش همکاری ها برای کمک به یافتن راه حل سیاسی برای بحران یمن و پایان دادن به فاجعه انسانی کنونی در این کشور در اسرع وقت تاکید کردند.

به گزارش فارس، سعید حاطب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره بحران یمن در 31 مارس واکنش نشان داد و گفت: متأسفانه این قطعنامه و ادبیات استفاده شده در آن تحت تأثیر قرار گرفته است. با ملاحظات سیاسی و لابی‌گری: «ائتلاف متجاوز در جهت مخالف تلاش‌های قبلی برای از سرگیری روند سیاسی هدایت شده است که پیامدهای منفی برای روند صلح خواهد داشت و مواضع طرف‌های درگیری را بیشتر از قبل بیگانه می‌کند.

روز دوشنبه (30 مارس)، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی را به تصویب رساند که در آن خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی اعمال شده علیه تعدادی از رهبران انصارالله به کل این گروه شد. این قطعنامه با 11 رای موافق و 4 رای ممتنع از ایرلند، مکزیک، برزیل و نروژ به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید. فرستاده امارات متحده عربی گفت: این قطعنامه توانایی های نظامی هوتوها (انصارالله) را محدود می کند و اقداماتی را برای توقف “خشونت” آنها در منطقه انجام می دهد.

حاجی و نماینده سوئد نیز چندی پیش گفتگوی مجازی داشتند. در این گفتگوی ویدئویی، دو طرف زمینه های همکاری مشترک جمهوری اسلامی ایران و سوئد برای کمک به حل بحران یمن و پایان دادن به بحران انسانی جاری در این کشور را در اسرع وقت مورد بررسی قرار دادند.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ در دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص وضعیت کنونی یمن با اشاره به اینکه موضوع یمن به نقطه حساسی رسیده و تلاش برای یافتن راه حل است، گفت: راه حل سیاسی این بحران و جلوگیری از تداوم فاجعه انسانی در یمن باید حداکثر شود و بر اهمیت نقش دبیرکل سازمان ملل متحد در حل بحران یمن و پایان دادن به تجاوزات و جنگ در آن کشور تاکید شود.

حسین امیرعبدالهیان همچنین در گفت و گوی تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود (+) در مورد بحران یمن در 27 مارس صحبت کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به صدور پیش نویس قطعنامه در شورای امنیت علیه جنبش انصارالله و اقدام نادرست در تروریستی خواندن این جنبش، این اقدام را مخرب خواند و بر لزوم تعلیق برجام تاکید کرد. قطعنامه در گفتگوی یمنی و یمنی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید