ایران از نظر ضایعات غذایی جزو اولین کشورهای جهان است


ساعت: 15:16
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۵
کد خبر: 1903887

سکینه دانشی کن گفت: متاسفانه ایران در زمینه ضایعات مواد غذایی جزو اولین کشورهای جهان است و زنان در این میان نقش بسیار موثری دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سکینه دانشی کهن رئیس کارگروه سلامت و تغذیه مرکز بهداشت کرج به مناسبت روز جهانی غذا در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: غذا مانند هوا و آب یکی از اساسی ترین نیازهای انسان است. و همه موجودات زنده

و ادامه داد: تغذیه سالم ضامن سلامتی در عصر امروز است اما متاسفانه در سایه سبک زندگی و تجمل گرایی غربی گرایش به غذاهای آماده و ناسالم افزایش یافته است.

دانش کن افزود: تنوع اقوام در استان البرز یک ظرفیت غذایی منحصر به فرد است چرا که اقوام مختلف غذاهای متنوع و سنتی زیادی دارند که بانوان می توانند از این ظرفیت برای تنوع غذایی استفاده کنند.

این کارشناس گفت: متاسفانه ایران از نظر ضایعات غذایی یکی از کشورهای برتر دنیاست و زنان در این میان نقش بسیار موثری دارند.

وی بیان کرد: مادری که غذای سالم بپزد و مراقب اسراف غذا باشد، فرزندش نیز در آینده متوجه این اهمیت می شود.

دانش کهن با بیان اینکه در گذشته مادربزرگ های ما به هیچ وجه غذا را دور نمی انداختند و از این مواد دور ریختنی غذای جدید تولید می کردند، ادامه داد: نان، میوه ها و سبزیجات بیشترین ضایعات غذایی در ایران هستند.

این کارشناس اضافه کرد: مادربزرگ ها وقتی نان خشک زیادی در خانه داشتند غذاهای آبکی مانند آبگوشت، کشک، دوغ خیار درست می کردند و این نان های خشک را با این غذاها می خوردند.

و ادامه داد: مادربزرگ ها حتی زمانی که سبزی در خانه شان زیاد بود از آن به صورت خشک و ماست استفاده می کردند و با میوه های خشک کمپوت یا مربا درست می کردند و به این ترتیب غذای یکبار مصرف نداشتند.

دانش کهن با بیان اینکه اسراف نعمت خانه ها را گرفته است، گفت: در گذشته با وجود اینکه تعداد فرزندان بیشتر از گذشته بود، مهمانی ها و رفت و آمدها بیشتر بود اما خانواده کمتر درگیر مشکلات اقتصادی بود.

این کارشناس تاکید کرد: در صورت عدم استفاده کافی و بازنگری در ضایعات غذایی در آینده با جنگ غذایی مواجه خواهیم شد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: بسیاری از کودکان در سراسر دنیا از سوء تغذیه رنج می برند، بنابراین با مصرف بهینه غذا زمینه توزیع عادلانه مواد غذایی را در دنیا فراهم کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید