ایران از نظر ژئوپلیتیک بی نظیرترین دریاها و خشکی ها را دارد/ سواحل مکران بی نظیرترین مکان است.


ساعت: 12:14
تاریخ انتشار: 09/07/1401
کد خبر: 1914207

رئیس شورای اسلامی گفت: ایران از نظر موقعیت جغرافیایی جدا از اهمیت دریا و سواحل و از نظر ژئوپلیتیک منحصر به فردترین دریاها و خشکی ها را دارد و این منحصر به فرد بودن برای ما نیز تهدیدهایی ایجاد می کند، اما اساس تهدیدات است که فرصت های منحصر به فردی برای کشور ایجاد می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به همراه جمعی از فرماندهان این نیروها صبح امروز (دوشنبه 16 آذرماه) به مناسبت فرا رسیدن نیروی دریایی ارتش با محمدبکر کلیباف رئیس شورای اسلامی شهر دیدار و گفتگو کردند. روز

قالیباف در این دیدار ضمن گرامیداشت روز ناوگان و شهدای این اقتدار سرافراز و قدردانی از رشادت های این اقتدار، به موضوع دریا و فرصت های بی نظیر آن برای توسعه اشاره کرد و گفت: علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری فرمانده معظم کل قوا در مورد موضوع دریا، اما آنطور که باید حق تکثیر پرداخت نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تصریح کرد: امروزه موضوع دریا از نظر راهبردی و حتی با پیشرفت هایی که در حوزه فناوری صورت گرفته ارزش و اهمیت زیادی پیدا کرده است و این تحولات در از جنبه های مختلف از ارزش دریاها کاسته نشده است و این واقعیتی است که باید دید و برای توسعه کشور از آن استفاده کرد.

وی افزود: با نگاهی به گذشته های دور تا به امروز، بزرگترین تمدن ها، اقتصادها و مراکز جمعیتی، نیروهای نظامی و جنبه های مختلف اقتصادی و فرهنگی در کنار سواحل و یا حداکثر در یک ساحل یا منطقه ای در حدود رخ داده است. 150 تا 200 کیلومتر کشورهایی که در ساحل دریا هستند نیمی از تولید ناخالص داخلی (تولید ناخالص داخلی) آنها اینگونه محقق می شود و سود زیادی می برند اما سهم ما از این چیزها 2-3 درصد است. که نقطه ضعف بسیار بزرگی است زیرا وقتی به شکل نگاه می کنیم می بینیم که از تجربیات دنیا در این زمینه استفاده نکرده ایم.

کلیباف گفت: پس از پایان پنجمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام و آغاز دوره ششم، رهبر معظم انقلاب در اولویت های ابلاغی به مجمع، مشکلات بستر دریا را مهمترین اولویت کشور برشمردند. ، اما متاسفانه در برنامه های کلان کشور از آن استفاده نکردیم.

رئیس شورای اسلامی شهر ادامه داد: ایران از نظر موقعیت جغرافیایی، علاوه بر اهمیت دریا و سواحل، منحصر به فردترین دریاها و خشکی ها را دارد و البته از نظر ژئوپلیتیکی نیز می توان گفت که این منحصر به فرد بودن نیز ما را تهدید می کند، اما در دل این تهدیدها فرصت های منحصر به فردی برای کشور ایجاد می شود. در تقسیم فرصت ها به دو دسته فرصت های پرخطر و غیر ریسک باید توجه داشت که همیشه در فرصت های پرخطر تغییرات زیادی وجود دارد.

وی با اشاره به فرصت های اقتصادی که در دریا وجود دارد، تاکید کرد: همه این فرصت ها نوعی صنعت است که می توان با استفاده از آن زمینه رونق بخش تجاری و اقتصادی کشور را فراهم کرد اما متاسفانه سهم ما از آن مشکلات است. خیلی کوچک.

کلیباف با اشاره به تهیه برنامه هفتم توسعه گفت: دولت و مجلس مصمم هستند از برنامه های سنتی 6 برنامه توسعه قبلی فاصله بگیرند و محرک های بزرگ و موثر را شناسایی کنند که یکی از این محرک ها مسائل دریایی است. می توان گفت سواحل مکران را می توان منحصر به فردترین مکانی دانست که قطعا در برنامه هفتم به آن پرداخته می شود.

وی با تاکید بر رفع تضادهای مدیریتی برای توسعه سواحل مکران خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می تواند با استفاده از این سواحل فرصت های زیادی ایجاد کند، بنابراین باید با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک کشور از ظرفیت ها استفاده کرد.

وی افزود: در این سواحل ظرفیت هایی مانند گردشگری، بنادر، کریدورهای ریلی و هوایی، توان مالی و… وجود دارد که ظرفیت های مهمی است که می تواند مشکلات حوزه بازرگانی ما را حل کند و باعث رونق تجارت خارجی کشور شود. به همین دلیل است که سواحل مکران را باید بزرگترین و بی نظیرترین فرصت دانست.

کلیباف گفت: بحث تردد کالا در سواحل یکی از مهم ترین ظرفیت هایی است که باید به آن توجه شود و سواحل مکران یکی از آنهاست که اگر این اتفاق نیفتد می توان فرصت های زیادی را از دست داد.

دیدگاهتان را بنویسید