ایران بسته سیاسی جدیدی را روی میز گذاشت، اما ایالات متحده بر پذیرش قطعنامه اصرار داشت


ساعت: 16:07
تاریخ انتشار: 1301/03/24
کد خبر: 1856034

امیر عبداللهیان در نشست خبری با وزیر امور خارجه پاکستان:

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه بسته سیاسی جدیدی را روی میز گذاشته ایم، گفت: ایران از منطق دیپلماسی و مذاکره برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار خارج نخواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست خبری حسین امیرعبدالیان وزیر امور خارجه کشورمان. بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان کار خود را آغاز کرد.

در ابتدای این نشست خبری، حسین امیرعبدالیان وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بسیار خوشحالم که امروز میزبان وزیر امور خارجه پاکستان هستم. روابط عمیق و ریشه‌دار ایران و پاکستان، دو کشور بزرگ جهان اسلام، در این سال‌ها نویدبخش بوده است، «ما روابط جدیدی را بر اساس توسعه همکاری‌ها برقرار کرده‌ایم، پست جدید وزیر خارجه پاکستان را تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: امروز یک هدیه فوق العاده برای وزیر امور خارجه پاکستان دارم، آلبومی با عکس هایی از سفر خانم بی نظیر به مشهد و عبادت امام رضا(ع) دارم، این آلبوم را به عنوان یک آلبوم به ایشان تقدیم می کنم. هدیه در اولین فرصت.” .

وزیر امور خارجه کشور به ما گفت: امروز در خصوص روابط و همکاری های دوجانبه و بازارچه های مرزی و توسعه تجارت و همکاری های محلی استان ها با اتخاذ رویکردها و مواضع مشترک سیاسی بین تهران و اسلام آباد صحبت کردیم.

وی افزود: در زمینه همکاری های فرهنگی و گردشگری در عرصه بین المللی و همچنین مسائل اقتصادی و تجاری صحبت کردیم. موضوعی که از دیرباز بین دو کشور مطرح بوده، بحث صادرات گاز از ایران به پاکستان و افزایش صادرات به آن کشور است که در این باره صحبت کردیم. با وجود تحریم های یکجانبه آمریکا، مکانیسم هایی در عرصه بین المللی وجود دارد که امیدواریم به بهترین شکل ممکن به همکاری ادامه دهیم.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه مسائل منطقه ای مانند افغانستان و فلسطین نیز در محور گفتگوهای دوجانبه قرار دارد، افزود: ما مخالف جنگ در اوکراین هستیم و می خواهیم بین ایران و روسیه و اوکراین برای حل این بحران تلاش کنیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم با تشکیل دولت فراگیر ریشه بحران در افغانستان خشک شود. راه حل افغانستان تشکیل یک دولت فراگیر است و ما امیدواریم که افغانستان هر چه زودتر به سمت صلح و آرامش حرکت کند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از آتش بس در یمن حمایت می کند، ما خواستار رفع کامل محاصره یمن هستیم و از مذاکرات یمنی و یمنی حمایت می کنیم.

وی تاکید کرد: ایران بر تشکیل کشور یکپارچه فلسطین در فلسطین تاکید دارد و معتقد است که کشورهای اسلامی باید در اقدامات تهدیدآمیز و خصمانه ای که رژیم صهیونیستی علیه جهان اسلام انجام می دهد متحد باشند.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه در این نشست درباره پذیرش قطعنامه آژانس و روند مذاکرات صحبت کردیم، گفت: ایران هرگز از میز مذاکره فرار نکرده است و معتقدیم مذاکره و دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به نقطه نهایی توافق است. ما در ماه های اخیر در کاوش هایی که باقری با مورا و کشورهای 1+5 در وین داشت و تبادل پیام بین ایران و آمریکا در این مدت گام مهمی بودیم.

وی گفت: پنجشنبه گذشته علیرغم از سرگیری گزارش ها، آمریکا قطعنامه ای برای فشار بر ایران و دادن امتیاز در مذاکرات غیرمستقیم ارائه کرد و علیرغم اینکه آمریکا اعلام کرد این قطعنامه بی معنی است. . ما بسته سیاسی جدید را روی میز گذاشتیم، اما آمریکا بر پذیرش قطعنامه اصرار داشت.

امیر عبداللهیان گفت: اکنون در کنار قطعنامه، اقدامات هسته ای ایران بیشتر شده است. ما از گفت و گو و مذاکره فرار نخواهیم کرد و در این مسیر ارتباطات ما از طریق کانال های دیپلماتیک از طریق مورا و بورل رد و بدل می شود. پیام های ما در حال رد و بدل شدن است، «ایران از منطق دیپلماسی و مذاکره برای یک توافق خوب، قوی و پایدار خارج نخواهد شد.

در پاسخ، جمهوری اسلامی ایران فعالیت های هسته ای خود را افزایش داده است و از طریق سازمان انرژی اتمی این موضوع به دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین گزارش شده است. روابط ما از طریق آقای بورل و آقای مورا، هماهنگ کننده برجام ادامه دارد.


وزیر خارجه پاکستان: ما نگران ثبات و امنیت در افغانستان هستیم

بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان گفت: خوشحالم که به دعوت برادرم امیر عبداللهیان در ایران هستم. وقتی به ایران می آیم احساس می کنم در خانه ام هستم. ایران و پاکستان علاوه بر همسایه بودن، خواهر و برادر هم هستند و ما مشتاق همکاری با ایران هستیم.

وی ادامه داد: من از طرف دولت و مردم پاکستان حسن نیت خود را اعلام می کنم و می گویم که ایران همسایه مهم پاکستان است و نقاط مشترک زیادی دارد و امیدوارم بتوانیم روابط خود را با ایران بهبود بخشیده و به سمت جلو حرکت کنیم. . “

وزیر امور خارجه پاکستان گفت: امروز در مورد روابط دوجانبه صحبت کردیم، راه هایی را برای بهبود روابط دوجانبه شناسایی کردیم تا بتوانیم روابط دوجانبه را به سطح و سطح مناسب ارتقا دهیم. ما در مورد تبادل زائران و تعیین مرزها و ارتباطات فرهنگی صحبت کردیم و مصمم هستیم موانع اصلی تجارت و روابط را برطرف کنیم تا بتوانیم از طریق تجارت و پاکی همکاری و تجارت بیشتری داشته باشیم و بازارهای فرامرزی خود را گسترش دهیم. روابط تجاری

بوتو زرداری گفت: امیدواریم بتوانیم روابط تجاری و اقتصادی خود را گسترش دهیم، این به نفع مردم ایران و پاکستان است و موجب رفاه و سعادت مردم ایران خواهد شد. ما متعهد به افزایش همکاری های انرژی در واردات برق از ایران هستیم.»

او گفت: «ما در مورد وضعیت شکننده در افغانستان صحبت می کنیم. “ما نگران ثبات و امنیت در افغانستان هستیم. ما در مورد 4 میلیون آواره در افغانستان و استقلال افغانستان صحبت می کنیم. در این زمان حساس باید با آنها در تماس باشیم. از این ملت حمایت کنید. منابع مسدود شده آنها باید باشد. منتشر شد و خود نهاد حاکم باید به سمت فراگیری بیشتر حرکت کند و گام های جدی در مبارزه با تروریسم بردارد.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید