ایران به سمت پیری می رود


ساعت: 21:54
تاریخ انتشار: 1301/09/12
کد خبر: 1915425

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران به سمت سالمندی پیش می رود و با توجه به وجود پنجره حدود هفت ساله باید از این وضعیت به خوبی استفاده کرد زیرا ممکن است جزو کشورهای مسن دنیا باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، بهرام عین اللهی روز شنبه در حاشیه مراسم افتتاحیه دستگاه تناسلی سالم با بیان اینکه باید اقدامات خوبی در حوزه جوانان انجام شود، شورای اسلامی شهر قانون بسیار مترقی تحت عنوان جمعیت جوانان را تصویب کرد. که در راستای اجراست بر اساس این قانون کلیه وزارتخانه ها تعهداتی دارند.

وی ادامه داد: برای این کار ابتدا باید خدماتی آسان و ارزان برای مادران ایجاد کنیم و به ویژه در دوران بارداری و شیردهی بتوانند خدمات خوبی دریافت کنند که بر این اساس سیستم ملی باروری سالم که یک سیستم بسیار پیشرفته است. با امکانات ویژه.و با اتصال به فایل الکترونیکی ایجاد می شود.

عین الهی گفت: پزشکان و مراکز بهداشتی درمانی می توانند اطلاعات مادران را وارد این سامانه کنند تا از خدمات درمانی و بیمه ای خوبی برخوردار شوند. این سیستم از ابتدای باروری تا پایان آن و در دوران شیردهی استفاده می شود که با سهولت بیشتری می تواند خدمات بهداشتی و درمانی را در قالب این سیستم ارائه دهد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه دانشگاه های علوم پزشکی ما موظف هستند این خدمات را به صورت رایگان برای مادران ارائه کنند، گفت: از طریق کد ملی و با این سامانه می توان خدمات مختلفی از جمله آزمایش، مراکز تصویربرداری و سونوگرافی را انجام داد.

تعریف موضوع سلامت جنین در سیستم تناسلی سالم

وی ادامه داد: یکی از موضوعات بحث سلامت جنین و غربالگری است که در این سامانه خدماتی نیز تعریف شده است تا جنین سالم و سالم به دنیا بیاید. بنابراین بحث اصلی ما این است که بتوانیم با ارائه بیمه خدمات سلامت مادر و جنین را در قالب یک سیستم مطمئن ارائه کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در این سامانه بحث درمان ناباروری نیز محسوس است. امروز سیستم تولید مثل سالم معرفی شد و امیدواریم بتوانیم برخی از چالش های موجود در ارائه خدمات به این جمعیت را برطرف کنیم.

عین اللهی با بیان اینکه به طور کلی همه خدمات بهداشتی و درمانی مردم را در قالب سامانه هوشمند خواهیم کرد، گفت: سامانه ها ابزاری هستند که با آن می توان به ارائه خدمات سرعت بخشید. در عین حال اطلاعات جامعی در مورد وزارت بهداشت جمع آوری می کند که می تواند در برنامه ریزی به ما کمک کند. اگر بتوان پزشک خانواده را برای همه بیماری ها و همه جا ساخت، می توانیم همه سیستم ها را در قالب یک سیستم کامل یکپارچه کنیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره بودجه سلامت در سال 1402 افزود: وزارت بهداشت سهم خوبی از بودجه سال 1401 دارد و از آنجایی که وزارت بهداشت خدمات بهداشتی و درمانی را به مردم ارائه می کند، با رعایت شرایط 1401 بودجه، باید برنامه های ما برای سال آینده را نیز در نظر داشته باشند.

مالیات سیگار در ایران صفر است

وی ادامه داد: امیدواریم شورای اسلامی بحث مالیات بر سیگار را در بودجه تصویب کند چرا که منابع پایدار از جمله ارزش افزوده یک درصدی و مالیات بر کالاهای مضر می تواند به وزارت بهداشت کمک کند.

عین اللهی تصریح کرد: یکی از مواردی که باید در بودجه سال آینده دیده شود بحث مالیات بر سیگار است چرا که با وجود اینکه کشور در همه شاخص های بهداشتی منطقه بسیار جلوتر از کشورهای دیگر است اما در مورد سیگار وضعیت خوبی نداریم.

وی افزود: 13 درصد مرگ و میر افراد به طور مستقیم یا غیرمستقیم مربوط به مصرف دخانیات است و مالیات سیگار در کشور ما صفر است، سیگار ارزان و در دسترس همه است و این موضوع عوارضی را به دنبال دارد.

دیدگاهتان را بنویسید