ایران در رتبه هفدهم جدول آلودگی جهان قرار دارد

ایران در رتبه هفدهم جدول آلودگی جهان قرار دارد

مسجد سلیمان، قزوین، تهران و الوند با شاخص بالای 170 آلوده ترین شهرهای کشور هستند.

گروه اجتماعی

دیروز ایران با شاخص 165 در رده هفدهم جدول کشورهای دارای هوای کثیف جهان قرار گرفت و آلودگی هوا در کشور به حدی بود که نه تنها در به روز رسانی این جدول در سایت Waqi.info، ایران این رتبه حتی برای چند ساعت به دلیل افزایش آلودگی در کشور کاهش یافت و حدود عصر ایران پانزدهمین کشور آلوده جهان شد، اما چند ساعت بعد به ردیف هفدهم بازگشت. جدول. دیروز در آخرین به روز رسانی این جدول قبل از پایان این گزارش در ساعت 18، عربستان با شاخص 168 در رتبه بدتر از ایران قرار گرفت و کشورهای لیبریا، هند، قطر، بنگلادش، تاجیکستان، بورکینافاسو، چین، تایلند، ترکیه، میانمار، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، لائوس و مغولستان جزو 15 کشوری بودند که هوای آلوده‌تر از ایران داشتند. در این جدول جهانی شهرهای مسجد سلیمان، قزوین، تهران، نظرآباد، کرج، ورامین، شوشتر، گرچک، آبیک و نهاوند با شاخص آلودگی 151 آلوده ترین شهرهای ایران هستند.جدول سامانه پایش کیفیت هوای کشور و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران روز گذشته گزارش هایی مشابه جدول جهانی کشورهای آلوده داشت و بر اساس گزارش بعدازظهر سامانه پایش کیفیت هوای کشور، دیروز 22 شهر ایران دارای هوای ناسالم و شاخص آلودگی هوای ذرات معلق کمتر از قطر 2.5 میکرون در این شهرها بیش از 150 بود. اصفهان، مبارکه، کرج، ساوی بلاغ، نظرآباد، تهران، اسلامشهر، پاکدشت، ورامین، پیشوا، کرچک، اهواز، شوشتر، اندیمشک، دزفول، مسجد سلیمان، قزوین، آبیک، الوند، کوروه، نهاوند و ملایر 22 شهر آلوده ایران بودند در این میان مسجد سلیمان، قزوین، تهران و الوند 4 شهر آلوده با شاخص بودند. آلودگی بالای 170 و مسجد سلیمان با شاخص 187 آلوده ترین شهر کشور بود. جداول تناوبی منتشر شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست نشان می دهد که کیفیت هوای تعدادی از شهرهای ایران که در معرض کاهش هوا هستند کیفیت هر سال امسال بسیار بدتر از سال گذشته است و گزارش های دوره ای سازمان هواشناسی نشان می دهد که به ویژه در نیمه دوم سال جاری، کیفیت هوای شهرهای استان سردسیر، مناطق تولید نفت و گاز و همچنین مناطق واقع در مناطق خشکسالی بسیار بدتر از سال گذشته شده است. سازمان هواشناسی از ابتدای هفته جاری و ادامه روند اعلام آلودگی پایدار هوا که پایان ناپذیر به نظر می رسد، در پیش بینی های خود مبنی بر تداوم سردی هوا، کاهش تدریجی دما و افزایش و انباشت آلاینده های جوی به ویژه در ترافیک های سنگین، به صورت متراکم پیش بینی کرد. مناطق پرجمعیت شهری و صنعتی استان تهران طی روزهای آتی با تاکید بر اینکه هوای تهران در حال سردتر و آلوده‌تر شدن است، اعلام کرد که تا پایان هفته وضعیت هوای تهران، کرج، تبریز، قم، سمنان، اصفهان، مشهد، اراک، قزوین ناسالم تا خیلی بد خواهند بود. ناسالم وارد خواهند شد.

پیش بینی های سازمان هواشناسی کشور روز گذشته و در آخرین دور پایش بلند مدت وضعیت گردش آلاینده ها در هوای شهرهای بزرگ و صنعتی به درخواست مدیرکل مدیریت بحران کشور تکمیل شد. استان تهران که با اعلام هشدار نارنجی برای آلودگی هوا در استان از مردم خواست از تردد غیرضروری در سطح استان خودداری کنند و از فضای باز و معابر شهری تهران پرهیز کنند و تداوم هوای کثیف را ادامه دهند. در تهران تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

در حال حاضر به استثنای جنوب کشور همه مناطق با سردی هوا و افت دما مواجه هستند که عامل اصلی افزایش آلودگی شهرها سوزاندن سوخت نیروگاه های بخار و تولید برق و کارخانه های بزرگ است. از جمله کارخانجات سیمان اگرچه دولت و مسئولان برخی نهادها مدعی هستند که سوزاندن مازوت در کشور متوقف یا به حداقل رسیده و تنها برای استفاده در مواقع اضطراری است، اما روزنامه اعتماد در گزارشی که در ۱۹ آذرماه بررسی و اعلام کرد که برخلاف ادعای مسئولان، سوختن مازوت در نیروگاه های بخار کشف و ادامه دارد و مجوز مصرف این سوخت فسیلی در مکاتبات رسمی مسئولان صادر شده است. در این گزارش به محمدحسن آصفری، نماینده اراک در مجلس اشاره شده است. نامه نگاری وزیر نفت با شورای عالی امنیت ملی درباره استفاده از گازوئیل در نیروگاه ها را یادآور می شویم. آصفری در بیانیه شفاهی خود در صحن علنی مجلس از مجوز استفاده از گازوئیل در نیروگاه های نزدیک شهرها و تاثیر جبران ناپذیر استفاده از این سوخت فسیلی بر سلامت شهروندان انتقاد کرد. چند روز پس از انتشار گزارش روزنامه اعتماد، روزنامه آرمان ملی نیز در گزارشی دیگر مدعی داریوش گلعلی زاده شد. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در حال بررسی ممنوعیت سوخت مازوت تهران و صلاحیت استفاده از مازوت در ۱۴ نیروگاه بخار و بی اطلاعی سازمان از سوختن مازوت در بقیه نیروگاه ها است. و صنایع و به نقل از گلعلی زاده نوشت: از 16 نیروگاه بخاری در کشور، 14 نیروگاه مانند نیروگاه طوس مشهد، مفتح همدان، سهند بناب در تبریز، ایرانشهر در سیستان و بلوچستان، شهید منتظری در اصفهان، شهید منتظر قائم. در البرز، شهید رجایی در قزوین و بندرعباس سوخت سوز. ما هرگز منکر سوختن سوخت در کشور نشده ایم. ما فقط سوخت سوزی در تهران را تکذیب می کنیم زیرا واقعاً چنین چیزی وجود ندارد.

اکنون مقصر اصلی تداوم آلودگی هوا در سراسر کشور و حتی شهرهایی مانند کوروه و ارومیه که واژه هوای آلوده در حافظه تاریخی آنها تعریف نشده است گازوئیل یا هر آلاینده دیگری است که دولت از آن مطلع است اما از شهروندان پنهان می کند. نظم و نظم زندگی در سراسر کشور به هم خورد. افزایش ارجاع بیماران قلبی و تنفسی به مراکز اورژانس، مشکل در بسیاری از فعالیت های عادی و روزمره، انزوای اجباری و حبس خانگی اجباری به دلیل اثرات کشنده و فلج کننده تنفس هوای آلوده به ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، اختلالات در امور جاری کشور به دلیل تحمیل دورکاری ادارات دولتی یا مدارس و مراکز آموزشی، اینها پیامدهای مشهود افزایش آلودگی هوا و البته بی تدبیری دولت در جلوگیری از بازتولید آلودگی و کاهش آن است. میزان آلودگی پس از صحبت های اخیر وزیر کشور و وزیر آموزش و پرورش مبنی بر راهکارهای جدید به جای غیبت در مدارس، به نظر می رسد دولت می خواهد ضعف های مدیریتی خود را با راهکارهای انتقادی تری جبران کند. در حالی که برخی معلمان مدعی هستند که بیش از 45 روز است که نظم حضور و غیاب به دلیل افزایش آلودگی هوای شهرهای صنعتی مختل شده است، روز گذشته وزیر کشور پیشنهاد جدیدی و تغییر شاخص های آلودگی هوا را به عنوان راه حل جایگزین تعطیلی و تعطیلی و افزایش آلودگی هوا مطرح کرد. غیبت او از تعطیلی مدارس خبر داد و گفت: «تعطیلی مدارس برای رفع آلودگی نیست، بلکه به خاطر سلامتی فرزندانمان است.» مصوبه ای وجود دارد که می گوید مدارس در چه سطحی از آلودگی باید تعطیل شوند. گروه های اورژانس استان ها مجبور به تصمیم گیری بر اساس این مصوبه هستند. با کمک دوستان محیط زیست، پیشنهاد جدیدی را برای دولت ارائه کرده ایم که این استانداردها را کمی تغییر دهد تا مجبور نباشیم در این شرایط مدارس خود را تعطیل کنیم.»

به نظر می رسد این پاسخ احمد واحدی پاسخی به اعتراض دیروز احمد نادری باشد. وی نماینده تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و عضویت در هیئت رئیسه مجلس بود که در صفحه توئیتر خود در واکنش به 45 روز آموزش غیرحضوری در کشور به جای حل مشکل هوا نوشت. آلودگی: «آقایانی که تصمیمات اجرایی می گیرند. تعطیلی مدارس راه حلی برای آلودگی هوا نیست این نسل از دانش‌آموزان به دلیل کرونا و توهم دولت قبلی مبنی بر مکاتبه‌ای (که حتی الفبای آن را هم نمی‌دانستند) بی‌سواد هستند. به بی سوادی این نسل غذا ندهید. مدارس باید آخرین جایی برای تعطیلی باشد.»

به احتمال زیاد وزیر آموزش و پرورش نیز موافق این اقدام وزیر کشور است چرا که دیروز یوسف نوری از روند فعلی کشور در خصوص تعطیلی یا غیبت مدارس در شرایطی که شاخص آلایندگی به بالای 101 می رسد انتقاد کرد و گفت: «اگر شاخص های جهانی کیفیت به آب و هوا نگاه می کنند، در کشورهای دیگر اگر شاخص کمتر از 300 باشد مدارس را تعطیل نمی کنند، اما برای ما شاخص تعطیلی مدارس را 150 می گذارند و حتی در هوای بارانی و هوای برفی تعطیل می کنند، در حالی که آموزش و پرورش سیستم روزانه 1000 میلیارد تومان هزینه می کند. البته اگر خطری جان بچه ها را تهدید کند، خودمان پیشقدم می شویم. در جلسه بعدی هیات دولت پیشنهاد می کنیم که این شاخص های مربوط به کیفیت هوا به حالت تعلیق درآید و تنها در صورت وجود مکان خطرناک، مناطق ممنوعه، آموزش در قالب دیگری با رعایت ضوابط و مقررات ادامه یابد.

دیدگاهتان را بنویسید