ایران می خواهد حداقل 24 فروند هواپیمای فوق مانورپذیر سوخو 35 از روسیه خریداری کند

ایران می خواهد حداقل 24 فروند هواپیمای فوق مانورپذیر سوخو 35 از روسیه خریداری کند

روز جدید مانافن روابط ایران و روسیه را تحلیل می کند.

مانافن نوشت: زمانی که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در این ماه به روسیه سفر می کند، انتظار می رود به دنبال توافقی برای خرید تسلیحات مدرن برای مقابله با حملات هوایی احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران باشد.

در گذشته، مسکو تمایلی به تقویت روابط نظامی با تهران نداشت، در حالی که از جمهوری اسلامی ایران به عنوان وزنه تعادلی برای متعادل کردن روابط با قدرت‌های غربی استفاده می‌کرد.

در حالی که مذاکرات برای احیای توافق هسته ای با ایران ادامه دارد، ایالات متحده و روسیه در تلاش هستند تا در مورد مناقشه وحشتناک اوکراین موضع گیری کنند، مسکو می تواند مجدداً یک قرارداد تسلیحاتی با تهران امضا کند تا به آنچه می خواهد در جاهای دیگر برسد.

کرملین باید 35 خریدار برای جنگنده های سوخو پیدا کند. دولت‌های مصر، الجزایر و اندونزی در بحبوحه تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو از خرید این هواپیماها انصراف داده‌اند. گمان می رود که ایالات متحده قاهره، الجزایر و جاکارتا را در صورت ادامه خرید تهدید کرده است.

روسیه اکنون فرصت بی نظیری برای فروش سوخو 35 به ایران دارد، کشوری که قبلاً آموخته است تحت تعدادی از تحریم های شدید بین المللی زندگی کند. بنا بر گزارش ها، تهران قصد دارد حداقل 24 فروند از هواپیماهای سوخو 35 با قابلیت مانور بالا را برای نوسازی نیروی هوایی خود خریداری کند.

اگرچه تحریم سال 2007 شورای امنیت سازمان ملل متحد برای ارسال تسلیحات متعارف به ایران در اکتبر 2020 منقضی شد، اما مشخص نیست که کرملین جرات فروش این هواپیما را به ایران داشته باشد، زیرا چنین اقدامی به روابط او با غرب آسیب می رساند. بیشتر ضربه خواهد زد.

مهمتر از آن، سیاستمداران روسی از این بیم دارند که ایران که تحت تحریم های غرب قرار دارد، نتواند به طور کامل هزینه تمام توافقات دفاعی را بپردازد.

دیدگاهتان را بنویسید