ایران نصب سومین آبشار سانتریفیوژهای نسل ششم را به پایان رساند


ساعت: 11:51
تاریخ ارسال: 1301/05/13
کد خبر: 1887844

آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در گزارشی به اعضای خود اعلام کرد که ایران فرآیند نصب سه آبشار سانتریفیوژ IR-6 در نیروگاه غنی سازی سوخت نطنز را تکمیل کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در گزارشی به اعضای خود اعلام کرد که ایران فرآیند نصب سه آبشار سانتریفیوژ IR-6 در نیروگاه غنی سازی سوخت نطنز را تکمیل کرده است.

در این گزارش محرمانه که رویترز مدعی است این خبرگزاری را دیده است، این خبرگزاری همچنین گفته است که ایران اطلاع داده است که قصد دارد شش آبشار سانتریفیوژ نسل دوم را در یک واحد عملیاتی جدید در کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز نصب کند.

ادعای رویترز درباره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو روز پس از آن مطرح شد که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، اعلام کرد دستور راه‌اندازی و تزریق گاز به صدها سانتریفیوژ، از جمله ماشین‌های پیشرفته، از طریق آنلاین اجرای برجام صادر شده است. این مورد قبلاً به آژانس گزارش شده است.

اقدام ایران برای تزریق گاز به صدها سانتریفیوژ در حالی صورت می گیرد که شورای حکومتی آژانس بین المللی انرژی اتمی در 18 ژوئن سال جاری قطعنامه ای را به تصویب رساند که ایران را به امتناع از همکاری در موضوع هسته ای متهم کرد. در همان روز، سازمان انرژی اتمی ایران با صدور بیانیه ای از تعطیلی تعدادی از دوربین های امنیتی اضافی آژانس در ایران خبر داد.

ساعاتی پیش منابع خبری گزارش دادند که مذاکره کنندگانی از ایران، آمریکا و کشورهای اروپایی برای برگزاری دور جدید مذاکرات برای رفع تحریم ها به وین می روند.

مذاکرات برای رفع تحریم ها چند ماه است که متوقف شده است. از ابتدای این مذاکرات، دولت آمریکا به‌جای ارائه ابتکارات عملی برای پیشبرد مذاکرات، بارها تلاش کرده است تا کشورهای مختلف را در به تعویق انداختن روند مذاکرات و ایجاد موانع بر سر راه آن مقصر بداند.

کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود پس از شکست مذاکرات وین، به‌جای عمل به تعهدات خود در احیای برجام، به بهانه‌های مختلف برای مقصر دانستن ایران متوسل شده‌اند. در ابتدا این کشورها مدعی شدند که روسیه مانع از پیشرفت مذاکرات شده است و موضوع مذاکرات را به جنگ اوکراین مرتبط می‌دانند.

پس از اینکه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه ایران گفت که موضوع درخواست مسکو برای تضمین همکاری با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه مذاکرات نیست، کشورهای غربی تاکید کردند که به موضوع ایران پرداخت و مدعی شد که درخواست تهران برای حذف نام سپاه از فهرست سازمان های موسوم به تروریستی، مذاکرات را به بن بست رسانده است.

در سال های اخیر کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی ایران را به دنبال اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده اند. ایران قویا این ادعاها را رد کرده است.

ایران تاکید می کند که به عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دسترسی به فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بارها از تاسیسات هسته ای ایران بازدید کرده اند اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه برنامه انرژی هسته ای صلح آمیز این کشور برای اهداف نظامی منحرف شده است، پیدا نکرده اند.

همچنین ایران در سال 2015 با کشورهای موسوم به گروه 1+5 برای حل تنش ها بر سر برنامه هسته ای خود به توافق رسید. با وجود تشخیص آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به تمامی تعهدات خود، دولت آمریکا در ماه می 2017 به‌طور یکجانبه از این توافق خارج شد.

دیدگاهتان را بنویسید