ایران پانزدهمین نیروی علمی جهان و رتبه اول منطقه است / قله های دانش و فناوری در تسخیر اراده دانشمندان ایرانی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; انقلاب اسلامی ایران بیش از چهار دهه از عمر خود را سپری می کند که یکی از دستاوردهای آن رشد روزافزون و حضور فعال کشور در عرصه های علمی است و به ویژه در سال های اخیر وضعیت علمی ایران رو به رشد بوده است. به طور قابل ملاحظه. البته شاهد شرایطی هستیم که تحریم ها و فشارهای سرکوبگرانه بر ایران هر روز در حال افزایش و تشدید است و بسیاری از کارشناسان و محققان معتقدند این تحریم ها اعتماد به نهاد ایرانی را بیش از پیش افزایش داده است.


ایران اولین قدرت علمی منطقه

ایران همیشه در میان کشورهای منطقه حرفی برای گفتن داشته و در سال های اخیر سر و شانه بالاتر از سایر کشورها ایستاده است. در سال های اخیر رشد سریع استارت آپ ها و دانشمندان شاهد رشد علمی کشور بوده است. ، ایران با بیش از 64 هزار قلم کالا و اختلاف قابل توجه، اولین قدرت منطقه است.

کشورهایی که توسعه یافته و منحصراً در تلاش برای داشتن آن هستند، هرگز شاهد پیشرفت سایر کشورها نیستند، به ویژه کشورهایی که سیاست مستقلی دارند و سعی می کنند روی پای خود بایستند، بنابراین هدف تحریم کشورهای مستقل از سوی نظام سلطه است. . برای جلوگیری از پیشرفت و رشد اقتصادی، رشد علمی، فناوری و سایر زمینه ها، زیرا در صورت ارتقای جایگاه کشورها در جهان، خط انحصاری پیشرفت که عمدتاً در کشورهای غربی وجود دارد، شکسته شده و وابستگی به آنها ایجاد می شود. کاهش.

ارتقای سطح علمی جامعه، افزایش سواد، رشد مراکز تحقیقاتی در مدارس و دانشگاه ها، افزایش تعداد دانشجویان در رشته های مختلف علمی، پیشروی ایران در تعداد مقالات و مراجع علمی، ثبت اختراع و برتری در فناوری نانو، هسته ای، فضایی و بنیادی. سلول ها از جمله مهم ترین دستاورد علمی و فناوری انقلاب اسلامی به شمار می رود.


3de08c7e 153d 4426 82fc 76c05cc2dca2 خبر خاکستری

در حالی که قبل از انقلاب اسلامی، نزدیک به 70 درصد بزرگسالان کشور بی سواد بودند و کمتر از 40 درصد کودکان می توانستند به مدرسه بروند، اکنون نرخ باسوادی کشور نزدیک به 100 درصد است. نهضت سوادآموزی با توجه به تاکید بر ارزش علم در اسلام یکی از اقدامات بسیار خوب جمهوری اسلامی در ایران بود.

تعداد دانشگاه های کشور که قبل از انقلاب حدود 15 دانشگاه بود، اکنون به بیش از 2640 دانشگاه رسیده است. رشد اندک دانشجویان در کشور یکی دیگر از شاخص های رشد علمی در سال های پس از انقلاب اسلامی است. در حالی که قبل از انقلاب تعداد دانشجویان دانشگاه های کشور از 155 هزار نفر فراتر نمی رفت، امروز بیش از چهار میلیون و دویست هزار دانشجو داریم.

در سال 57 فقط 175000 دانشجو داشتیم و در حال حاضر تعداد دانشجویان کشورمان حدود سه و نیم میلیون دانشجو است که بخش قابل توجهی از آنها را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می دهند و این تعداد دانشجو سرمایه بزرگی برای کشور به ویژه در حوزه علمی است. و دانش

بر اساس گزارش های محافل علمی بین المللی، امروزه میزان پیشرفت علمی کشورمان 11 برابر میانگین حرکت و شتاب علمی دنیاست و آمار مقالات ما در رتبه اول منطقه قرار دارد. علم در سال 2021 در رتبه 15 جهان قرار دارد.

ایران از نظر سطح علمی و ارائه مقالات علمی پنجمین کشور برتر آسیایی است. علاوه بر این، دانشمندان ما همیشه در بین کشورهای منطقه حرفی برای گفتن داشته اند و در سال های اخیر در رتبه اول منطقه یک درجه بالاتر از سایر کشورها ایستاده اند.

بر اساس گزارشی که وب سایت بین المللی وب آو ساینس منتشر کرده است: «ایران با رشد علمی 10.4 درصدی در سال 2019 در رتبه دوم بین 25 کشور برتر جهان قرار دارد.

ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در زمینه‌های مختلف علمی از جمله فناوری نانو و علوم فضایی به مقام‌های برتر دنیا در علم و فناوری دست یافته است و در پزشکی هم اکنون 98 درصد داروهای مورد نیاز مردم ما توسط محققان ایرانی تامین می‌شود.


اولین بار در صنعت هوافضا در خاورمیانه


فضا از دیگر عرصه هایی است که ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی و در سال های اخیر در آن پیشرفت های شگفت انگیزی داشته است. در سال‌های اخیر بر اساس گزارش موسسه معتبر بین‌المللی فوتون، ایران یکی از قدرت‌های نوظهور در حوزه فناوری هوافضا و یازدهمین کشور از نظر توسعه فناوری فضایی است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ماهواره های مختلفی را به فضا پرتاب کرد و جایگاه ایران در فناوری فضایی در جهان ارتقا یافت. توسعه فناوری فضایی در ایران در 25 سال گذشته آغاز شد و محققان ایرانی با اقتدار و اقتدار در رتبه اول منطقه قرار گرفتند. رتبه یازدهم جهان و ما به چرخه کامل فناوری فضایی دست یافته ایم و ایران جزو یازده کشور دارای فناوری پرتاب ماهواره است.


8b77c293 35ca 4b1f 8240 f5bf942bc252 خبر خاکستری


ایران جزو 10 کشور برتر در زمینه سلول های بنیادی است


ایران در حال حاضر یکی از 10 کشور برتر جهان در زمینه تحقیقات قدرتمند سلول های بنیادی (ISP) و اولین در منطقه است. محققان ایرانی با درایت و تلاش قابل تحسینی در این زمینه پیشرفت های خوبی داشته اند. آنها توانسته اند از سلول های بنیادی حتی برای مغز استخوان، پوست و پیوند بافت آسیب دیده قلب استفاده کنند. شبیه سازی سلول های بنیادی نیز در پژوهشکده رویان اصفهان انجام شد.


ccf8a496 9517 4f91 b7b6 7b439d996c69 خبر خاکستری

امروز جمهوری اسلامی ایران در حال تبدیل شدن به یک مرکز درمانی در غرب آسیا است، در حالی که در دوران پیش از انقلاب از یک سو پزشکان خارجی حتی در شهرهای بزرگ بسیار بودند و از سوی دیگر بیماران زیادی به سایرین مراجعه می کردند. سایر کشورهای منطقه برای درمان و جراحی های پیشرفته.


ایران رتبه چهارم تولید علوم نانو را در جهان دارد

زمانی که ایران در سال 2001 فعالیت خود در زمینه فناوری نانو را آغاز کرد، با 10 مورد در رتبه 57 جهان قرار داشتیم، اما خوشبختانه اکنون ایران توانسته است پس از چین، آمریکا و هند به رتبه چهارم برسد و از کشورهای اروپایی ژاپن و کره جنوبی جلوتر هستند. اکنون تولیدات علمی ایران به مرحله ای رسیده است که از مرز 10000 مقاله فراتر رفته و 25 درصد از تولیدات علمی ایران مربوط به حوزه نانو است.


db2c0db9 5338 4110 ba91 52e938588f9c خبر خاکستری

در حال حاضر قدرت های علمی جهان در حوزه فناوری نانو عبارتند از: آمریکا، هند، چین، ایران، کره جنوبی، آلمان، ژاپن، فرانسه، انگلستان، روسیه، اسپانیا، ایتالیا، استرالیا، کانادا، تایوان، عربستان سعودی، برزیل. لهستان، سنگاپور و ترکیه نیز کشورهای منطقه از نظر فناوری نانو هستند که بر اساس این آمار ایران رتبه اول و بلامنازع حوزه فناوری نانو را در منطقه دارد.

در مجموع 306 شرکت محصولات نانو را توسعه داده اند. تعداد 246 شرکت در بخش تولید محصول و 60 شرکت در بخش توسعه دستگاه ها وجود داشت که تا پایان تابستان 1400 این شرکت ها 783 محصول و دستگاه مبتنی بر فناوری نانو تولید کردند که تمامی تاییدیه ها را دریافت کرده و وارد بازار شدند. محصولات نانو این شرکت ها به بیش از 41 کشور جهان صادر می شود.


نقش بی بدیل رهبر انقلاب در جهش علمی

قبل از انقلاب ما نهاد سرپرستی نخبگان نداشتیم، اما بعد از انقلاب به ویژه در دو دهه اخیر، رهبر معظم انقلاب با اقداماتی مانند ولایتمداری نقش مهمی در گفتمان سازی و روان سازی فضای علمی کشور داشتند. نهادها، ایجاد ساختارهای علمی و نخبگانی، سالانه بیش از 10 نشست عمومی با نخبگان علمی برگزار و برگزار می کنند و نشست های منظم با نخبگان در عرصه های مختلف نشان از تعهد مدیریت به پیشرفت علمی دارد.


12100503 374a 4b92 94d4 741dcc8d174a خبر خاکستری

عقب ماندگی علمی و فناوری ایران در دوران پیش از انقلاب برای ایرانیان تبار فرهنگی و تمدنی بسیار نگران کننده بود. غلبه بر این عقب ماندگی، عبور از مرزهای دانش و دستیابی به فناوری روز برای ایجاد تمدن نوین اسلامی از آرمان های انقلاب اسلامی است. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر با تمرکز بر تولید علم در ایران و طرح موضوعاتی چون نهضت نرم‌افزاری و جهاد علمی، بستر مناسبی را برای پیشرفت علم و فناوری روز در کشور فراهم کرده‌اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در جلسات نخبگان و استعدادهای علمی کشور بر موضوع تولید علم مفید و حرکت علمی روزافزون جمهوری اسلامی ایران تاکید داشته‌اند. وی در آخرین دیدار خود با نخبگان با تاکید بر لزوم تمرکز جامعه علمی و نخبگان برای یافتن راه حل های علمی برای مشکلات مختلف گفت: ایجاد تمدن نوین اسلامی و تحقق آینده درخشان کشور.

علم و فناوری پیشرفته از مولفه های مهم در ارزیابی قدرت کشورهاست. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران علیرغم همه موانع و محدودیت ها، پتانسیل قابل توجهی در این زمینه دارد. امروز با گذشت چهار دهه به برکت انقلاب جهش بزرگی در عرصه علم، فناوری و پژوهش در کشور ایجاد شده است و قله های افتخاری که قبلاً در انحصار چندین کشور توسعه یافته بود، در دستان جوان نخبه و انقلابی ایران اسلامی. دستاوردها و پیشرفت های دانشمندان و مراکز تحقیقاتی ایرانی در این چهل سال آنقدر مهم و ارزشمند است که قابل مقایسه با هیچ دوره تاریخی دیگری نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید