ایران چهارمین تولید کننده سنگ های تزئینی در جهان است


ساعت: 13:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۱۹
کد خبر: 1902616

امیری گفت: هدف در افق 1404 صادرات 1.5 میلیارد دلار سنگ است که در حال حاضر این رقم یک و نیم میلیون دلار است و برای تحقق این هدف، نوسازی و بازسازی واحدهای فرآوری افزایش می یابد. در تولید و راه اندازی هلدینگ صادراتی و راه اندازی هلدینگ صادراتی در کشور مقصد مورد نظر دستیابی به این هدف است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی سنگ نیمور محلات گفت: این منطقه حدود 2 میلیون تن سنگ تولید می کند و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ تراورتن به شمار می رود.

امیری تصریح کرد: بر اساس گزارش سال 2021 میزان ذخایر جهانی 21 میلیارد تن و میزان ذخایر سنگ تزئینی با 4.5 میلیون تن متعلق به ایران است، تعداد معادن سنگ تزئینی 1976 است که 400 هزار نفر در آن مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: ظرفیت اسمی سنگ تزئینی 30 میلیون تن و تولید سنگ بلوک در کشور حدود 12 میلیون تن و مصرف سنگ تراش خورده در کشور 65 میلیون تن است و عمده سنگ های تزئینی مورد استفاده در این کشور سنگ مرمر، سنگ تراورتن و… هستند.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در 6 ماهه نخست امسال 2 هزار و 188 معدن وجود داشت که از این تعداد هزار و 354 معدن فعال، 25 معدن در مرحله تجهیز بودند. و 809 مین غیرفعال بودند که باید مشخص شوند.

امیری گفت: ایران با تولید 12 میلیون تن سنگ تزئینی پس از چین، هند و ایتالیا رتبه چهارم را در رتبه بندی سنگ تزئینی دارد و میزان صادرات سنگ راف در سال 1395 از مرز یک میلیون تن گذشت که با آماده سازی و نگهداری از سنگ های تزئینی انجام شد. واحدهای فرآوری به 950 تن کاهش یافته و به سمت صادرات و فرآوری سنگ گرایش دارند.

وی ادامه داد: با توجه به حمایت از تولید داخلی، واردات سنگ تزئینی به صورت تراش خورده نداریم، اما در قالب بلوک مانعی وجود ندارد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: هدف گذاری در افق 1404 صادرات 1.5 میلیارد دلار سنگ است که در حال حاضر این رقم یک میلیون و نیم دلار است. برای دستیابی به این هدف، نوسازی و بازسازی واحدهای فرآوری باعث افزایش تولید و ایجاد هلدینگ صادراتی و ایجاد هلدینگ صادراتی در کشور مقصد مورد نظر برای دستیابی به این هدف خواهد شد.

امیری ادامه داد: ممنوعیت واردات سنگ فرآوری شده، تغییر قیمت پایه سنگ های وارداتی و احراز شرایط رقابت برای تولید و توسعه خوشه های صنعتی، ایجاد بستر مناسب برای استفاده واحدهای تولیدی و فرآوری از تسهیلات بانکی و توسعه واحدهای فرآوری به منظور استفاده از ضایعات سنگ از جمله اقدامات وزارت یکپارچگی در صنعت سنگ است.

وی افزود: ماده 21 قانون خاک در دستور کار است و در گذشته خاک به خارج از کشور صادر می شد و این ماده برای حفاظت از خاک در نظر گرفته شد، بنابراین در صورت اثبات میزان معدنی خاک، صادرات مجاز خواهد بود. و البته گمرک هم باید کمک کند و به دلیل تفاوت سنگ و خاک مانعی برای صادرات ایجاد نکند.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: هیئت سیاست گذاری صنعتی راه اندازی شد اما نیاز به به روز رسانی دارد و به دلیل تغییرات مدیریتی در وزارت صنعت به تعویق افتاده است که پیگیر آن خواهیم بود. .

امیری خاطرنشان کرد: در بودجه در خصوص مواد اولیه و نیمه خام، وزارت اقتصاد مواد را تقسیم بندی کرده و باید تکلیف هر کدام در نظر گرفته شود. نیمی از وظایف باید در نظر گرفته شود، زیرا ما تکلیف سنگ فرآوری شده را در نظر نگرفتیم، اما وزارت اقتصاد و دولت اختیار میزان وظایف را به این وزارتخانه داده است، بنابراین میزان آن را وزارتخانه تعیین می کند. بنابراین مجبور شدیم از کمترین میزان وظیفه شامل کمتر از یک درصد برای سنگ استفاده کنیم. اگر این انتخاب ما بود، قطعاً این حداقل عوارض را در نظر نمی گرفتیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید