اینجا ریتم جنگل و دریا به حساب می آید / استان های شمالی در سطل زباله


ساعت: 10:00
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877452

خم شدن صلیب «انجیلی» بابل، «مانور» آمل، «پشتکوه» ساری، «التپه» بهشهر، «دالهانی» رامسر، «گرمز» رامسر، «گرمز» نکا، «پوردهسار» تنکابن و «ساحل» محمودآباد شواهدی از نبض مازندران وجود دارد زباله سنگینی است و آب در آستانه عبور از روی آن است!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ خرمن پربرکت طبیعت مازندران در آتش تخریب زباله می سوزد و طراوت مازندران با سوزاندن پساب زباله های شهری اکنون جای خود را به خشک شدن و نابودی می دهد.

متأسفانه در شرایطی که زباله منبع درآمدی غنی و فرصت اقتصادی برای برخی کشورها مانند «طلای کثیف» است، اما هنوز با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، زباله همچنان شهرهای ما به‌ویژه شهرها را تهدید و چالش می‌کند. اینجا مازندران است.

زباله ها زخمی است بر تن سرسبز و زیبای مازندران که این زخم روز به روز عمیق تر و پیرتر می شود و تاکنون مرهمی برای آن پیدا نشده است. مشکلی که در استان های شمالی به ویژه استان مازندران بیشتر به چشم می خورد، بلاتکلیفی و استفاده دیرهنگام از پروژه هایی است که باید برای بهبود وضعیت اجرا می شد و اکنون عمر آنها به یک دهه رسیده است.

14871593 4e66 4089 804d d97b8018faad خبر خاکستری

* مرگ خاموش مازندران زیر بار زباله

آلودگی زباله از غرب به شرق مازندران، از سواحل تا جنگل های مازندران سرایت کرده و همه شهرهای استان را در چالش دفن زباله و دفن زباله قرار داده است. در هر صورت با ادامه روند کنونی به زودی شاهد غرق شدن مازندران در کوه های زباله خواهیم بود و آن وقت دیگر برای چاره اندیشی دیر شده است.

در حال حاضر وضعیت مراکز دفن زباله به مرحله بحرانی رسیده است و جدای از تکمیل ظرفیت دفن زباله این مراکز و عدم برخورد صحیح با شیرابه، مدیریت پسماند درون شهری تنها راه باقی مانده برای مدیریت وضعیت موجود است. تصمیمی که با اعتراضات متعدد در نقاط مختلف استان خاتمه یافت.

اما راه اندازی آزمایشی زباله سوز نوشهر و خبر اتمام پروژه زباله سوز در مرکز استان تا پایان سال جاری، اندکی از بار مسئولان کاسته است. اما این معضل چندین دهه است که هر روز بزرگتر و بزرگتر می شود و آژیر قرمز بحران مدت هاست به صدا درآمده است.

خم شدن کمر «انجیل» بابل، «عمارت» آمل، «حیاط خلوت» ساری، «تپه» بهشهر، «دالحان» رامسر، «بیمار» رامسر، «بیمار» نکا، «پرده» تنکابن و «ساحل» محمودآباد گواه این گفته است و حالا حکایت طبیعت مازندران حکایت مردی است که در اتاقی دربسته گیر افتاده که آب لحظه به لحظه اوج می گیرد و آب در شرف عبور است!

8258c567 5957 4ddf 93d7 e9932a82e87d خبر خاکستری

* پیشرفت پروژه ها راضی کننده نیست

رضا علیهانی معاون هماهنگی عمرانی استاندار مازندران درباره آخرین وضعیت مدیریت پسماند در استان گفت: پروژه ها 60 درصد است.

وی افزود: پیشرفت این پروژه ها مطلوب نیست و دوره های قبلی باقی مانده است. اما پروژه زباله سوز نوشهر پیشرفت خوبی داشته و شاید بتوانیم تا پایان امسال یکی دو پروژه دیگر را افتتاح کنیم.

معاون هماهنگی عمران استانداری مازندران گفت: پیش بینی می کنیم تا پایان امسال پروژه زباله سوز ساری افتتاح و دوره پایلوت به اتمام برسد. خوشبختانه کارخانه زباله سوز نوشهر دوره آزمایشی خود را سپری کرده و به زودی در مراسم افتتاحیه به بهره برداری 100 درصدی خواهد رسید.

* تولید روزانه زباله در اوج سفر به 12 هزار تن می رسد

این مقام مسئول ادامه داد: مازندران روزانه 4 هزار تن زباله تولید می کند که در تعطیلات آخر هفته به 6 و در پیک سفرها به 12 هزار تن می رسد.

علیهانی گفت: متاسفانه ظرفیت دفن زباله های ما در تمامی 27 نقطه اصلی استان دیگر پر است و باید بر اساس عقل سلیم، تعهد و اجرا، نسبت به زباله ها فکر اساسی کنیم.

وی گفت: اگر بخواهیم بحث زباله و پسماند را بررسی کنیم باید به چهار مبحث که مدیریت تولید، لجستیک پسماند، دفن زباله و در نهایت دفع زباله و تصفیه شیرابه است نگاه کنیم.

092a0a5d 3054 4101 b0f2 45545978a10f خبر خاکستری

* نفوذ نفوذی تا عمق 400 متری

معاون استاندار مازندران گفت: متأسفانه پس از تکمیل ظرفیت دفن زباله استان با مشکلات حاد زیست محیطی، اعتراضات مردمی و نفوذ نفوذی در عمق 400 متری مواجه هستیم و این در حالی است که بیش از 90 درصد از محل های دفن زباله استان آب شرب است. توسط آب های زیرزمینی.”

این مقام مسئول افزود: هجوم نفوذ به رودخانه ها باعث از بین رفتن برخی از نسل های ماهی و طیور شده است و باید از کارشناسان و دانشگاهیان، مراکز دانشگاهی و پژوهشی و نیز فعالان اجرایی و عملیاتی در این زمینه استفاده کنیم.

* لزوم مدیریت زباله های حاشیه جاده ها و زباله های روستایی

علیهانی گفت: یکی از مشکلات کنونی زباله های شهری و روستایی است که به وفور در جاده ها به چشم می خورد و حداقل راهکار فعلی ساخت چهار کارخانه در چهار نقطه استان با فناوری تبدیل زباله به آجر سفالی است. تا مردم به جای ریختن زباله در حاشیه جاده، آن را به این کارخانه ها بفروشند.

وی افزود: موضوع دیگر بحث مدیریت پسماندهای روستایی است که اکنون به معضلی برای روستاییان تبدیل شده است. آمادگی ضعیف، کمبود امکانات و تجهیزات، کمبود کامیون زباله و عدم دفن زباله از چالش های روستاها است و شاید یکی از راه حل ها ایجاد تعاونی بین روستاهای همجوار برای خرید کامیون زباله و تخلیه آن در مکان مشخص تا آن زمان باشد. به انبار مرکزی هر شهر بروید.


*حکومت جهادی تنها راه برون رفت از شرایط کنونی است
معاون هماهنگی عمرانی استاندار مازندران گفت: در شرایط فعلی به دلیل کمبود منابع مالی، امکانات، تجهیزات و تحریم ها تنها راه خروج دولت جهادی از این وضعیت است.

این مقام مسئول تاکید کرد: 7 نقطه جمع آوری زباله در استان داریم که با فرض اینکه بتوانیم آنها را راه اندازی کنیم تا اگر با ظرفیت کامل کار کنند در مدتی که در استان هستیم روزانه 2000 تن زباله دفع کنند. روزانه بین 8 تا 12 هزار تن زباله وجود دارد، بنابراین همچنان با انباشت زباله در محل های دفن زباله مواجه هستیم که باید به دنبال راه حلی برای این مشکل باشیم.

علیحانی افزود: باید به دنبال فناوری های تکی باشیم که اولاً بهره وری بالا داشته باشند، کمترین آلودگی را داشته باشند، در دنیا رایج باشند، سریع برگردند، کمترین میزان مصرف و اشتغال آب را داشته باشند، عملیاتی و اجرایی و به موقع باشند. حداکثر کارایی را دارند.

* زباله سوز نوشهر در هر ثانیه 12 لیتر آب مصرف می کند
وی اذعان داشت: متاسفانه همین زباله سوزی در نوشهر با وجود تکنولوژی بالا و مطلوب اما مصرف آب آن بین 8 تا 12 لیتر در ثانیه است که چالشی را بین شهردار و پیمانکار ایجاد کرد.

معاون هماهنگی عمران استانداری مازندران گفت: موضوع مهم بعدی نفوذی ها است، هرچند برخی فناوری ها موفق به دفع زباله می شوند، اما نفوذ دارای فناوری خاصی است که باید به سرنوشت زباله ها و آلودگی های نفوذی توجه جدی شود.

ae9da75b 8f5c 4d56 b386 f792ecd2425a خبر خاکستری

این مسئول افزود: نکته مهم دیگر تکمیل ظرفیت محل های دفن زباله در مازندران است که اکنون به مرز انفجار رسیده و تبعات زیست محیطی و اجتماعی متفاوتی دارد.


* توریسم زباله و اعتراضات مردمی

علیهانی گفت: اولین نکته این است که در همان محل های دفن زباله که زباله های انباشته در آن است، کاری که باید انجام شود، به هر حال باید دارای تکنولوژی باشد؛ به هر حال باید راه حل اساسی اندیشیده شود و نسبت به چشم انداز زشت این مراکز و مشکل نفوذها اقدام شود.

وی گفت: در کنار همه این مسائل، از این پس باید به فکر آینده باشیم. در حال حاضر مراکز دپوی برخی از شهرهای ما کاملاً پر شده است و ما بین شهرها بازی می کنیم و از شهرها می خواهیم که زباله های شهر مجاور را در مرکز بگذارند. «دپوی آنها باید تخلیه شود که اعتراضات زیادی را در پی داشت.

* لزوم فرهنگ سازی برای کاهش تولید زباله

معاون هماهنگی عمران استانداری مازندران گفت: حداقل می توانیم با نصب بنر و بیلبورد در معابر استان برای کاهش نخاله های خیابانی این وضعیت را کاهش دهیم؛ کاهش 10 درصدی گامی رو به جلو است و باید راهکاری عملی برای پسماند جاده ها با نوع نرم افزاری و سخت افزاری باشد. .

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: امروزه بهترین راه برای مدیریت پسماند کاهش تولید زباله و یا حداقل کاهش تولید زباله است و بنابراین زباله ها باید از مبدا جدا شوند.

علیهانی یادآور شد: یکی از موضوعات مهم دیگر بی خطرسازی پسماندهای عفونی در مراکز درمانی است که باید در دستور کار قرار گیرد و در هر یک از این هشت مورد کمیسیونی تشکیل شود تا گزارشی از جلسات آتی ارائه شود.

در جلسه امروز کارگروه پسماند، دو پیشنهاد از سوی دو شرکت برای ساخت فناوری دفع زباله در مراکز دفن زباله مازندران با حضور نمایندگان آنها مطرح شد که علیرغم وعده 8 ماهه ایجاد این شرکت ها مورد موافقت قرار نگرفت. از کارگروه به دلایل فنی.

* هیچ یک از محل های دفن زباله در مازندران مجوز زیست محیطی ندارند

شهرام صمدی هادم، رئیس اداره مدیریت آب، خاک و پسماند مازندران در گفتگو با خبرنگار بولا اظهار داشت: وضعیت بحرانی پسماند مازندران به نقطه خفقان رسیده است و این به دلیل انباشته شدن مشکلات در پنج دهه اخیر است.

وی افزود: پروژه هایی که برای رفع این مشکل اجرا شده، کارخانه زباله سوز نوشهر بود که در حال حاضر در حال بهره برداری است و مورد دیگر زباله سوز 450 تنی ساری است که امیدوار است تا پایان امسال به بهره برداری آزمایشی برسد. ” و اخیراً مشکلی در راه است.

رئیس اداره آب، خاک و مدیریت پسماند مازندران در پاسخ به علت عدم مکان یابی بهینه محل دفن زباله ها در اقصی نقاط استان گفت: هیچ کدام از این دفن ها فاقد ارزیابی زیست محیطی و مجوز زیست محیطی هستند.

صمدیهادم ادامه داد: محل استقرار این مراکز به پنج دهه قبل برمی گردد که بحث محیط زیست مطرح نبود و تا به امروز این رویه علیرغم همه تهدیدها، سهل انگاری ها، تلاش ها، اقدامات، تذکرات، بحث و تبادل نظر در جلسات متعدد.

44454dd9 f349 4cb4 9107 7532d56dd5e9 خبر خاکستری

وی خاطرنشان کرد: البته این را هم باید اعتراف کنم که متاسفانه شهرداری ها به تعهدات خود در این زمینه به درستی عمل نکرده اند و امروز شاهد چنین وضعیت بحرانی در محل دفن زباله ها هستیم.

* الان طبیعت خوب نیست/ مازندران در میان زباله هاست

بحث زباله، پسماند، تفکیک زباله، تصفیه خانه فاضلاب، نفوذ و راه اندازی کارخانه ها در شهرهای مازندران از موضوعاتی است که سال هاست رسانه ای شده است. اما این وعده دیرینه پایانی ندارد و مردم این سرزمین سبز همچنان باید منتظر بمانند.

با توجه به حجم روزانه بیش از 4000 تن زباله در مازندران که در برخی فصول این رقم به سه برابر می رسد، بی توجهی به مدیریت شیرابه پشت دیوار بلند، عدم مدیریت پسماند از چشم مردم و کارمندان پنهان مانده و نتیجه آن. آلودگی است، آب ها و دریای خزر عظیم شده است که سال هاست ادامه دارد و ادامه دارد.

زباله‌ها در طول سال‌ها تبدیل به هیولایی بی‌شاخ شده‌اند که بی‌صبرانه سلامت مردم و زیست‌گاه‌های آبزی و جنگلی روستاها را می‌بلعد، گویی هیچ‌کس جلوی آن نیست! گویی سواحل روستاها و مناطق جنگلی به زباله دانی بزرگی تبدیل شده است برای مدیران پسماند شهری مازندران تا منظره زشت خود را در پشت زیبایی های بکر الهی و دور از چشم پنهان کنند، غافل از اینکه ریتم طبیعت و دریاست. شماره گذاری شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید