این استان ها باید منتظر بارش برف و باران باشند

سازمان هواشناسی از 5 روز بارش برف و باران در برخی استان ها و افزایش آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور از جمله تهران تا جمعه آینده خبر داد.

بر اساس تحلیل نقشه های سینوپتیک و پیش بینی های سازمان هواشناسی، طی 3 روز آینده در ارتفاعات البرز و سواحل دریای خزر، جنوب فارس و بوشهر، ارتفاعات زاگرس واقع در کرمان، بارش پراکنده برف پیش بینی می شود. یزد و غرب از هرمزگان.

روز پنجشنبه در استان های مازندران، گلستان، فارس، بوشهر، کوگیلویه و بویراحمد، غرب هرمزگان، جزایر شرق خلیج فارس و شرق کرمان بارش برف و باران پیش بینی می شود.

روز جمعه در برخی مناطق استان فارس، کرمان، هرمزگان، جنوب بوشهر، جزایر واقع در شرق خلیج فارس و تنگه هرمز، کرمان و یزد بارش پراکنده خواهد بود. در این روز با گذر امواج جوی متوسط ​​در دامنه های زاگرس واقع در غرب و جنوب غربی ابرناکی بارش برف و باران پیش بینی می شود.

به گزارش تسنیم، در این مدت در شهرهای صنعتی و پرجمعیت تهران، کرج، اصفهان و اراک غلظت آلاینده های جوی افزایش و کیفیت هوا کاهش می یابد.

از فردا تا پنجشنبه شرق خلیج فارس و تنگه هرمز و مناطق دور از سواحل دریای عمان برای ساعاتی مواج و مواج خواهد بود.

توضیحات سیستم: نفوذ و مقاومت توده هوای سرد

مهلت: اواخر روز سه شنبه 11/04/1401

نوع خطر: کاهش میانگین دما از 3 تا 5 درجه و حفظ توده های هوای سرد

حوزه اثر:

دوشنبه 11/03/1401: جنوب فارس، جنوب کرمان، هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان.

سه شنبه 11/04/1401: جنوب فارس، جنوب کرمان، هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان.

اثر خطر: آسیب به محصولات کشاورزی

توصیه: تسریع در برداشت مرکبات و سیب زمینی باقیمانده در استان کرمان و تسریع در برداشت مرکبات در استان سیستان و بلوچستان، انجام یخبندان آبی در زمستان برای از بین بردن شیوع آفات و بیماری های زمستان گذران (در صورت وجود آب کافی)، تامین سوخت و دستگاه های گرمایشی و کنترل دما. و رطوبت در گلخانه ها، مرغداری ها و دامداری ها به دلیل کاهش محسوس دما، ایجاد پوشش روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، کرفس، پلی اتیلن و نایلون)، زهکشی سیستم های آبیاری تحت فشار به دلیل دمای پایین، خودداری از پیرایش درختان، روشن کردن آتش و ایجاد مه در باغ ها (در ساعات اولیه صبح) و عدم استفاده از کنترل شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می رسد، استفاده از خوراک دام و طیور با انرژی بالا.

توضیحات سیستم: نفوذ و استقامت توده هوای سرد (به ویژه برای حامل های انرژی)

آخرین مهلت: چهارشنبه 11/05/1401

نوع خطر: تمایل به کاهش دما (به طور متوسط ​​3 تا 5 درجه) و حفظ توده هوای سرد

حوزه اثر:

دوشنبه 11/03/1401: شمال غرب، شمال شرق، شرق، جنوب شرق و غرب.

سه شنبه 11/04/1401: شمال غرب، شمال شرق، شرق، جنوب شرق و غرب.

چهارشنبه 11/05/1401: غرب، شمال غرب، شمال شرق، شرق، جنوب شرق، مرکز، رشته و ارتفاعات البرز، مازندران، گلستان، گیلان.

اثر ریسک: افزایش مصرف و اختلال در انتقال منابع انرژی به ویژه برق و گاز، یخ و لغزندگی جاده ها، احتمال آسیب به صنعت کشاورزی.

توصیه: مدیریت و صرفه جویی در منابع انرژی، دقت در سفر و حمل تجهیزات و سوخت لازم، حفاظت و پوشش لوله های آب، استفاده از ضدیخ در رادیاتور خودروها و ماشین آلات کشاورزی.

توضیحات سیستم: تقویت توده هوای سرد، تقویت پایداری در جو همراه با تجمع آلاینده ها

آخرین مهلت: چهارشنبه 11/05/1401

نوع خطر: افزایش شاخص آلودگی با کاهش کیفیت هوا.

منطقه عملیاتی: تهران، اراک، کرج و اصفهان.

اثر خطر: افزایش شاخص آلودگی هوا، افزایش غلظت آلاینده، کاهش کیفیت هوا به سطح ناسالم و در صورت عدم کنترل منابع آلاینده (ثابت و متحرک) به ویژه در مناطق پرتردد به سطح بسیار ناسالم.

توصیه: کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت سایت‌های صنعتی، مدیریت منابع آلاینده، تاکید بر عدم تردد غیرضروری برای همه افراد، پرهیز از فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی در فضای باز، اتخاذ تدابیر مدیریتی لازم برای جلوگیری از افزایش غلظت آلاینده‌ها به سطح بسیار زیاد. سطح ناسالم

توضیحات سیستم: باد در جهت شمال شرقی می وزد و ارتفاع امواج را افزایش می دهد

آخرین مهلت: اواخر روز جمعه 11/07/1401

نوع خطر: وزش باد و افزایش ارتفاع موج بین 1.5 تا 2 متر

منطقه عملیاتی: تنگه هرمز و دریای عمان، مناطق ساحلی و فراساحلی استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان و شرق خلیج فارس.

اثر خطر: آسیب به شناورهای سبک، تفریحی و احتمالاً نیمه سنگین، مزاحمت برای ورود و خروج کشتی ها به بنادر، پاره شدن تورهای ماهیگیری و آسیب به قفس ها و آسیب احتمالی به تجهیزات دریایی.

توصیه: پرهیز از عملیات غواصی و شنا، محدودیت تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین و قایق های ماهیگیری و تفریحی، اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب، جمع آوری تورهای ماهیگیری و محدودیت فعالیت های دریایی در سواحل و دریای آزاد.

دیدگاهتان را بنویسید