این امر باعث افزایش صادرات سیب زمینی شد

ساعت: 11:16
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۱
کد خبر: 1804725

افزایش قیمت سیب زمینی به دلیل صادرات است. کشور سالانه 5.5 میلیون تن سیب زمینی تولید می کند که حدود 3.5 میلیون تن نیاز داخلی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مدتی است که قیمت سیب زمینی در بازار رو به افزایش است و این در حالی است که ایران تولید کننده اصلی این محصول است و سالانه بیش از 5.5 میلیون تن تولید می کند.

این گزارش میدانی حاکی از آن است که قیمت سیب زمینی در بازار تهران به 12 تا 15 هزار تن در کیلوگرم رسیده است، چرا که این محصول سهم زیادی در سبد خانوار به ویژه اقشار کم درآمد دارد، افزایش قیمت ها فشار بیشتری را به محصولات کم درآمد وارد می کند. گروه های درآمدی

دلیل افزایش قیمت سیب زمینی صادرات این محصول است که عمدتا به عراق و کشورهای حاشیه خزر صادر می شود.

اگرچه صادرات هر محصول منجر به درآمدزایی تولیدکنندگان و ثبات تولید می شود، اما صادرات بدون حساب و کتاب نیز منجر به افزایش قیمت داخلی می شود.

صادرات باید پس از پوشش تقاضای داخلی و مازاد به کشورهای هدف صادر شود و این راهی است که اکثر کشورها به ویژه در دوران سلطنت انجام داده اند.

پس از شیوع ویروس کرونا، کشورهای صادرکننده اولویت را به تامین تقاضای داخلی داده اند. به عنوان مثال، پوتین رئیس جمهور روسیه دستور دو برابر شدن عوارض صادرات محصولات کشاورزی را برای محدود کردن صادرات صادر کرده است.

هدف این است که ابتدا نیاز داخلی تامین شود و مازاد صادرات انجام شود، اما این امر در کشور رعایت نمی شود و این عامل رشد قیمت سیب زمینی در کشور است.

سالانه حدود 5.5 میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می شود که از این میزان نیاز کشور به حدود 3.5 میلیون تن و مابقی صادر می شود.

زمان صادرات بسیار مهم است و به گفته یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه بازرگانان، اکنون که زمان انبارداری است، زمان مناسبی برای صادرات نیست.

صادرات عمدتاً به عراق و آذربایجان است و صادرات به ازبکستان اخیرا متوقف شده است و گفتند سیب زمینی ایران خاک دارد و می تواند بیماری را منتقل کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید