این هفته چه خودروهایی در بورس هستند؟

این هفته چه خودروهایی در بورس هستند؟

با وجود تنش های فراوان هفته گذشته در خصوص عرضه اولیه محصولات خودروسازان، عرضه اولیه خودروها همچنان ادامه دارد؛ این هفته صرافی میزبان خودروهای جدید است.

در دومین ماه سال جاری عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شد و با سفارشات متعدد همچنان ادامه دارد.

خودرو راه سختی برای عرضه اولیه داشت و تا امروز وزارت امنیت، شورای رقابت و نمایندگان مردم علنا ​​مخالف عرضه اولیه خودرو بوده و هر کدام به نوعی این جاده را مسدود کرده اند. البته هیچ کدام از این جریان ها نتوانستند جلوی عرضه کامل خودرو در بازار را بگیرند.

تا به امروز 146 خودرو در رنگ ها و مدل های مختلف در بورس عرضه شده است که در ادامه این عرضه ها سه خودروی هایما ساخت ایران خودرو، لاماری ایما ساخت آرین پارس موتور و خودرو تی 5 اتوماتیک ساخت فردا موتور قرار دارند. قرار است در هفته اول بهمن ماه وارد بازار سهام شود

برنامه تحویل خودرو در این هفته

بر اساس اطلاعیه بورس کالا، ایران خودرو روز سه شنبه 13 بهمن ماه 2000 دستگاه هایما اس 7 را با قیمت پایه 743 میلیون تومان در بورس کالا به فروش می رساند.

آخرین مهلت تحویل این خودروها تا 30 اردیبهشت سال آینده با تعیین 50 درصد قیمت محصول به عنوان پیش پرداخت است.

نکته مهم در اینجا این است که این خودروها در رنگ سفید موجود هستند اما بنا به درخواست خریدار امکان تغییر رنگ به مشکی متالیک و متالیک خاکستری وجود دارد.

شرکت آرین پارس موتور نیز روز سه شنبه 150 دستگاه ایما لاماری خاکستری، 200 دستگاه ایما لاماری مشکی و 200 دستگاه ایما لاماری سفید را به فروش می رساند.

قیمت پایه این خودروها 981 میلیون تومان و موعد تحویل 14 اردیبهشت 1402 تعیین شده است و در عین حال پیش پرداخت لازم برای شرکت در این پیشنهاد 50 درصد خواهد بود.

شرکت فردا موتور در روز سه شنبه باخمن 4، 200 دستگاه خودرو T5 اتوماتیک سفید و 300 دستگاه خودرو T5 اتوماتیک مشکی را با قیمت پایه یک میلیارد و 174 میلیون تومان وارد بورس می کند. موعد تحویل این خودروها 30 اردیبهشت 1402 خواهد بود و پیش پرداخت 50 درصد تعیین شده است.

مزیت عرضه خودرو در بورس کالا

پیش از این فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره مزایای فروش خودرو در بورس به تجارت نیوز گفت: این اولین بار است که یک خودرو در بورس به فروش می رسد و حراج می شود. مهمترین دستاورد این پیشنهاد شفافیت قیمت است. زیرا بورس یک بازار شفاف است. مورد دوم دست کوتاه دلالان و دلالان از بازار خودرو است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: عرضه خودرو در بورس کالا به شرط جامع بودن و شامل تمامی محصولات پرتیراژ خوب است. وقتی تقاضا برای خرید کم است، عرضه نیز کاهش می یابد، این درست نیست و عرضه باید بیشتر از تقاضا باشد.

این کارشناس بازارهای مالی مثالی زد و گفت: روز باید به گونه ای تحویل می شد که خریدار سفارش خرید خود را با کمترین قیمت ثبت می کرد. افزایش تعداد تحویل توسط خودروسازان نظارت نمی شود، نظارت بر میزان تحویل وظیفه بورس کالا است. این بدان معنی است که عرضه باید به روش هلندی از مقدار زیاد به کم یا زیاد به کم باشد.

وی افزود: فاصله درب کارخانه با بازار آزاد تا پایان آبان ماه به 83 هزار میلیارد تومان رسید و تاکنون 34 هزار دستگاه در بورس کالا فروخته شده است. این در حالی است که در بهمن و اسفند سال گذشته 12 هزار خودرو بدون اتکا به بورس فراخوان شد.

آقا بزوری گفته بود: «الان انتظار نداریم ظرف یک سال ذخایر چند برابر شود. اما عرضه خودرو باید در بورس کالا ادامه یابد تا قیمت نهایی خودرو کنترل شود و در این بین مصرف کننده نهایی و سهامداران شرکت ها نیز به حق خود برسند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: من طرفدار عرضه اولیه هستم و اگر هر روز ذینفعان برای لغو عرضه ها لابی کنند، این عرضه اولیه ماهیت خود را از دست می دهد. سیستم قبلی اما در کل عرضه خودرو در بورس کالا به اقتصاد کشور کمک می کند».

دیدگاهتان را بنویسید