باران جوابگوی آلودگی هوای تهران نیست/هوای پایتخت همچنان برای گروه های حساس آلوده است

باران جوابگوی آلودگی هوای تهران نیست/هوای پایتخت همچنان برای گروه های حساس آلوده است

روز جدید بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران امروز (14 آذر) با وجود بارندگی، کیفیت هوای پایتخت به ویژه در مناطق پرتردد در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

بر اساس پیش بینی های انجام شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، صبح امروز (14 آذر) به دلیل وزش باد موثر و ناپایداری جوی، غلظت آلاینده ها کاهش می یابد، هرچند با افزایش تردد خودروها در اولین روز هفته، کیفیت هوا به ویژه در مناطق پرتردد در محدوده ناسالم برای گروه های حساس خواهد بود.

با کاهش سرعت باد در طول روز، پراکندگی آلاینده ها محدود می شود. شرایط جوی ناپایدار همراه با وزش باد شدید باعث کاهش غلظت ذرات معلق شده و کیفیت هوا در اکثر مناطق در حد قابل قبولی خواهد بود.

با کاهش نسبی سرعت باد تا صبح فردا (15 آذر) همزمان با افزایش ترافیک صبحگاهی، غلظت آلاینده ها افزایش می یابد و کاهش کیفیت هوا در برخی نقاط پرتردد دور از انتظار نخواهد بود. وزش بادهای مؤثر تا نسبتاً شدید در طول روز، پراکندگی آلاینده ها را تسهیل می کند.

در صورت تداوم شرایط ناپایدار جوی تا اواخر وقت یکشنبه، کاهش غلظت ذرات معلق پیش بینی می شود و وضعیت قابل قبولی در اکثر مناطق ایجاد می شود.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، شاخص آلایندگی «ذرات گرد و غبار زیر ۲.۵ میکرون» هم‌اکنون ۱۱۰ است که به معنای شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است، همچنین شاخص آلودگی هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «تعلیق» است. ذرات زیر 2.5 میکرون». با میانگین 132 و کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت.

بر اساس دستورالعمل های ایمنی صادر شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان جزو گروه های حساس هستند و باید فعالیت های طولانی و سنگین در فضای باز را کاهش دهند. فعالیت طولانی مدت به هر فعالیتی در فضای باز گفته می شود که افراد به صورت دوره ای برای چندین ساعت انجام می دهند و باعث می شود تنفس کمی دشوارتر از حد معمول باشد. باغبانی، فعالیت های شدید در فضای باز مانند دویدن و غیره. از جمله این نمونه ها هستند.

لازم به ذکر است کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم می شود که بر اساس آن از 0 تا 50 در محدوده هوای پاک، از 51 تا 100 هوا قابل قبول، سالم یا متوسط ​​و از 101 تعیین می شود. تا 150 هوای ناسالم برای گروه های حساس. در محدوده 151 تا 200 هوا در محدوده ناسالم برای همه گروه ها و در محدوده 201 تا 300 هوا در محدوده بسیار ناسالم قرار دارد. بر اساس این طبقه بندی، شرایط کیفی هوا در محدوده 301 تا 500 خطرناک است.

دیدگاهتان را بنویسید