بارش باران و برف کشور را فرا گرفت/ هشدار هواشناسی نارنجی برای 11 استان

بارش باران و برف کشور را فرا گرفت/ هشدار هواشناسی نارنجی برای 11 استان

سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی فردا به کشور خبر داد و برای 11 استان طغیان رودخانه ها، کولاک و خسارت به کشاورزان هشدار نارنجی (هشدار) داد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های سینوپتیک و پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی امروز در رشته‌کوه‌های زاگرس مرکزی، رشته‌کوه‌های البرز و رشته‌کوه‌های شمال غرب کشور افزایش ابر و رگبار پراکنده در بعدازظهر پیش‌بینی می‌شود.

فردا یکشنبه سامانه بارشی از سمت جنوب غرب و غرب وارد کشور می شود که در جنوب غرب، غرب، جنوب، شمال غرب، مرکز و به تدریج در ارتفاعات و دامنه های البرز در استان های قزوین، البرز و تهران بارش باران گاهی رعد و برق رخ می دهد. . وزش باد شدید موقت و تگرگ در مناطق مستعد بارش باران و برف در ارتفاعات.

در این روز شدت بارندگی برای ایلام، لرستان، خوزستان، کوگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری است.

سامانه بارشی روز دوشنبه در سراسر کشور به جز جنوب شرق فعال است. روز سه شنبه در نیمه شرقی کشور، سواحل دریای خزر، جنوب، مرکز، جنوب غرب، بارش باران همراه با رعد و برق، وزش باد موقتی شدید و در ارتفاعات برف، در نقاط شمال غرب، غرب، ارتفاعات و برف پیش بینی می شود. دامنه های البرز

بارش ها روز چهارشنبه در نیمه شرقی کشور ادامه دارد و این سامانه متعاقبا از کشور خارج می شود.

فردا 15 فروردین ماه در جنوب غرب، غرب، دوشنبه شمال غرب و روز سه شنبه در نواحی مرکزی و جنوبی کاهش نسبی دما رخ می دهد و روز چهارشنبه دما از 6 تا 8 درجه افزایش می یابد. درجه در سواحل دریای خزر پیش بینی می شود.

شرح سیستم اول: تأثیر سیستم بارشی

زمان شروع: یکشنبه 1402/01/06

مهلت : چهارشنبه مورخ 01/09/1402

نوع خطر: باران، رعد و برق، باد شدید موقت، کاهش نسبی دما، در نقاط همراه با تگرگ، بارش برف در ارتفاعات و مناطق سردسیر.

حوزه اثر:

یکشنبه 01/06/1402: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، همدان، نیمه غربی اصفهان، بوشهر، نیمه شمالی فارس و اردبیل.

دوشنبه 01/07/1402: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، یزد، اصفهان، قم، مرکزی، همدان، کردستان، فارس، بوشهر، کرمان، شمال سیستان و بلوچستان.

سه شنبه 01/08/1402: خوزستان، ایلام، فارس، هرمزگان، کرمان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قم، تهران، البرز، قزوین، زنجان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، همدان، اصفهان، یزد، لرستان، کوگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری.

چهارشنبه 01/09/1402: سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، هرمزگان و کرمان.

اثر خطر: کاهش دید، احتمال اختلال در حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، رعد و برق، احتمال طغیان جاده‌ها، احتمال روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، کولاک در مناطق کوهستانی به‌ویژه گردنه‌ها و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی. مخصوصا برای کاهش دما

توصیه: پرهیز مطلق از ریختن زباله در بستر رودخانه ها و اطراف رودخانه ها و احتیاط در هنگام عبور از حاشیه رودخانه ها احتیاط در سفرهای خارج از شهر در صورت سفر با خودروی شخصی همراه داشتن وسایل لازم از جمله لباس زمستانی و سوخت کافی احتیاط در فعالیت های کوهستانی و تردد عشایر، آماده سازی دستگاه های اجرایی و کمکی، پاکسازی دهانه پل ها، لایروبی کانال ها و آبراه ها، در مناطق سردسیر، آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه های ذیربط و محدودیت در فعالیت های کشاورزی.

شرح سیستم دوم: افزایش گرادیان فشار

مهلت : چهارشنبه مورخ 01/09/1402

نوع خطر: باد شدید، وزش بادهای کوتاه و در نقاطی که گرد و غبار بالا می رود.

حوزه اثر:

یکشنبه 01/06/1402: خوزستان، ایلام، کرمانشاه و شمال فارس.

دوشنبه 01/07/1402: اصفهان، کرمان، یزد، نیمه شمالی فارس، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی.

سه شنبه 01/08/1402: سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، هرمزگان، فارس و بوشهر.

چهارشنبه 01/09/1402: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، اردبیل و قزوین.

اثر خطر: در افزایش گرد و غبار، کاهش کیفیت هوا، کاهش دید و اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال آسیب به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها و بیلبوردها، داربست ها و سازه های موقت به ویژه چادرهای گردشگری و احتمال سقوط. اجسام از ارتفاعات و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی.

توصیه: اطمینان از استحکام تأسیسات موقت به ویژه چادرهای گردشگری، بستن و حداقل محدود کردن فعالیت‌های ساختمانی و جلوگیری و پارک خودروها در لبه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال.

شرح سیستم: افزایش فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: یکشنبه 1402/01/06

مهلت : دوشنبه 01/07/1402

نوع خطر: باران و رعد و برق، تگرگ، وزش باد شدید موقت، افت محسوس دما، برف و کولاک در نقاط مرتفع و سردسیر.

حوزه اثر:

یکشنبه 01/06/1402: خوزستان، ایلام، کوگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب و غرب اصفهان و لرستان.

دوشنبه 01/07/1402: خوزستان، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کوگیلویه و بویراحمد، غرب و جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، لرستان، قزوین، البرز و تهران.

اثر خطر: لغزندگی جاده ها، کاهش دید، اختلال در حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی، طغیان جاده ها، جاری شدن آب، طغیان رودخانه ها، کولاک در مناطق کوهستانی، رعد و برق، رانش زمین و ریزش سنگ در مناطق کوهستانی، آسیب به سازه های موقت به ویژه چادرها. و آسیب به صنعت کشاورزی.

توصیه: در سفر با خودرو وسایل نقلیه لازم و سوخت کافی به همراه داشته باشید، در حاشیه و بستر رودخانه ها و مسیل ها چادر نزنید، از فعالیت های کوهنوردی خودداری کنید، از چرای دام خودداری کنید و از عشایر در حاشیه رودخانه ها و مکان های مرتفع خودداری کنید. استحکام سازه های موقت به ویژه چادرهای گردشگری، لایروبی کانال ها و آبراهه ها در مناطق سردسیر، آمادگی برای برف روبی با دستگاه های مربوطه.

دیدگاهتان را بنویسید