بارش برف و باران در 20 استان تا آخر هفته/هشدار کولاک در 7 استان

بارش برف و باران در 20 استان تا آخر هفته/هشدار کولاک در 7 استان

سازمان هواشناسی از تداوم بارش برف و باران در 20 استان از امروز تا پایان هفته خبر داد و نسبت به بارش شدید برف و وقوع کولاک و ریزش بهمن در 7 استان هشدار داد.

بر اساس پیش بینی کلی نقشه های سینوپتیک و چشم انداز سازمان هواشناسی امروز در استان های چهارمحال و بختیاری، کوگیلویه و بویراحمد، خوزستان، غرب و جنوب اصفهان، لرستان، شمال غرب فارس، شمال بوشهر، یزد، شمال کرمان، خراسان جنوبی. ، خراسان رضوی و خراسان شمالی بارش برف و باران گاهی وزش باد شدید، در مناطق گرمسیری رگبار و رعد و برق و در مناطق مرتفع و کوهستانی کولاک پیش بینی می شود.

در روزهای سه شنبه و چهارشنبه بارش در ارتفاعات و دامنه های زاگرس مرکزی، استان های ساحلی دریای خزر، بخش هایی از دامنه های جنوبی البرز، مناطق غربی، مرکزی، شمال شرق و شرق کشور ادامه دارد.

شدت بارش ها در سه روز آینده برای استان های چهارمحال و بختیاری، کوگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان، شمال غرب فارس و جنوب و غرب اصفهان است.

روز پنجشنبه در مناطق مرکز، شمال شرق، شرق، سواحل دریای خزر، کوه های شرق البرز، مناطق فارس و بوشهر بارش باران پیش بینی می شود. روز جمعه با خروج سامانه بارشی از شرق کشور، در مناطق شرقی و شمال شرق در نقاطی رگبار باران خواهد بود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی 5 روز آینده وزش باد شدید در مناطق مرکزی، جنوبی، جنوب شرق و شرق کشور و در مناطقی با گرد و خاک و کاهش دید پیش بینی می شود.

آسمان امروز تهران نیمه ابری تا صبح ابری، مه آلود با بارش پراکنده برف و نیمه ابری همراه با مه رقیق و یخبندان برای شب پیش بینی می شود.

توضیحات سیستم: سیستم بارشی

مهلت : پنجشنبه 27/11/1301

نوع خطر: باران، گاهی رعد و برق، بارش برف در ارتفاعات و مناطق سردسیر، باد موقت، مه.

حوزه اثر:

دوشنبه 24/11/1401: جنوب لرستان، خوزستان، جنوب خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، کوه های یزد.

سه شنبه 1401/11/25: خوزستان، لرستان، شرق ایلام، شرق کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، البرز، تهران، غرب و جنوب سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، شمال غرب خراسان جنوبی و کوه‌های قزوین، استان‌های یزد. گیلان و مازندران.

چهارشنبه 26/11/1401: خوزستان، لرستان، همدان، اصفهان، قم، مرکزی، سمنان، قزوین، البرز و تهران.

پنجشنبه 27/11/1401: خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، نیمه شمالی فارس و کوه های استان مازندران و گلستان.

اثر خطر: کاهش دید، لغزندگی جاده ها، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال آبگرفتگی جاده ها، احتمال نشت آب به کانال ها، احتمال آسیب به صنعت کشاورزی و احتمال افت فشار گاز و قطع برق.

توصیه: آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه های مسئول، افزایش احتیاط در سفر، حمل تجهیزات کافی در سفر با خودرو، اقدامات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارت، افزایش احتیاط در فعالیت های کوهستانی و ترددات عشایری، آمادگی دستگاه های مجری و پشتیبانی، لایروبی. کانال ها و تاسیسات و مدیریت مصرف منابع انرژی به ویژه گاز و برق

توضیحات سیستم: افزایش گرادیان فشار

مهلت : پنجشنبه 27/11/1301

نوع خطر: وزش باد شدید در مناطق مستعد گرد و غبار

حوزه اثر:

یکشنبه 23/11/1401: یزد، شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی.

دوشنبه 24/11/1401: یزد، شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی.

سه شنبه 25/11/1401: نیمه شمالی و غربی کرمان، نیمه جنوبی یزد.

چهارشنبه 26/11/1401: شمال سیستان و بلوچستان، شرق کرمان، خراسان جنوبی، شرق و جنوب خراسان رضوی.

پنجشنبه 27/11/1401: شمال سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی خراسان جنوبی.

اثر خطر: احتمال سقوط اجسام از ارتفاع، احتمال آسیب به سازه های موقت، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال، امکان کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و امکان تاخیر در پروازها.

توصیه: در ترافیک مراقب باشید، از بالا رفتن از ارتفاعات خودداری کنید، توقف نکنید و وسیله نقلیه خود را در اطراف درختان خشکیده و ساختمان های نیمه کاره پارک کنید، استحکام سازه های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه ها، هنگام فعالیت های کوهنوردی در کویر مراقب باشید.

شرح سیستم: تقویت فعالیت سیستم ته نشینی

مهلت : چهارشنبه 26/11/1301

نوع خطر: بارش برف یا باران، مه، کاهش دید، باد شدید، گاهی رعد و برق، بارش برف در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه ها، احتمال ریزش بهمن و طوفان برف.

حوزه اثر:

دوشنبه 24/11/1401: کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان، غرب و جنوب اصفهان، شرق لرستان، شمال غرب فارس.

سه شنبه 25/11/1401: کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شرقی لرستان، شمال شرق خوزستان، غرب و جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، کوه های خراسان رضوی.

چهارشنبه 26/11/1401: کهگیلویه و بویار احمد، شمال شرق خوزستان، شمال غرب فارس، نیمه شرقی لرستان، جنوب و غرب اصفهان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی.

اثر مخاطره: انسداد راه های روستایی و اختلال در حمل و نقل بین شهری و درون شهری، ریزش بهمن، آبگرفتگی معابر، جاری شدن آب، طغیان مسیل ها، افزایش سطح آب رودخانه ها، اختلال در فعالیت های عمرانی، خسارت به صنعت کشاورزی، اختلال در مسیر حامل های انتقال انرژی امکان شکستن شاخه های درختان در اثر بار سنگین برف.

توصیه: آمادگی دستگاه های اجرایی برای برف روبی و بازگشایی مسیرها، پرهیز از سفرهای خارج از شهر، پرهیز از فعالیت های کوهنوردی و جابجایی عشایر عشایر، مدیریت مصرف و انتقال حامل های انرژی، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها. پاکسازی آبراه ها و مجاری آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل ها، انجام اقدامات پیشگیرانه در مقابل آسیب های احتمالی از جمله نمک پاشی توسط شهرداری ها، راهداری ها و ارگان های امدادی و مدیریت صحیح سازمان آب و فاضلاب و سایر دستگاه های اجرایی مسئول. .

توضیحات سیستم: افزایش گرادیان فشار سطحی

مهلت : پنجشنبه 27/11/1301

نوع خطر: وزش باد شدید و در نقاط مستعد گرد و غبار

حوزه اثر:

دوشنبه 24/11/1401: شمال فارس، جنوب اصفهان و نیمه شمالی و غربی کرمان.

سه شنبه 25/11/1401: دالک شمالی.

چهارشنبه 26/11/1401: نیمه شمالی فارس، یزد، نیمه شمالی و غربی کرمان، نیمه جنوبی اصفهان.

پنجشنبه 27/11/1401: شمال فارس، نیمه غربی کرمان و جنوب یزد.

اثر خطر: سقوط اجسام از ارتفاع، آسیب به سازه های موقت و سست، سقوط علائم تبلیغاتی، شکستن درختان کهنسال، بدتر شدن کیفیت هوا، کاهش دید، تاخیر و احتمال لغو پرواز.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری، عدم توقف و پارک خودروها در اطراف درختان پوسیده و ساختمان های نیمه کاره، استحکام سازه های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه ها، پرهیز از فعالیت های کوهنوردی در کویر.

دیدگاهتان را بنویسید