بارقه های امید در سفرهای بین المللی رئیس جمهور به وجود آمده است.


ساعت: 19:24
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1810864

باوکار زعیمی گفت: بارقه امید در سفر اخیر رئیس جمهور به قطر شکل گرفت و به ما نشان می دهد که ایران می تواند با روابط خوب و همکاری سازنده با کشورهای همسایه گام مثبتی برای کاهش فشار تحریم ها بردارد. تعامل سازنده برای آینده

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمدرضا باواکر زعیمی، استاد دانشگاه هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز گفت: در خصوص سفر اخیر رئیس جمهور به قطر و روابط با کشورهای همسایه و شرقی، چند نکته حائز اهمیت است. اولین نکته این است که موقعیت حساس و استراتژیک ایران در خاورمیانه، از سوی دیگر، وجود برخی بحران ها و بی ثباتی های سیاسی در برخی کشورهای همسایه و وجود چالش های سیاسی با برخی کشورهای همسایه، امنیت کشور را به خطر می اندازد. تهدیدات جمهوری اسلامی ایران و همچنین تهدیدات فرامنطقه ای که گاه به منطقه حساس و استراتژیک خاورمیانه تسری می یابد که حضور قدرت استعماری آمریکا نشان می دهد.


* آیا طرح آمریکا برای خاورمیانه بزرگتر در منطقه با آن مخالفت کرده است؟

وی افزود: به نظر می رسد با توجه به ماهیت رفتار ایران در قبال مخالفت ایران با طرح آمریکا برای خاورمیانه بزرگ در منطقه، اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و بر موضوع هسته خود با عزت تاکید می کند و از آن دفاع می کند. یکپارچگی خود و نیز اهمیت استراتژیک ایران در عرصه سیاسی و نوع موضعی که در قبال قدرت های استعماری اتخاذ کرده است، به حساسیت شرایط ایران کمک کرده است.

باوکار زعیمی گفت: وی از جمهوری اسلامی ایران می خواهد که با یک حرکت بسیار هوشمندانه، هژمونی خود را هم در خاورمیانه و هم در عرصه ژئوپلیتیک تثبیت کند، زیرا ایران با درایت و درایت، نقش اصلی را در کشورهای اطراف خود دارد. روابط خود را با کشورهای همسایه و همسایگان شرقی و خلیج فارس بهبود و ارتقاء بخشد.


*دولت دوازدهم چه نقشی در روابط با کشورهای منطقه داشت؟

استاد دانشگاه هرمزگان گفت: دولت دوازدهم پاسخ تقریباً درستی در خصوص اصلاح روابط با کشورهای همسایه دریافت نکرده است و امیدوار است دولت سیزدهم با درک صحیح از مسائل منطقه به این مهم دست یابد، البته سفر رئیس جمهور به قطر نیز می باشد. امیدوار کننده

وی ادامه داد: چند موضوع در این زمینه وجود دارد و آن اینکه این سفر می تواند فصل جدیدی در روابط ایران و قطر باشد. رئیس جمهور دو هدف از جمله توسعه همه جانبه روابط دوجانبه ایران و قطر و شرکت در اجلاس سران را در نظر دارد.

باوکار زعیمی افزود: قطر به دلیل نزدیکی ارضی و همسایگی با ایران و منافع مشترک دو کشور مانند عضویت در اوپک، عضویت در جنبش غیرمتعهدها یا عضویت در سازمان همکاری اسلامی ایران و قطر یا پارس جنوبی. میدان گازی متعلق به دو کشور به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان شاید دلیلی برای ارتباط با قطر باشد.

استاد دانشگاه هرمزگان به تعامل سازنده با کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: تعامل با کشورهای همسایه می تواند به کشور ما در حل سریع چالش ها کمک کند، مثلا در مبارزه با تروریسم، مبارزه با همه افراط گرایی، مبارزه با مواد مخدر. قاچاق، افغانستان و موضوع یمن به همکاری سازنده با کشورهای همسایه بستگی دارد، بنابراین روابط با کشورهای همسایه می تواند یک برنامه راهبردی برای ایران باشد.


* از مولفه های مهم قدرت بگویید

وی افزود: یکی از مولفه های مهم قدرت؛ ارتباط مناسب و تعامل خوب با سایر کشورها، تعامل با کشورهای همسایه نیز می تواند مشکل حضور بیگانگان در منطقه را حل کند، همانطور که در ابتدا گفتم ایران در منطقه موقعیت حساسی دارد و از نظر ژئوپلیتیکی مانند یک شاهراه است. از سوی دیگر حساسیت موضع ایران به گونه ای که کشورهای خارجی به خود اجازه می دهند در امور کشورهای خلیج فارس و همسایگان ایران مداخله کنند و به نوعی امنیت کشور ما را تهدید کنند. برای خنثی سازی این موضوع همکاری با کشورهای همسایه بسیار ضروری است زیرا بیشتر مشکلات کشورهای همسایه به دلیل حضور بیگانگان و کشورهای استعمارگر و قدرت های استعمارگر در منطقه است.

باوکار زعیمی یا با تاکید بر اینکه تجمیع ظرفیت ها بین ایران و کشورهای همسایه می تواند هم افزایی بسیار خوبی برای ایران در آینده نزدیک باشد، گفت: حضور نیروهای تحصیل کرده و متخصص در ایران نیز می تواند به توافق کشورهای همسایه در زمینه های مختلف انرژی، سرمایه گذاری کمک کند. اقتصاد، امنیت، سلامت و فرهنگ با توجه به اینکه بسیاری از همسایگان ما در این شرایط دارای فرهنگ اسلامی هستند، هم افزایی می تواند بسیار سازنده، مهم و البته مفید باشد.

* چگونه در روابط سیاسی هجمه ها به کشور را کاهش دهیم؟

استاد دانشگاه هرمزگان اذعان داشت: با توجه به هجمه هایی که به کشور ما و ایجاد فضای ترسناک و متشنج در روابط با ایران یا روابط ایران با سایر کشورها و بالعکس، این ارتباط ضرورت بیشتری دارد و سازنده با کشورهای همسایه می تواند کمک کند. هم کشور ما از چالش های مختلف خارج شود و هم فضایی آرام و بدون اضطراب و تنش ایجاد کند تا کشورمان منویات خود را دنبال کند و اقتدار خود را تحمیل و تضمین کند و یک عبارت را ثابت کند و حضور خود را در منطقه بسیار پربارتر و مثبت نشان دهد. قبل از.

وی افزود: در سفر اخیر رئیس جمهور این بارقه های امید متولد شد و این نگاه را به ما نشان می دهد که کشورمان می تواند در این عرصه بسیار موفق باشد و با ارتباط خوب و همکاری سازنده با کشورهای همسایه فشارها را کاهش دهیم. در نتیجه تحریم ها گامی مثبت بردارید و تعامل سازنده ای برای آینده ایجاد کنید.

باوکار زعیمی گفت: به نظر می رسد یکی از مهم ترین راه های برون رفت از مشکلات مختلفی که ممکن است با آن مواجه شویم، همکاری خوب با کشورهای خاورمیانه و شرق باشد. حتی کشورهای همسایه نیز از روابط سازنده و تعامل مثبت سود می برند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید