بازار سرمایه به حاشیه های سیاسی کشیده شده است

بازار سرمایه به حاشیه های سیاسی کشیده شده است

فاطمه آقایی فرد: در روزهای اخیر چهارراه استانبول بار دیگر از افزایش تورم و تعمیق رکود در ماه های آینده خبر داد.

بازار ارز که این روزها با موج اخبار منفی مواجه شده و از فشارهای زیادی رنج می برد، همین دیروز با شوک صبحگاهی آمریکا دچار نوسان شد و نگاه ها به این بازار را عمیق تر کرد. در همین حال دلار وارد کانال 32 هزار تومان شد که بامداد سه شنبه شوک دیگری برای این ارز ایجاد کرد و بازار گمانه زنی ها درباره چشم انداز هر قطعه اسکناس آمریکایی را داغ کرد.

به نظر می رسد حواشی سیاسی ایجاد شده در روزهای اخیر، دلار را در سایه قرار داده و قیمت ارز نیز در حال افزایش است. با این حال، پس از افزایش چشمگیر نرخ ارز، سخنگوی کاخ سفید گفت: چشم اندازی برای احیای برجام در آینده نزدیک وجود ندارد و در صورت لزوم گزینه نظامی علیه ایران روی میز است.

اخباری که به نظر می رسد این روزها برای معامله گران نزولی در بازار فارکس چندان خوشایند نباشد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه چند روز پیش اعلام کرد: آمریکا قرارداد تبادل زندانیان موضوع توافقنامه را منعقد کرده است. بر اساس گزارش ها، اهمیت این خبر از آنجاست که خبر مبادله زندانیان با خبر انتشار ارزهای بلوکه شده ایران همزمان شده و بازار ارز این دو خبر را مرتبط دانسته است.

با انتشار این خبر جریان روانی نزدیک به مقاومت تاریخی دلار معکوس شد. انتشار خبر انتشار پول بلوکه شده از سوی رسانه های نزدیک به دبیرخانه دیوان عالی کشور، روند صعودی بازار ارز را متوقف کرد.

تأثیر محدودیت‌های اینترنتی و ریسک‌های غیرسیستمی بر بازار ارز

نه تنها اخبار و رویدادهای سیاسی، بلکه به گفته فعالان بازار، محدودیت های اینترنتی نیز بر قیمت هر اسکناس آمریکا فشار وارد کرده است و در مورد اینکه آیا دلار به کانال های بالاتری می رسد یا خیر، اظهارنظرهای بیشتری وجود دارد. دلاری که دو روز پیش این سوال را در بین تحلیلگران مطرح کرد که این ارز محدوده قیمتی فعلی را ارزیابی می کند، آیا به محدوده قیمت جانبی هفته قبل باز می گردد یا وارد کانال 33 هزار تومان می شود؟

واقعیت این است که پس از ناکامی دلار در ورود و ماندن در کانال 33 هزار تومانی، روز دوشنبه اسکناس آمریکایی یک گام به عقب برداشت و در محدوده 32 هزار و 800 تومان از روز گذشته به کار خود پایان داد. که برخلاف بازار معمول است.

به قول وزیر امور خارجه دو روز پیش این ذهنیت به وجود آمد که وقتی دلار به مقاومت تاریخی خود نزدیک شد، این بار خبری از آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران نیست، برعکس این بار دلار به مقاومت خود نزدیک شد. ، این کامنت قوطی به عنوان سوخت استفاده می شود. در بازار ارز اقدام شود زیرا خبر آزادسازی منابع منجمد پیش از این به عنوان ترمزی بر بازار ارز عمل کرده و امید به آزادسازی پول های منجمد را در زمانی که آزادی زندانیان مشمول توافق برجام باشد کاهش داده است.

فشار منفی بر بازار ارز

این روزها بازار ارز با اخبار منفی مواجه است و فشار زیادی بر بازار فارکس وارد شده است. فعالان بازار فارکس می گویند که با نزدیک شدن قیمت دلار به بالاترین حد خود، معامله گران نسبت به ورود به بازار ارز محتاط هستند، اما در صورت شکسته شدن مقاومت پیش رو و تثبیت دلار بالاتر از مقاومت، میزان تقاضا در بازار ارز افزایش می یابد. با توجه به افزایش رکود نقدینگی ناشی از فیلترینگ اینترنت و کاهش سرمایه گذاری به دلیل افزایش ریسک های غیرسیستماتیک، افزایش تقاضا در بازار ارز می تواند نگران کننده باشد، زیرا در وضعیت نامطلوب بازار سرمایه، حجم بازارهایی که می توانند سرمایه را به امید کسب بازده جذب کنند. پایین است و اگر بازار ارز حتی بازده اندکی را به خود جلب کند، ارزهای راکد ممکن است با اضطراب بیشتری تقاضا کنند.

حباب سکه آب ناپدید شد

دو روز پیش روسیه به زیرساخت‌های حیاتی در کیف اوکراین حمله کرد و تهدیدات روسیه برای حمله هسته‌ای به اوکراین نیز افزایش یافته است.

اکنون افزایش عدم اطمینان و عدم قطعیت اغلب تقاضا برای اونس طلا را افزایش می دهد و طلا در شرایط نامشخص بهشتی برای سرمایه گذاران است. در چنین شرایطی اونس طلا در شرایط دو روز گذشته افزایش یافت و به همین دلیل حباب سکه امامی کاهش یافت و با یک درصد افت وارد کانال 14 درصدی شد. سکه امامی نیز دو روز پیش اندکی عقب نشینی کرد اما کانال 15 میلیون تومانی را از دست نداد و نزدیک به کانال 15 میلیون تومانی باقی ماند.

اختلاف درهم و دلار

در جریان اتفاقات اخیر قیمت دلار در معاملات دو روز پیش اندکی کاهش یافت اما درهم حبابی افزایش یافت، درهم حبابی در محدوده 600 تومان بود آخرین بار درهم حبابی وارد محدوده 600 تومان شد. اوایل همین ماه بود بکشید و در دو کانال بالاتر بیندازید، اما ببینیم این بار دلار تهران قوی تر است یا درهم؟ و چه کسی مسیر بازار را زودتر پیش بینی کرده بود؟

روزنه امید در بازار سرمایه

بازار سرمایه نیز تحت تاثیر جو روانی اتفاقات روزهای اخیر قرار گرفته است. همزمان دو بازار از این بازارها دیروز منفی بسته شدند اما شاخص کل سبز شد. رنگی که از نظر سرمایه گذاران چندان قابل اعتماد نیست و باید دید در روزهای آینده تا کجا پیش خواهد رفت. کارشناسان می گویند علیرغم نوسانات بازار سرمایه در روزهای اخیر، گفته می شود این معاملات دارای نقطه مثبتی است، همانطور که از تحلیل وضعیت معاملات و صحبت های کارشناسان بازار بر خلاف پیش بینی ها مشاهده می شود، اکنون شدت عرضه کاهش یافته و وزن منفی است.شاخص کلی سبکتر است. این اتفاقات حداقل این انتظار را به وجود آورده که بازار سرمایه به کف رسیده و در حال متعادل شدن است، در این شرایط با کمرنگ شدن احتمال توافق هسته ای، به نظر می رسد گروه پالایشی شانس خود را امتحان می کند تا شاخص پیشرو باشد. واضح است که اگر بتواند گروه های دیگری را با خود همراه کند، راه صعود به بازار سرمایه هموار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید