بازار لوازم خانگی ایران باید از انحصار چند جانبه خارج شود/ ایجاد انگیزه برای رقابت برای تولیدکنندگان ضروری است

وی افزود: هر چه از بازار رقابتی فاصله بگیریم و به سمت بازار انحصاری پیش برویم، کارایی و تخصیص بهینه منابع کاهش می یابد و اتلاف منابع و ایجاد رانت و فساد افزایش می یابد.

این کارشناس اقتصادی گفت: بی شک بازار کاملا رقابتی حداکثر کارایی را در اقتصاد دارد و منجر به تخصیص بهینه منابع می شود که رفاه اجتماعی را به حداکثر می رساند.

رحمانی گفت: از سوی دیگر بازارهای انحصاری کامل منجر به اتلاف حداکثری منابع می شود و چیزی جز رانت و فساد در اقتصاد به دنبال نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بین این دو سر طیف بازارهایی مانند بازارهای رقابت انحصاری، انحصارهای چندجانبه و بازارهای انحصاری دوجانبه وجود دارد.

بازار لوازم خانگی ایران در انحصار چندجانبه است

وی گفت: بازاری که در حوزه لوازم خانگی داریم در بهترین و خوش بینانه ترین بازار انحصاری چندجانبه است.

این کارشناس اقتصادی گفت: در گذشته برندهایی مانند سامسونگ و ال جی در کشور وجود داشتند که در داخل نیز تولید می کردند و برخی برندها نیز وارداتی بودند و تا سال 96 شاهد بازار تقریبا انحصاری در بازار لوازم خانگی بودیم.

رحمانی افزود: از ابتدای سال 97 که تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران اعمال شد، بسیاری از برندهای معتبر کالاهای خود را از مرزهای قانونی وارد ایران نکرده اند.

وی یادآور شد: محصولاتی مانند سامسونگ به تدریج خط تولید را کاهش داد و در نهایت تولید این محصولات در ایران در دو سه سال اخیر منتفی شد.

این کارشناس اقتصادی گفت: در این میان تولیدکنندگان داخلی از این وضعیت نهایت استفاده را برده اند تا حتی به قیمت از دست دادن رفاه خانواده ها و کاهش رفاه اجتماعی، از منافع مالی خود بهره ببرند.

وی افزود: برخی از شرکت‌های داخلی باید بازار لوازم خانگی کشور را در انحصار خود درآورند و با توجه به خصوصی بودن این شرکت‌ها، عواقب فاجعه‌بارتر از آنچه یک یا چند شرکت دولتی می‌خواهند در بازار انحصاری انجام دهند، خواهد داشت. گفت.

رحمانی ادامه داد: هدف بخش خصوصی طبیعتاً حداکثر کردن سود است و زمانی که در بازار انحصاری چندجانبه یا دوجانبه قرار می گیرند سعی می کنند حداکثر سود خود را در محل تولید یا به قیمت کاهش شدید تولید به دست آورند. و قیمت ها به شدت افزایش می یابد. «در بازار باشید.

رگولاتورها و رگولاتورهای بازار باید مداخله کنند

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: بی شک در این بین باید نهادهای نظارتی و ناظر بر بازار وارد عمل شده و سقف تولید را برای شرکت مورد نظر تعیین کنند تا کمتر از آن کاهش تولید نداشته باشند.

وی گفت: معمولا فقط قیمت محصولات برای تولیدکنندگان تعیین می شود، اما در این بین تولیدکنندگان به بهانه افزایش قیمت مواد اولیه خواهان افزایش قیمت هستند و معمولا این افزایش قیمت چندین برابر هزینه های تولید است. “

وی گفت: هدف ما در اقتصاد این است که رفاه مصرف کننده را به حداکثر برسانیم و اگر این امر برای سیاستمداران اهمیت دارد، تنها راه ایجاد فضای رقابتی برای تولیدکنندگان داخلی است.

رحمانی گفت: باید فضای رقابتی را برای شرکت های لوازم خانگی در کشور ایجاد کنیم و به شرکت های داخلی اجازه دهیم تا با رقبای خارجی در بازار ما رقابت کنند تا بتوانند کالاهای خود را با کیفیت بهتر و قیمت پایین تری به فروش برسانند. در غیر این صورت نمی توانیم انگیزه ای به تولیدکننده داخلی بدهیم که بخواهد قیمت را کاهش دهد و کیفیت را افزایش دهد.

این کارشناس اقتصادی افزود: در کنار بازار رقابتی راهی برای بهبود رفاه مصرف کننده وجود ندارد.

وی گفت: هم تجربه و هم اقتصاد نشان می دهد که سیاست های قیمت گذاری نظارتی که توسط دولت یا ناظر بازار برای انحصارهای کاهش قیمت تعیین می شود معمولاً جواب نمی دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید