بازدید سفیر ایران از نفتکش توقیف شده در یونان


ساعت: 16:16
تاریخ انتشار: 1401/03/18
کد خبر: 1844569

سفیر ایران در آتن از کشتی اسیر شده حامل نفت ایران در سواحل بندر کاریستوس بازدید و با ناخدای کشتی دیدار کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از توقیف ناو ایرانی لانا در بنادر یونان، احمد نادری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آتن، بعد از ظهر دیروز (سه شنبه) به اقدامات فشرده دیپلماتیک و قانونی در هفته های اخیر برای جلوگیری از دزدی دریایی آمریکا در سواحل یونان ادامه داد. وی برای اطلاع از آخرین تحولات منطقه، از کشتی لانا حامل نفت ایران در سواحل بندر کاریستوس بازدید و با ناخدای این کشتی به بررسی آخرین تحولات پرداخت.

وی در این خصوص گفت: مصمم هستیم از همه فرصت های دیپلماتیک و قانونی برای جلوگیری از دزدی دریایی آمریکا در سواحل یونان و حفظ اموال ملت بزرگ ایران استفاده کنیم. ما نباید اجازه دهیم کشور ثالثی روابط تاریخی دو کشور را گروگان نیات سیاسی خود نگه دارد.

پس از آنکه دولت یونان جمعه شب ششم خرداد یک نفتکش ایرانی را در آب های خود توقیف و به درخواست آمریکا تخلیه و به نفتکش دیگری منتقل کرد، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد: نیروی دریایی سپاه امروز.دو نفتکش یونانی به دلیل اغتشاش در آب های نیلگون خلیج فارس بازداشت شدند. این دو کشتی در خلیج فارس یکی در حوالی عسلویه و دیگری در حوالی بندرلنگه در نزدیکی جزیره هندورابی توقیف شدند. هر دو کشتی با نام های جنگجوی محتاط و دلتا پوزیدون زیر پرچم یونان حرکت می کردند و به اسارت ناوگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمدند.

گفتنی است یونان در 16 آوریل امسال یک نفتکش روسی (پگاسوس که بعدها به لانا تغییر نام داد) حامل نفت ایران که با پرچم کشورمان برافراشته بود را در آب های ساحلی خود و بنا به گزارش های اخیر، محموله نفتی را توقیف کرد. کشتی را برای انتقال به ایالات متحده به یک نفتکش آمریکایی تحویل داد. این اقدام دولت یونان در روز چهارشنبه 25 ژوئن سال جاری، کاردار یونان در تهران در غیاب سفیر یونان در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و به شدت نسبت به آن اعتراض کرد. از سوی دیگر، روز جمعه 5 خرداد، کاردار سوئیس (در غیاب سفیر آمریکا) به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت امور خارجه احضار شد و ایران به شدت به این اصل اعتراض کرد. آزادی دریانوردی و تجارت آزاد بین المللی توسط دولت آمریکا اعلام شد و تاکید بر لغو فوری توقیف کشتی و محموله آن بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید