بازنشستگان بخوانید/ افزایش مستمری ها چه زمانی اعمال می شود؟

بازنشستگان بخوانید/ افزایش مستمری ها چه زمانی اعمال می شود؟

روز جدید : دبیر هیأت مدیره کانون بازنشستگان استان تهران گفت: بازنشستگان در اردیبهشت ماه منتظر افزایش حقوق هستند. تکلیف حقوق مشخص شده و حمله به آن حرکت اشتباهی است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و وزیر کار وعده دادند که افزایش حقوق بازنشستگان تا پایان اردیبهشت ماه تصویب و ابلاغ می شود. تصمیم افزایش حقوق بازنشستگان در حال حاضر در انتظار تصویب نهایی هیئت دولت است و بازنشستگان انتظار دارند در اردیبهشت ماه حقوق افزایش یافته و مابه التفاوت در فروردین ماه نیز دریافت کنند.

در همین حال، پس از تصویب افزایش دستمزد (57.4 درصد برای کارگران با حداقل دستمزد و 38 درصد به اضافه مبلغ ثابت برای سایر سطوح) که باید به همین ترتیب به بازنشستگان کارگران نیز تعمیم داده شود، در شورای عالی کار، زمزمه‌های مخالفت‌ها مطرح شد. از بلندگوهای مختلف پورابراهیمی (رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس) همزمان با روز جهانی کارگر اعلام کرد که افزایش حقوق با مشکل مواجه است و در جلسه سران سه قوه قابل تعدیل است. اگرچه این خبر بلافاصله از سوی معاون وزیر کار، شورای اطلاع رسانی دولت و تمامی مسئولان تکذیب شد، اما به گفته علی اکبر عیوضی (دبیر هیات مدیره کانون بازنشستگان استان تهران)، این نوع سمت، بازنشستگان را در مقابل نمایندگان مجلس و مجلس قرار می دهد. ادعاها برای حمایت آنها دلسرد کننده هستند.
قطعاً بازنشستگان در اردیبهشت ماه حقوق جدید خود را دریافت خواهند کرد

ایوزی گفت: با توجه به اینکه نیمه اردیبهشت سال جدید را سپری کردیم، بازنشستگان و بازنشستگان انتظار داشتند که تکلیف افزایش مستمری زودتر مشخص شود. در حال حاضر وزیر کار، مدیرکل تامین اجتماعی و رئیس کانون عالی بازنشستگان تاکید کردند که خدای ناکرده بازنشستگان در اردیبهشت ماه حقوق بیشتری دریافت خواهند کرد. وقتی روند افزایش حقوق بازنشستگان طولانی شود، نگران کننده می شود و دائماً حواشی ایجاد می شود. امیدواریم با توجه به نشست تعاملی اتحادیه های کارگری و کارفرمایی که هفته گذشته با حضور وزیر کار و مدیرعامل سازمان برگزار شد، بحث بازنشستگی سریعتر حل شود. در همین جلسه خود وزیر کار تاکید کرد که هیچ مانعی برای تسری تصمیمات شورای عالی کار به بازنشستگان وجود ندارد و قطعا بازنشستگان در اردیبهشت ماه حقوق جدید خود را دریافت خواهند کرد.

این فعال صنفی بازنشستگان گفت: برای نجات بازنشستگان از اضطراب باید هر چه سریعتر احکام قانونی صادر شود. وی می افزاید: نباید با آرامش و امنیت روانی مستمری بگیران بازی کرد. بازنشستگان امروز پس از سال‌ها ایثار و خدمت به کشور، سالخورده هستند و دیگر نمی‌توانند دغدغه‌ها و آسیب‌ها را تحمل کنند. بازنشستگان امروز نیازمند آرامش و امید هستند و نباید امواج ناامیدی در جامعه گسترش یابد. امیدواریم وزیر کار به زودی دستور جدیدی صادر کند و بازنشستگان در ماه جاری بتوانند حقوق جدید خود را دریافت کنند. هرچند این سوال قطعی است، اما همچنان اظهارات و کج اندیشی های برخی نمایندگان مجلس و بازرگانان باعث نگرانی بازنشستگان و سلب آرامش آنها می شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورا باید بگوید برای حل مشکلات اقتصادی چه کرده است

عیوضی به سخنان اخیر پورابراهیمی (رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس) اشاره کرد و گفت: به عنوان یک مستمری بگیر و یک شهروند متاسفم که چنین اظهارات و سوگیری هایی دارد. ما تازه درک می کنیم که چرا اقتصاد آشفته ما تنظیم نشده است. اگر او واقعاً ذهنیت اقتصادی سالمی داشت و به بهبود اوضاع فکر می کرد، امروز چنین بی ثباتی بزرگی در اقتصاد نداشتیم. در این مدت اقتصاد حتی یک گام به سوی ثبات و نظم برنداشته است. عدم اطمینان اقتصادی همه را قطع کرد. صاحبخانه یک شب می آید و اجاره را دو برابر می کند. امشب خوابیم و صبح قیمت برنج دو برابر شده و …; آیا این مشکلات مربوط به دستمزد کارگران است؟ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورا باید بگوید که برای رفع این مشکلات اساسی که گریبانگیر همه مردم شده، چه اقدامات عملی انجام داده است. او در واقع چه کرد؟

دبیر هیأت مدیره کانون بازنشستگان استان تهران افزود: این التهابات حاصل عملکرد این افراد با این تفکرات ضد کارگری است؛ امیدواریم جای خود را به کسی بدهند که به اصلاحات واقعی فکر می کند و فکر حقوقی دارد. کسي که بداند ماده 41 قانون کار و ماده 96 قانون بيمه سلامت از الزامات بدون انکار قانون است و بايد رعايت شود. متأسفانه او فقط طرفدار اتاق بازرگانی و سرمایه داران است و با کارگران کشور مقابله کرده است. باید افرادی متولی امور اقتصادی و قوانین اقتصادی باشند که بتوانند «ثبات اقتصادی» مردم را تضمین کنند. در این اقتصاد متزلزل، که هیچکس به آینده خود اطمینان ندارد، همه چیز را رها کرده و به این فرضیه کاملاً غلط چسبیده اند که دستمزدها، تورم و تولید در حال فروپاشی است. چرا واردات بی رویه و مافیای ریز و درشت که تولید ملی را سیاه کردند، متوقف نمی شوند؟ چرا بی ثباتی ارز را برطرف نمی کنند تا تولیدکننده واقعی مواد اولیه و ماشین آلات بخرد و چرخه های ساخت و ساز را معکوس کند؟!

گوینده باید یک هشدار جدی بدهد

عیوضی تاکید می کند: از مجلس به عنوان عالی ترین نهاد قانون گذاری و ریاست محترم مجلس به عنوان بالاترین مقام این نهاد انتظار داریم تذکر جدی به ایشان بدهند. آنها باید در قبال اظهارات خود پاسخگو باشند. چطور ممکن است رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس قانون دستمزد اجباری را رد کند و وکیل غیرقانونی باشد؟ این موقعیت ها باید در نظر گرفته شود. به آنها یادآوری کنید که دیدگاه های خود را به مشکلات اساسی اقتصادی کشور که همه اقشار مردم را تحت تأثیر قرار می دهد محدود کنند و در زمره دستمزدها و سایر مسائل کارگران قرار نگیرند.

در مورد “حقوق” نظر ندهید

وی گفت: مسائل کارگری در کشور متولی دارد و فقط شورای عالی کار می تواند در مورد دستمزد اظهار نظر کند. هیچ شخص یا نهادی خارج از شورای عالی کار حق تصمیم گیری در مورد دستمزد یا نفوذ را ندارد.» او آن را ندارد. چرا حقوق و دستمزد کارمندان را مقصر همه اشتباهات و ضعف های آنها بدانیم. اگر او و امثال او واقعاً علم و اراده کافی برای حل مشکلات داشتند، نباید به این روز بیفتیم. حالا اگر یک کارگر یا بازنشسته تمام حقوق خود را پرداخت کند (همان افزایش حقوق در سال جدید) باز هم نمی تواند یک آپارتمان 70 متری در محله متوسط ​​و قابل قبول تهران و شهرستان ها اجاره کند.

دیدگاهتان را بنویسید