بازنشستگان برای احقاق حق خود باید 5 ماه اعتراض کنند

بازنشستگان برای احقاق حق خود باید 5 ماه اعتراض کنند

علی هدی (نایب رئیس مرکز شوراهای اسلامی کار) در همایش کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار در تهران گفت: اگر بخواهم به ترتیب اولویت به مشکلات بپردازم باید بگویم اولویت اول ما باید باشد. هوشیاری و حضور در صحنه ادامه داد: اکثر افراد حاضر در این جلسه نماینده کارگران در شورای اسلامی کار هستند. قانون کار اختیاراتی را به شوراهای اسلامی داد که شامل معرفی نمایندگان کارگران در هیأت های حل اختلاف و کمیته های بدوی و غیره بود. این مسئولیت می گوید ما نه تنها نماینده کارگران مجموعه خود هستیم، بلکه در قبال تک تک کارگران مسئولیم.

هدی افزود: من به صراحت می گویم امروز وضعیت کارگران در کشور خوب نیست. شورای عالی کار در جلسه ای با حضور نمایندگان دولت و کارفرما حداقل دستمزد امسال را تصویب کرد. سبد معیشت 8 میلیون و 970 هزار تومانی پیشنهاد مستقیم وزارت اقتصاد بود. برآورد ما بالای ده میلیون تومان بود، اما به دلیل تاکتیک های مذاکره، این عدد را پذیرفتیم.

وی گفت: حداقل دستمزد در چنین جلسه ای و پس از ساعت ها کار کارشناسی تعیین شد اما بلافاصله پس از آن عده ای به همان رقم تعیین شده برای حداقل دستمزد اعتراض کردند. بارها گفته ایم که این دستمزد سنگین کارگران را امیدوار کرد، این امید را از کارگران نگیرید، اما متاسفانه به طرق مختلف سعی کردند این حداقل دستمزد را کاهش دهند. می دانم که وزارت نیرو آیین نامه ای ابلاغ کرده که حقوق کارگران از یک عدد تک رقمی بیشتر نشود! سقف گذاری برای حقوق کارگران غیرقانونی است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: گفته می شود افزایش 57 درصدی دستمزد بی سابقه بوده است. لازم به ذکر است در دوره ساخت و ساز نیز 67 درصد افزایش دستمزد داشتیم. خدایی گفت: تورم را صفر نگه دارید تا به دنبال افزایش دستمزد نباشیم. ما به دنبال افزایش دستمزد نیستیم، بلکه به دنبال حفظ قدرت خرید هستیم. ملاک ما این است که هزینه دستمزد را بر مقدار برنج و گوشت و نان تقسیم کنیم نه زمین و سکه و طلا. ما می خواهیم با حقوق خودمان را تامین کنیم.

این فعال کارگری با اشاره به تلاش مستمری بگیران سایر رده ها برای افزایش 38 درصدی دستمزدشان، گفت: اینکه مستمری بگیران برای دریافت دستمزد باید 5 ماه اعتراض کنند، طعم افزایش دستمزد را به کام آنها تلخ کرد. دیگر نمی گویند دستمزدمان را زیاد کرده اند، می گویند دستمزدمان را گرفته ایم.

وی ادامه داد: برخی از این کارگران در بیمارستان بیمار دارند اما بیمه ندارند! در ماده 36 قانون تامین اجتماعی تاکید شده است که بیمه گذاران حق کاهش حق بیمه را ندارند. کارفرما موظف به پرداخت حق بیمه و سازمان تامین اجتماعی نیز موظف به اخذ لیست بیمه و ارائه خدمات درمانی به کارگر می باشد. چرا کارگران را به اعتراض وا می دارید؟ مدیران تامین اجتماعی برای ممانعت از اجرای قانون چه می کنند؟

هدی تصریح کرد: بیست سال است که نماینده کارگری هستم و اولین خاطره من مشکلات کارگران کیان تایر است و از آن زمان تاکنون مشکلات آنها حل نشده است. کارگران چند سال باید زجر بکشند تا مشکلاتشان حل شود؟
وی به مناسبت تصمیم اصلاحات پارامتریک قانون بیمه گفت: کسانی که به بهانه افزایش امید به زندگی می گویند سن بازنشستگی افزایش یابد نباید ما را با کشورهای دیگر مقایسه کنند. کدام کارگر امیدوار است امروز بازنشسته شود؟ کارگران امروزی امیدی به آینده ندارند چون نمی دانند قراردادشان تمدید می شود یا نه چون نمی توانند امرار معاش کنند.

هدی گفت: امروز شنیدیم عده ای می خواهند ترکیب شورای عالی کار را تغییر دهند! آنها فکر می کنند قدرت دارند و باید قوانین را تغییر دهند. قرار نیست هر نهاد موثری را حذف کنید و اثربخشی آن را بگیرید.
این نماینده کارگری در نهایت گفت: سه موضوع برای ما مهم است و جزو اولویت های ما است. اول، ما در دفاع از سازمان خود محکم می ایستیم. برای حفظ موجودیت کارگران، ابتدا باید از وجود خود محافظت کنیم و این کار را هم می کنیم. دوم اصلاحات پارامتریک تامین اجتماعی و سوم اصلاحات قانون کار که اگر هر کدام از این اصلاحات بدون نیروی کار باشد، به هر نحوی که بدانیم با آن مخالفت خواهیم کرد. جامعه کارگری برای تصمیم گیری اتاق بازرگانی نمرده است!

دیدگاهتان را بنویسید