بازنشستگان را از این ماه از این گروه حذف کنید

بازنشستگان را از این ماه از این گروه حذف کنید

30 سال سابقه خدمت و بیمه کارفرمایی فقط برای بازنشستگی است اما گاهی با فاصله ای که بین بیمه ها ایجاد می شود زمان بازنشستگی فرد عقب و جلو می رود. این در حالی است که برخی از بیمه شدگان به دنبال خرید سابقه بیمه هستند و اطلاعاتی در این زمینه ندارند.

محمدحسن زاده رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی در این خصوص می گوید: افرادی که برای مدت معینی شاغل نشده اند و در سوابق تامین اجتماعی آنها خللی وجود دارد برای آن افراد سوابق محسوب نمی شود و فقط افرادی که سابقه کار دارند. کارفرما نیز کار کرده است در صورتی که حق بیمه پرداخت نشده باشد در صورت پرداخت حق بیمه مدت مورد نظر توسط کارفرما سابقه ایجاد می شود.

وی ادامه داد: البته یک استثنا هم وجود دارد و آن این است که افرادی که بالای 60 سال دارند و دارای بیمه قبلی هستند و می خواهند بازنشسته شوند با پرداخت 10 روز بیمه می توانند تا 10 سال بازنشسته شوند.

قانون بیمه اجتماعی حداقل و حداکثر را برای خدمات بیمه ای تعریف کرده است. حداقل مدت پرداخت بیمه ده سال و حداکثر مدت 30 سال می باشد. بنابراین فردی که سی سال مبلغ بیمه ماهانه پرداخت کرده است می تواند پس از پایان سی سال هر ماه مستمری خود را دریافت کند. از سوی دیگر طبق قانون تامین اجتماعی افرادی که کمتر از 10 سال حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت کرده اند مستمری دریافت نمی کنند. یعنی اگر آن فرد به 60 سال تمام برسد، اما هنوز ده سال حق بیمه پرداخت نکرده باشد، نمی تواند بازنشسته شود.

به عنوان مثال آقای ب 60 سال سن دارد اما فقط 7 سال حق بیمه پرداخت کرده است که در این صورت چون کمتر از حداقل مبلغ حق بیمه پرداخت کرده است مستمری به او تعلق نمی گیرد مگر اینکه مابقی مبلغ را تا تاریخ پرداخت کند. پرداخت حق بیمه از خرید بیمه شده.

دیدگاهتان را بنویسید