بازنگری در سیاست های اقتصادی می تواند پاسخگوی بخش بزرگی از نیازهای مسکن باشد


ساعت: 11:37
تاریخ انتشار: 1390/03/21
کد خبر: 1855032

ساسان شاه ویس گفت: رکود بی‌سابقه‌ای در مسکن در پنج سال گذشته رخ داده است که این نابرابری بازار را ایجاد کرده و می‌تواند شکاف‌های عمده‌ای در سیاست‌های تولید، مصرف و مسکن ایجاد کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ساسان شاهویسی در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: پس از اجرای برخی سیاست ها به طور کلی عوامل موثر بر تورم در اقتصاد ملی را شناسایی کرده ایم که از مهمترین آنها می توان به نقدینگی، نرخ بالای سود سپرده ها، تغییر نرخ ارز و طلا اشاره کرد. “

وی افزود: از سوی دیگر تغییرات در برخی فعالیت های بورسی باعث ایجاد بازارهای موازی می شود که می توان گفت بخشی از آن ناشی از ابعاد انتظارات تورمی و بخشی به دلیل بی ثباتی اقتصادی و سیاسی و بی ثباتی روانی است. عملیات در رسانه های خصوصی.”

شاه ویس با اشاره به عامل تورم واردات به عنوان یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد تورم که در قیمت کالاهای وارداتی منعکس می شود، گفت: نرخ بالای سود سپرده ها در افزایش قدرت ایجاد نقدینگی و تغییر حجم پول تاثیر دارد. . ایجاد می کند.

وی بیان کرد: گاهی تورم ناشی از کاهش عرضه، تورم ناشی از کاهش تولید و گاهی رکود در اقتصاد تورمی به دنبال آن است که همگی از متغیرهای مؤثر بر افزایش تورم هستند، اما وقتی وارد بحث مسکن می‌شویم به نظر می‌رسد کم است. در ساخت و ساز مسکن رخ می دهد که مهمترین چالش آن اسناد رسمی موجود در رسانه ها و سیستم تصمیم گیری کشور مبنی بر کفایت یا عدم کفایت عرضه مسکن برای پاسخگویی به تقاضای موجود است.

این کارشناس اقتصادی گفت: با وجود چالش های عرضه و تقاضای خرید بر اساس تغییرات نقدینگی، آنچه مسلم است خطای سیاست گذاری در شناسایی عوامل بحران قیمت مسکن از جمله واگذاری، خرید و فروش یا اجاره و شاید وجود دارد. بسیاری از این چالش ها ناشی از رکود فزاینده در اقتصاد، تولید ملی و سهم مسکن در چند سال گذشته است.

شاه ویس با اشاره به ارائه گزارش های آماری از سوی دستگاه های مختلف خاطرنشان کرد: مرکز آمار ایران گزارش جامعی از وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان های کشور که از نظر واحدهای مسکونی و ظرفیت تولید مصرف شده است، ارائه کرده است. از همه مهمتر است. تحلیل چالش‌ها این بود که طی پنج سال گذشته کاهش بی‌سابقه‌ای در ساخت و ساز مسکن رخ داده است که این نابرابری بازار را ایجاد کرده و می‌تواند منجر به شکاف‌های عمده در سیاست‌های تولید، مصرف و مسکن شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد واقعیت‌های مسکن باید بیشتر از تغییرات قیمت‌ها مورد توجه قرار گیرد، چرا که تغییرات قیمت‌ها در سایر حوزه‌ها نیز مشاهده می‌شود و در محدوده بازارها اعم از کالا و خدمات، سرمایه و دیده می‌شود. در زمینه کالاهایی مانند مسکن.

وی گفت: این عوامل جدا از نابرابری تعداد خانوار، تعداد مالک و مستاجر، تعداد تولیدکننده و صاحبخانه، یک سری زمینه های اقتصادی ایجاد می کند که به نظر می رسد این چالش بزرگ را برای اقتصاد ایجاد کرده است. به نظر می رسد چندین متغیر از یک سو مازاد عرضه مسکن و از سوی دیگر کارکردهای میزان مسکن موجود در اقتصاد را مدیریت می کنند.

شاه ویس گفت: باید بررسی کنیم که آیا در سیاست های اقتصادی و مسکن مشکلاتی وجود دارد یا اینکه باید بر اساس سیاست های اتخاذ شده در دولت سیزدهم به سمت رونق اقتصادی حرکت کنیم.

وی نقشه راه رشد غیرتورمی را یکی از مولفه هایی دانست که می تواند به سمت مسکن گرایش پیدا کند و افزود: در مجموع مهمترین موضوع ما فضای کسب و کار است که در آن سرمایه گذاری مولد در این حوزه فعالیت کند. به بازارهای رقابتی که می توانند ارزش ایجاد کنند و ظرفیت جذب کنند، بنابراین باید به عنوان یک دامنه کنترل شوند.

شاه ویس گفت: بازده اسمی دارایی ها از یک سو، توانمندسازی بخش های تولیدی از سوی دیگر و افزایش تاثیر عرضه مسکن بر بازار و خانه های بلااستفاده باید محقق شود. همچنین انتظارات تورمی باید توسط نظام فکری و سیاسی تثبیت شود، اقتصادی مدیریت شود.

لزوم حرکت مجموعه اقتصادی برای کاهش تورم

این کارشناس اقتصادی گفت: صرف نظر از عوامل بازدارنده ای که سیاست ضد تورمی ممکن است به همراه داشته باشد، شاید مهم ترین موضوع این باشد که باید کل اقتصاد را امسال و سال آینده حرکت دهیم تا تورم کاهش یابد و این اتفاق در جامعه رخ دهد. برای مدیریت بازارهای ثانویه و موازی از اهرم غیراقتصادی و آهسته تنظیم شده است.

وی افزود: در نهایت بانک ابزار دیگری است و با توجه به اقتصادی بودن بانک های بزرگ یا بازارهای اعتباری، باید بتوانیم با کمبود منابع برای خرید، کمبود منابع برای ساخت و کمبود منابع به عنوان تسهیلات برای همه مقابله کنیم. شاه ویس گفت: مدیریت مسکن و حمایت از گروه‌های هدف که عمدتاً دهک‌های پایین و متوسط ​​هستند و ایجاد شرایط برای بهره‌مندی آنها از تسهیلات اعتباری موجود.

وی افزود: صرف نظر از جهت گیری تراکم در تغییرات دهک ها، کشش و مصرف مسکن، بازخوانی سیاست های اقتصادی می تواند پاسخگوی بسیاری از نیازها باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید