بازگشت زن به هویت دینی و ملی رمز موفقیت جامعه ایرانی است/ نیاز به هویت فراتر از سبک زندگی غربی و شرقی


ساعت: 16:06
تاریخ انتشار: 1401/03/15
کد خبر: 1843734

بحران هویت زمانی رخ می دهد که انسان عمیقاً به درون خود نگاه نکند و تحلیل نکند، در اینجا دچار دوگانگی می شود و استرس علم، سردرگمی و بی هدفی انسان را از هویت می گیرد، در واقع انسان ابتدا باید خود را بشناسد. . به ویژگی ها، خلق و خوی و ارزش های خود فکر کنید و تعریف درستی داشته باشید. اما نقش زنان و مادران به دلیل الگو بودن در جامعه بسیار مهم و تعیین کننده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هویت انسانی یک مقوله اجتماعی است. همه انسان‌ها از بدو تولد، صرف نظر از اینکه در کجای زمین به دنیا آمده‌اند یا به کدام قوم یا قبیله تعلق دارند، در میان همه گونه‌های موجودات زنده، ویژگی‌های یکسانی از نوع انسان دارند و تفاوتی اساسی با یکدیگر ندارند. بنابراین مقوله هویت انسانی که در جریان رشد و تکامل انسان در جامعه شکل می گیرد کاملاً اجتماعی و جامعه شناختی است و ربطی به خون، نژاد، رنگ پوست و … ندارد.

عوامل زیادی در شکل‌گیری هویت نقش دارند، از جمله: عوامل شناختی، عوامل والدین، عوامل مرتبط با مدرسه، عوامل اجتماعی-فرهنگی، ترتیب تولد و سن فرزندان در خانواده، رفتار نوجوان و تخیل نوجوان. تأثیر بستر اجتماعی-فرهنگی بر چگونگی شکل گیری هویت نوجوانان بیشتر از سایر عوامل است.

در این زمینه خانواده قدیمی ترین واحد اجتماعی و اولین محل آموزش رفتار فردی و اجتماعی است و پذیرش این واقعیت که زن و خانواده دو رکن اصلی جامعه هستند و نقش اصلی آنها در رشد و تعالی انسان انکارناپذیر است. منطقی ترین رفتار علمی مؤثرترین عامل در تربیت، سلامت روحی، جسمی و جسمی فرزندان، همسران و جامعه است. اهمیت پرداختن به موضوع زن ریشه در اهمیت نهاد خانواده دارد چرا که نهاد مقدس خانواده رکن اساسی جامعه بشری است و در غیر این صورت بسیاری از هویت اجتماعی انسان از بین می رود و تلاش های فردی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت. بی نتیجه و ناموفق . .

یکی از نقش های مهم، سازنده و ارزشمندی که یک زن می تواند ایفا کند، نقش مادری و همسری است که در آموزه های دینی بسیار ارزشمند است. زن در خانواده می‌تواند در موقعیت‌ها و موقعیت‌های مختلف نقش‌آفرینی کرده و مؤثر باشد، بنابراین باید از جایگاه خود و نقش‌هایی که در زمینه روابط خانوادگی ایفا می‌کند آگاه بود تا بتواند خانواده را با هم سامان دهد. این دانش و روابط خانوادگی حاکم بر آن تأثیرگذار و سازنده است.

فاطمه عطار، نویسنده، روانشناس و مشاور مرکز آموزشی و درمانی شفا رشت در مصاحبه ای در ۸ دی ماه سال جاری با بیان اینکه هر زن مسلمان ایرانی باید تعریفی از جایگاه خود داشته باشد، گفت: اسلام برای هر زن هویتی ایجاد کرده است، از جمله نمونه هایی از حضرت مریم (س)، حضرت زهرا (س)، حضرت زینب (س)، حضرت خدیجه کبری (س).


زن ایرانی باید هویت خود را پیدا کند

وی با بیان اینکه زنان ایرانی باید به دور از الگوهای شرقی و غربی هویت خود را بیابند، افزود: زن مسلمان باید حتماً جایگاهی داشته باشد، باید افتخار کند و قدر آن را بداند.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: متاسفانه در دنیای امروز و در جامعه غربی از زنان در خدمات تبلیغاتی و سرمایه گذاری استفاده می شود. از رابطه زن و مرد سوء استفاده می کند و ارزش های واقعی را جایگزین آنها می کند. زن در اسلام

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی فردگرایی، خود محوری و خودآگاهی را یکی از مهم ترین مشکلات زنان ایرانی در حال حاضر دانست و گفت: توصیه می کنم فرهنگ و ارزش ها در جامعه بازنگری شود تا زنان ایرانی در غیر این صورت به نسل آینده برگردند. از گمنامی و عدم اعتماد به نفس رنج خواهد برد، زیرا زنان باید انسان باشند و الگوی فرزندان و زنان جامعه باشند.

نویسنده کتاب بیش فعالی کودکان با تاکید بر اینکه ویژگی هر فردی آگاهی محیطی از وضعیت خود است و باید این شناخت را تقویت کرد، گفت: آگاهی از محیط زیست مهارتی است که باید آموزش داده و تمرین شود. این آموزش و تمرینات باید تحت نظر باشد متخصص باشید.

یک کارشناس ارشد روانشناسی با بیان اینکه خانم ها باید روشی مشخص و هدفمند برای افزایش و توجه پیدا کنند، گفت: مرد باید بتواند فعالیت ها را برای یک روز در ذهن خود تجسم یا تجسم کند.

وی همچنین با بیان اینکه بانوان برای افزایش آگاهی باید توجه بیشتری به محیط داشته باشند، ادامه داد: با دقت به صداها و تصاویر نگاه کنند و در ذهن خود به یاد بیاورند و مرور کنند و همچنین مشکلات و جریانات روزمره ای که در اطرافشان رخ می دهد. توجه کنید و نظر خود را بیان کنید.

یک کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی با اشاره به آسیب‌های این روزهای زنان در جامعه، گفت: فاصله گرفتن از ارزش‌های دینی و ملی باید تقویت شود زیرا استفاده از سبک‌ها و روش‌های اسلامی و ملی باعث رشد و ارتقای حضور در زندگی می‌شود.

عطار ساده زیستی را یکی از راهکارهای مهم تقویت سیره زندگی خواند و گفت: سیره پیامبر و ائمه را می توان سبک ساده زیستی مناسب و الگو قرار داد و باید از تجمل گرایی و مصرف گرایی پرهیز کرد. اهمیت .

وی به گرایش برخی زنان به مصرف دخانیات از جمله سیگار اشاره کرد و گفت: در این راستا باید اقدامات مهمی برای آموزش عواقب و عوارض مصرف آن و روش های صحیح و ترک آن انجام شود. مثلا در مورد دختری به نام فرزانه که به سیگار اعتیاد داشت و می گفت وقتی تحت فشار و استرس هستم سیگار می کشم تا آرام شوم. و کم کم مصرفم را کم کردم و در نهایت سیگار را ترک کردم.


تأثیر مادری بر هویت زن

وی همچنین درباره تاثیراتی که مادری و مادری می تواند بر هویت زنان داشته باشد، بیان کرد: مادری پدیده ای فراگیر است که همواره با تغییر همراه بوده است، در حالی که ارتباط فرهنگ های مختلف مشکل ساز است. متفاوت می پوشد.

این روانشناس با توجه به اینکه مادران نقش مهمی در تولید مثل و تربیت فرزندان خود دارند که همیشه مقدس بوده است، گفت: در دنیای امروز متأسفانه مادران در نقش مادری و هویت خود دچار بحران شده اند. مثلا خانمی در دوران بارداری نگران اندام و جثه خود است و بیشتر به این موضوع توجه می کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: زمانی که مادران فرزندان خود را تربیت می کنند، کمتر به نحوه تربیت و رشد کودک توجه می کنند و به چشم و هم چشمی، لباس های مارک دار می پردازند و ضمن آموزش مفاهیم ملی و تربیتی و اسلام کمتر مورد توجه و یا گاه فراموش شده است.

وی افزود: در خصوص آموزش مادری در دبیرستان های دخترانه از یک روانشناس دعوت شد تا در سمیناری با موضوع چالش های مادری و پذیرش مادری صحبت کند که بسیار موفق بود و به سوالات دختران در این زمینه پاسخ داد.

عطار با توجه به اینکه بحران هویت زمانی به وجود می آید که انسان به عمق خود نگاه نکند و تحلیل نکند و در دانش خود دچار دوگانگی و استرس شود، افزود: سردرگمی و بی هدفی انسان را بی هویت می کند. بدانید که چگونه در مورد ویژگی ها، خلق و خوی و ارزش های خود فکر کنید و تعریف درستی داشته باشید.

وی ادامه داد: آنچه شما را در زندگی مقید می کند، دوستان، خانواده، شوهر… چقدر برایتان مهم است. شما باید ببینید به چه چیزهایی در زندگی علاقه دارید، اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانید، چه سرگرمی هایی برای خود در نظر می گیرید، چقدر به خودتان اهمیت می دهید و چقدر برای خودتان وقت می گذارید.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با اشاره به اینکه موضوع هویت در زنان بسیار مهم است و باید به آن پرداخته شود، افزود: هویت باید در چارچوب و الگوی رفتاری مناسب باشد. این امر مستلزم یک سری تغییرات است که ممکن است تغییر آن ترسناک به نظر برسد اما تغییر زیاد است بد نیست و طبیعی است که شرایط ما تغییر کند.


رشد شخصیت مبتنی بر باورها و ارزش ها تنها راه برون رفت از بحران هویت است

وی تنها راه نجات بی هویتی در جامعه را رشد شخصیت بر اساس باورها و ارزش های فردی دانست و گفت: رشد شخصیت بر اساس باورها و ارزش های ماست زنان باید به هویت دینی و ملی خود بازگردند. این تنها راه نجات بی هویتی است که باید در جامعه نهادینه شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید