بازی دولتی با اعداد رویایی ساخت مسکن

بازی دولتی با اعداد رویایی ساخت مسکن

روز جدید : ساخت مسکن علاوه بر تامین سرپناه برای شهروندان، به لطف ظرفیت صنعت و نیروی کار، باعث ایجاد مشاغل عظیم در کشور می شود. اما آیا وعده رئیس جمهور برای ساخت چهار میلیون خانه در چهار سال متناسب با جمعیت آنهاست یا خیر؟
ادعای تیم اقتصادی دولت سیزدهم برای ایجاد زیرساخت های لازم برای مسکن مهر همچنان مبهم است.

برخی کارشناسان ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال را غیرمنتظره می دانند و حتی معتقدند این روش باعث تورم و روند صعودی قیمت مسکن می شود، از سوی دیگر برخی دیگر از کارشناسان این حوزه معتقدند؛ در حالی که در این زمینه می توان گفت که این امر موجب افزایش قیمت مسکن می شود. دولت سیزدهم باید در جهت بهبود تولید و رفع مشکلات اقتصادی گام بردارد. بخش مسکن پتانسیل بالایی برای رشد اقتصادی دارد و ساخت 4 میلیون خانه قطعاً می‌تواند راه را برای برنامه‌های دولت هموار کند. این در حالی است که بخش مسکن به طور مستقیم 5 درصد و به طور غیرمستقیم 12 تا 13 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است. اما همه کارشناسان بر کمبود مسکن در کشور اتفاق نظر دارند. تهران نیز باید برای رفاه حال شهروندان خود مسکن تولید کند.

هشایار باگرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مدنی تهران در این باره گفت: تهران به دلیل ازدواج‌های جدید، مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده و تعداد مهاجران مجبور به تولید سالانه ۱۷۰ هزار واحد مسکونی است. انتظار می رود.

وی ادامه داد: با توجه به گرانی مواد اولیه و بحران در بازار مسکن، تورم اقتصادی و از همه مهمتر کاهش قدرت خرید، امکان تامین و تولید مسکن مورد نیاز شهروندان تهرانی بسیار سخت شده و تنها دولت است. توانایی انجام آن را دارد.به گفته باقرپور، مسکن از بدنه اقتصاد کشور جدا نیست و هر اتفاقی می افتد بر قیمت و تولید این محصول تاثیر می گذارد و طی یک سال گذشته قدرت خرید مردم به قدری کاهش یافته که مصرف کننده کالاها در بازار مسکن به راحتی دچار مشکل شدند. کالاها و محصولات زیادی وجود دارد. بنابراین نرخ تورم در بخش مسکن به عنوان حجم گردش مالی در بین خانوارها بسیار بیشتر است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مدنی تهران با تاکید بر اینکه برای اجرای طرح افزایش تولید مسکن، گفت: در این راستا بسیاری از دستگاه‌ها باید همسو باشند و سیاست واحدی را اعمال کنند. در غیر این صورت تولید واحدهای مسکونی با رویا و شعار محقق نمی‌شود. وی گفت: در حال حاضر اکثر پروژه‌های مسکن در کشور مانند نهضت ملی دور از واقعیت است. پروژه‌ها کاملا رویایی هستند.

باقرپور گفت: وقتی به زور و با اعداد موهوم قصد تولید واحد مسکونی دارند؛ وی تصریح کرد: در واقع کیفیت مسکن قربانی می شود که برای تولید آن تنها عمر مفید ساختمان های ساخته شده یک سوم استاندارد جهانی است.تضمین!

دیدگاهتان را بنویسید