بازی عربستان ادامه دارد

بازی عربستان ادامه دارد

وزیر امور خارجه عربستان سعودی پنجشنبه گذشته هدف از سفر خود به عراق را از سرگیری مذاکرات بن بست بین ریاض و تهران اعلام کرد. اما می توان تحلیل کرد که موضع فیصل بن فرحان چیزی جز «تظاهر و لفاظی دیپلماتیک» نیست.

شرق: وزیر امور خارجه عربستان سعودی پنجشنبه گذشته هدف از سفر خود به عراق را از سرگیری مذاکرات بن بست بین ریاض و تهران اعلام کرد. اما می توان تحلیل کرد که موضع فیصل بن فرحان چیزی جز «تظاهر و لفاظی دیپلماتیک» نیست. تلاش های عراق برای احیای مذاکرات ایران و عربستان در سال 2021 آغاز شد و قبل از اینکه در آوریل گذشته به حالت تعلیق درآمد، پنج دور را طی کرد. اما نکته مهم اینجاست که ظاهرا ریاض دلیل و توجیهی برای تجدید دیدار در بغداد و احیای روابط با تهران نمی بیند. زیرا تداوم و تشدید فشارها و تقابل ها با ایران وضعیت تقریباً بی سابقه ای را ایجاد کرده است. به همین دلیل عربستان معتقد است که در فضایی ایده آل در سایه تقابل های ضد ایرانی قرار دارد و نیازی به ایجاد فضای تنفس منطقه ای با ادامه مذاکرات و احیای روابط نمی بیند.

از سوی دیگر، باید توجه داشت که حتی در یک سناریوی بعید که غیرممکن نیست، اگر عربستان چنین برنامه ای را در سر داشته باشد و تمایلی به احیای روابط با ایران نداشته باشد، نمی تواند گامی عملی در این راستا بردارد. چراغ سبز واشنگتن بر اساس این پیشنهاد، زمانی که دولت بایدن از یک سو به دنبال مذاکره با چینی‌ها برای توقف خرید نفت از ایران است و در عین حال تلاش می‌کند از نفوذ اسرائیل علیه ایران و کارکردهای مشابه برای سایر کشورها به‌ویژه استفاده کند. برای ترویکای اروپایی و اتحادیه اروپا در نظر گرفته و علاوه بر همه اینها برخی از کشورهای همسایه مانند عراق و جمهوری آذربایجان را برای بازنگری در روابط خود با تهران و فراتر از سه موضوع حقوق بشر، جنگ در اوکراین و نیز تحت فشار قرار داده است. در مورد فعالیت‌های هسته‌ای به عنوان سه درگیری از سرفصل‌ها برای افزایش فشار، تحریم‌ها و رویارویی با تهران استفاده می‌کند و همچنین این احتمال وجود دارد که ایالات متحده اجازه ندهد عربستان سعودی مذاکرات با ایران را از سر بگیرد. اما سوال مهم این است که با توجه به شرایط و احتمالات اعلام شده، دلیل این اظهار نظر و لفاظی دیپلماتیک مقامات ریاض چیست؟ و مهمتر از آن، سفر بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی به بغداد در پنجشنبه گذشته و دیدار وی با فواد حسین، همتای عراقی خود، در حالی که وی مدعی تلاش برای ادامه مذاکرات با تهران است، چه معنایی دارد؟ پیش از این نیز اشاره کردیم که عربستان سعی دارد یک بازی سیاسی علیه ایران انجام دهد. در سایه این بازی سیاسی، سعودی ها سعی دارند از اتهامات خروج از میز مذاکره با ایران با اقدامات و مواضع مشابه فاصله بگیرند تا ریاض متهم به کم کاری برای از سرگیری مذاکرات با بغداد و اخلال در روند مذاکرات نشود. روند بازسازی روابط با ایران

در عین حال این نکته مهم را باید در نظر گرفت که ریاض با ادعای ادامه دیدار در بغداد، سعی دارد تهران را در این موضوع حساسیت زدایی کند تا ایران را در مسیر و مسیر دیپلماسی مطلوب خود نگه دارد. . زیرا اعلام رسمی شکست مذاکرات در بغداد توسط عربستان سعودی و عدم تمایل این کشور به احیای روابط با ایران به معنای تشدید معادلات یمن خواهد بود که به تشدید هزینه های ریاض در تمامی زمینه های اقتصادی، تجاری، لجستیکی، نظامی و … دامن می زند. انرژی و حتی حوزه های امنیتی. از این رو، سعودی ها برای جلوگیری از چنین رویدادی، گهگاه به سمت دادن شتاب دیپلماتیک مثبت روی می آورند. در عین حال، مانع تراشی پیرامون مذاکرات وین برای احیای برجام و نیز تداوم و تشدید مناقشه پادمانی بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران، پارامتر بسیار کلیدی در تعیین سرنوشت این نشست است. بغداد؛ زیرا بدون شک دیدار در بغداد پس از نشست وین اتفاق افتاد. در همین راستا، بسیاری از ناظران بر این باورند که زمانی که نشست وین و مذاکرات برای احیای برجام به پایان برسد، عربستان با بازگرداندن روابط با ایران موافقت خواهد کرد.

از جنبه ای دیگر نیز باید به این نکته اشاره کرد که علاوه بر قصد عربستان برای احیای روابط با تهران و نیز ممانعت و اخلال آمریکا در این زمینه، پارامتر شرایط داخلی ایران نیز بسیار حائز اهمیت است. زیرا به نظر می رسد هنوز نظر مشترک، هماهنگی، همسویی و موضع یکپارچه برای ادامه گفتگو با طرف سعودی و احیای روابط با این کشور وجود ندارد. به همین دلیل، ریاض به این واقعیت رسید که تهران با وجود انگیزه های مکرر، همچنان آمادگی و اراده دیپلماتیک لازم و جدی برای ادامه مذاکرات و احیای روابط را ندارد.

البته حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در گفت وگویی که با شارک داشته، ابعاد دیگری به این موضوع می دهد. از منظر این تحلیلگر مسائل بین الملل، «عربستان برای احیای روابط با تهران با جمهوری اسلامی ایران صادق نیست». یعنی به گفته فلاحت پیشه، در حالی که عربستان سعودی از یک سو در زمینه دیپلماسی با ایران کار می کند و از یک سو تلاش می کند روابط با تهران را در چارچوب نشست بغداد احیا کند، از سوی دیگر به دنبال براندازی است. بنزین و نفت بر آتش اختلافات و ناآرامی ها در ایران.

اما این تحلیلگر و مفسر سیاست خارجی نیز بر این نکته تاکید دارد که وجود این اختلافات جزئی از ماهیت و ماهیت روابط ایران و عربستان است. زیرا فلاحت پیشه «روابط تهران و ریاض را آمیخته ای از رقابت و دوستی یا تعامل و تقابل» می داند. نماینده مجلس ادور در این زمینه معتقد است طرف ایرانی نسبت به طرف سعودی حسن نیت، تلاش و ابتکار بیشتری در جهت احیای روابط با ریاض از خود نشان داده است، اما معتقد است که سعودی ها همچنان شیطنت می کنند و به دنبال تضعیف مذاکرات هستند. روابط با ایران را بازگردانیم تا در این شرایط که فشار، اجماع و تقابل برای تهران وجود دارد، فضای تنفس منطقه ای شکل نگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید